Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan + RP-71  (läst 22699 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

xxxxxxxxx

  • Gäst
xxxxxxxxx
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #15 skrivet: 29 maj 2012, 12:49:38 »
Kan du inte kolla upp vad det innebär för effekt?

Enligt dokumentationen så innebär steg 3 = 5,6 KW (http://www.metrotherm.se/pdf/mos_pv13_06.pdf), vilket inte alls låter så mycket. Å andra sidan så har vi som sagt snålat med värmen just för att slippa chock-räkningar under vintertid.

Utloggad mood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #16 skrivet: 29 maj 2012, 12:56:28 »
(hm.. blev utloggad igen)

Läste tidigare inlägg om rördimensioner här ovan..

Vi har ju bytt ut mycket av de gamla järnrören till PEX-rör i och med ombyggnad. 16mm PEX är draget istället för den "herrejösses"-dimensionen som var tidigare, för att få plats med dem under taket som kommer osv.
Avstånden till elementen är inte så långt, då pannan står precis i mitten av huset.

Ser ni några problem med det?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35360
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #17 skrivet: 29 maj 2012, 13:20:14 »
16 mm pex är bara 14 mm invändigt, samma som koppar, dock är det lite lägre flödesmotstånd i pex än i kopparrör, jag skulle dock inte koppla in mer effekt på en 16 mm PEX-stam än kanske 2.5 kW (http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv)
Har du stammar av 16 mm PEX som matar vatten till flera radiatorer så kan det nog bli lite problem med flödet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #18 skrivet: 29 maj 2012, 13:25:28 »
För att kunna säga mer om den tänkta placeringen skulle det vara bra om du kunde bifoga en bild så man kan se hur det ser ut, men rent generellt skall man försöka bygga in värmepumpen så lite som möjligt, ett tak anser jag vara det mesta som skall få begränsa luftflödet till utedelen.
Kom ihåg att det är från uteluften du skall ta värmen!
Du får inte bygga in den så att du riskerar att kall luft från framsidan recirkulerar till bakdelen av utedelen p.g.a. begränsningar i lufttillförseln.

Hade bara MS-Paint att tillgå, så det blev en snabb skiss:



Bilden är uppifrån sett och utedelen ligger under balkongen. (bilden är lite missvisande ::)) Det är ungefär 2-2.5 m till den planerade utedelen från husväggen räknat. Rören hade jag då tänkt att de skulle gå under balkonggolvet.

Underdelen av balkongen tänkte jag sedan bygga plank runt, med lite avstånd mellan brädorna. Vid värmepumpens utedel så har jag då inte plank framför själva fläktarna..

Skulle det fungera?
« Senast ändrad: 29 maj 2012, 13:27:35 av mood »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13204
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #19 skrivet: 29 maj 2012, 13:28:20 »
Sätter du glespanel med nån cm springa mellan alla brädor så tror inte jag att det blir nåt problem med luftflödet. Hur högt är utrymmet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #20 skrivet: 29 maj 2012, 13:39:35 »
Sätter du glespanel med nån cm springa mellan alla brädor så tror inte jag att det blir nåt problem med luftflödet. Hur högt är utrymmet?

Det är 150-160 cm ungefär. Kan lätt justeras genom att gräva lite mer. :)

Utloggad mood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #21 skrivet: 29 maj 2012, 13:48:46 »
16 mm pex är bara 14 mm invändigt, samma som koppar, dock är det lite lägre flödesmotstånd i pex än i kopparrör, jag skulle dock inte koppla in mer effekt på en 16 mm PEX-stam än kanske 2.5 kW (http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv)
Har du stammar av 16 mm PEX som matar vatten till flera radiatorer så kan det nog bli lite problem med flödet.

Hm, jag förstår det jag läser.. men har dock inte upplevt några bekymmer hittils sedan övergången till PEX-rören.

Tycker det är märkligt att installatören inte påpekade någonting om detta när han var på plats och kollade läget. Han t om frågade vad det var för dimension på dem rören och jag kan inte minnas att han la någon större vikt på det heller.

Jag hoppas han kan sin sak. ???

Det handlar väl egentligen inte mer än om ungefär 3.5 meter x 2 (tillopp/retur) som går till 2 av elementen på övervåningen.
« Senast ändrad: 29 maj 2012, 13:51:46 av mood »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13204
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #22 skrivet: 29 maj 2012, 13:52:43 »
Det är 150-160 cm ungefär. Kan lätt justeras genom att gräva lite mer. :)

Ok. Då är det väl ingen större risk att planket täpps igen av snö...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35360
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #23 skrivet: 29 maj 2012, 13:55:04 »
Enligt dokumentationen så innebär steg 3 = 5,6 KW (http://www.metrotherm.se/pdf/mos_pv13_06.pdf), vilket inte alls låter så mycket. Å andra sidan så har vi som sagt snålat med värmen just för att slippa chock-räkningar under vintertid.

