0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tror Norge har 1 fas i alla fall i vanliga villor.
Jag var precis nere och kollade för jag hörde att pumpen gick igång på VVproduktion.57 Hz, 10,2 A och 55 grader FLT (12,9 graders utetemp).Så med mina 16A säkringar så kan jag inte dammsuga med vår 2000w dammsugare utan att pumpen börjar begränsas.På sommaren har det inte så stor betydelse, det tar bara lite längre tid men när den begränsas vintertid då tickar gradminuterna på och man får en elpanna och kallt inomhus.Så man får vara noga med elcentralen och hur faserna är belastade.Men det går att klara sig på 16A om man har lite koll och skiftat belastningen till fas 2 och 3.Bör sägas att större delen av året så ligger belastningen vid värmeproduktion under 10A, och redan vid +5 grader så ligger pumpen på minfrekvens och ca 4 A.
Hej, sanyo CO2 har samma funktion att dra ned frekvensen till kompressorn vid överström (följer inställt värde på säkringsstorlek).Detta har jag själv konstaterat på 4,5 Kw 1-fas modellen, framgår ej tydligt i manualen.Vad det gäller 9 kw 3-fas modellen vet jag ej (troligvis fungerar det lika där).Men det är surt att få neddrag när värmen behövs som bäst.Välj 3-fas maskin om möjligt.mvh jfl
Med andra ord, så behöver jag inte oroa mig för att maskinen inte fungerar alls för mig (att stora driftproblem uppstår, säkringen går osv).. snarare att den kanske inte fungerar helt optimalt om strömförbrukningen är för hög på just den fasen den är kopplad till?