O ja, jag har grått skägg dessutom. Det du skriver nu är ännu mer trams. Vad är "lägre utetemp"?
Att jag skrev så beror på alla ogrundade kommentarer som dina. Lite ironi och motvikt av någon som har båda att jämföra mot varandra på samma ställe är väl inte fel?
Vill du läsa hur en Toshiba rullar jämfört en Nocria på samma ställe får du gärna läsa det jag skriver, det finns fler trådar än den jag skrev i idag... Jag gör givetvis fel som alla andra och inget är skrivet i sten direkt, men jag försöker hitta rätt.
Nocrian kör huvudet i väggen under -15 och Toshiban under -20. Det sistnämnda är dessutom väl dokumenterat och stämmer bra med det som står i Toshibas servicemanual.
Här har du en graf över mina förhållanden under sista året, övre är luftfuktighet och undre är temperatur. Vad Nocrian hittar på under -15 bryr jag mig inte så mycket om.
Nu gick förresten Nocrian i två och en halv timme, samma utetemp o RH men det har slutat snöa.
Toshiban är på gång o peta in mer effekt så den avfrostar strax...
Edit; För att förtydliga lägger jag in tråden som Jästen refererade till, där står även den tidigare avfrostningen med.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48984.msg502106#msg502106