Med tanke på min position som ägare av forumet så vill jag inte varken såga enskilda produkter/fabrikat eller lyfta till skyarna.
Men hade jag inte haft större effektbehov än så (även om ni snålat) hade jag nog kanske tittat på en något mer konventionell 3-fas värmepump istället för en 1-fas inverter som kräver så pass mycket ampere på en fas.

Efter ett trevligt samtal med ME:s support har jag fått fram följande information:
På utedelen finns en switch som begränsar ampereförbrukningen till 16A.
Detta innebär i princip ingen kapacitetsförlust när det gäller att värma huset vintertid eftersom en kompressor tar mindre effekt ju kallare det blir ute, och ju varmare vatten den skall göra, dock kan det ge lite sämre tappvarmvattenkapacitet (den värmer inte med maximal effekt när utetempen är hög).

Vintertid har jag fått veta att kompressorn (utan begränsning) vid -15 graders utetemp och 45 grader farmledning förbrukar 12,5A och vid -15 ute och 55 graders framledningstemp drar den 15.2A.

Kortfattat kan man alltså säga att med switchen i läge "16A" så kommer värmepumpen under inga omständigheter att förbruka mer än 16A.

Huruvida du klalrar dig med 4 A på den fasen till allt annat du har i huset lämnar jag upp till dig (och en elektriker) att avgöra.

Om du inte klarar dig med det så har du att välja på:
En modell större ME, så du fördelar effekten på tre faser.
En annan typ av värmepump som har 3-fas kompressor.
Att säkra upp till 25A huvudsäkring.

I Piteå är det 1350 kr dyrare/år med 25A än med 20A huvudsäkring, så visst påverkar det totalbudgeten om du måste säkra upp.
Det är inte heller gratis att få en elektriker att lägga om förbrukningen för tork, tvätt, disk, ugn och spis till de andra två faserna.
Har du, eller tänker du skaffa - pool, spabad eller bastu har du ytterligare rejäla förbrukare som kan ligga på en, två eller tre faser med runt 10A (2000-2400W)/fas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35360
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #24 skrivet: 29 maj 2012, 14:06:02 »
Hade bara MS-Paint att tillgå, så det blev en snabb skiss:



Bilden är uppifrån sett och utedelen ligger under balkongen. (bilden är lite missvisande ::)) Det är ungefär 2-2.5 m till den planerade utedelen från husväggen räknat. Rören hade jag då tänkt att de skulle gå under balkonggolvet.

Underdelen av balkongen tänkte jag sedan bygga plank runt, med lite avstånd mellan brädorna. Vid värmepumpens utedel så har jag då inte plank framför själva fläktarna..

Skulle det fungera?

Jag skulle rekommendera att du byggde tätt närmast värmepumpen, det gör det svårare för redan nedkyld luft som kastat ut från framsidan på värmepumpen att ta genvägen tillbaks till insuget på baksidan/sidan.
Jag förstår om det rent estetiskt inte känns så tilltalande, med rent funktionsmässigt så tror jag att det skulle vara bäst.
Alternativt att du sätter den mitt på kortsidan och gör hela den "väggen" tät runt utedelen, på så sätt tvingas maskinen suga luften genom spälväggarna framåt och till höger, om du förstår hur jag menar.

En sak som jag noterat på luftvärmepumpar (funkar ju på samma sätt som luft/vatten) är att när förångaren börjar bli påfrostad så kastas luften mindre rakt fram, och mer ut åt sidorna.
Har man då "strypt" flödet med en spjälvägg så ökar risken för att luften recirkulerar från fram till baksida...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #25 skrivet: 29 maj 2012, 14:09:57 »
Vet inte om du skrev det tidigare, men vad är avståndet från taket på utedelen upp till balkongen?
Jag kan inte se att det skulle vara några problem med luftflödena om du sätter träpanel med springor.
Nackdelen är att ljudet studsar omkring i utrymmet, fördelen är att det går att isolera.
Vet inte hur ecodan är isolerad innuti, men MHI och split ger en hel del ljud ifrån sig, men som sagt det går att isolera.
Jag hade valt 3-fas och gått upp lite om det finns utrymme, men inte gå upp 4 kw eller mer.
En större inverter kommer fortfarande att ha mindre start/stopp än icke inverter, men vilken effekt anser installatören att du bör ha?
Nu beror strömförbrukningen givetvis på ditt hus förutsättningar, dvs vilken framledningstemperatur behöver huset vid 0 grader och vid -15 grader.
I mitt fall går spliten på minfrekvens ( ca 4 A) över 5 plusgrader och på 60-85 Hz (70-100%) vid -15 grader (13-15A) och då behöver jag 40 grader vid 0 och 48-50 vid -15 (20,0-20,5 graders rumstemperatur).
Huset är dåligt isolerat! ;)
Vad är det för delar i paketet som ni fått priset på?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad mood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #26 skrivet: 29 maj 2012, 14:17:54 »
Kortfattat kan man alltså säga att med switchen i läge "16A" så kommer värmepumpen under inga omständigheter att förbruka mer än 16A.

Huruvida du klalrar dig med 4 A på den fasen till allt annat du har i huset lämnar jag upp till dig (och en elektriker) att avgöra.

Om du inte klarar dig med det så har du att välja på:
En modell större ME, så du fördelar effekten på tre faser.
En annan typ av värmepump som har 3-fas kompressor.
Att säkra upp till 25A huvudsäkring.

I Piteå är det 1350 kr dyrare/år med 25A än med 20A huvudsäkring, så visst påverkar det totalbudgeten om du måste säkra upp.
Det är inte heller gratis att få en elektriker att lägga om förbrukningen för tork, tvätt, disk, ugn och spis till de andra två faserna.

Jag tackar så ödmjukast för alla svar på mina vilsna funderingar.  tummenupp

Det känns med andra ord inte som någon showstopper.
I värsta fall säkra upp och betala ca 100 - lappen mer i månaden, om det inte är så att fördelningen mellan faserna redan är smart gjort av förra ägaren (de bytte till automatsäkringar precis innan vi flyttade in i huset).

Finns det något smart sätt att se vad som går på vilken fas? Köra på 1 fas åt gången (dvs koppla ur de andra faserna i proppskåp för inkommande el)?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13204
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #27 skrivet: 29 maj 2012, 14:38:45 »
Jag skulle rekommendera att du byggde tätt närmast värmepumpen, det gör det svårare för redan nedkyld luft som kastat ut från framsidan på värmepumpen att ta genvägen tillbaks till insuget på baksidan/sidan.
Jag förstår om det rent estetiskt inte känns så tilltalande, med rent funktionsmässigt så tror jag att det skulle vara bäst.
Alternativt att du sätter den mitt på kortsidan och gör hela den "väggen" tät runt utedelen, på så sätt tvingas maskinen suga luften genom spälväggarna framåt och till höger, om du förstår hur jag menar.

För att få det någorlunda snyggt och enhetligt så kan man ju sätta samma glespanel hela vägen, men täta den invändigt med nån mörkt målad skiva runt själva värmepumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13204
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #28 skrivet: 29 maj 2012, 14:44:51 »
... om det inte är så att fördelningen mellan faserna redan är smart gjort av förra ägaren (de bytte till automatsäkringar precis innan vi flyttade in i huset).

Dom lär väl knappast ha tagit hänsyn till att du tänker sätta in en 1-fas värmepump? Om dom fördelade lasterna smart så måste du fördela om dom för att avlasta den fas VP'n skall gå på.

Citera
Finns det något smart sätt att se vad som går på vilken fas? Köra på 1 fas åt gången (dvs koppla ur de andra faserna i proppskåp för inkommande el)?

I de gamla elcentralerna med tre rader porslinssäkringar så var det enkelt eftersom varje rad var kopplad till en fas. På en moderna elcentral med automatsäkringar på en rad så är det lite svårare. Enklast är att lyfta av locket och kolla hur de tre inkommande ledarna är dragna.



I övrigt håller jag med Rickard - Om maximala effektbehovet inte är mer än 6kW så borde du klara dig med en mindre pump från nån annan tillverkare med 3-faskompressor.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad mood

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecodan + RP-71
« Svar #29 skrivet: 29 maj 2012, 15:21:11 »
I övrigt håller jag med Rickard - Om maximala effektbehovet inte är mer än 6kW så borde du klara dig med en mindre pump från nån annan tillverkare med 3-faskompressor.

Fast, å andra sidan är huset inte uppvärmt i alla rum just nu.. vilket jag inte har nämnt här. Det ska bli två rum till i källarplan som ska värmas upp med golvvärme inom en snar framtid.
I dem rummen så snittade temprature runt 16 grader under den här vintern, som ändå var relativt mild.

Effektbehovet kommer öka så snart ombyggnaden nere i källaren är klar..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!