0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Kan du inte kolla upp vad det innebär för effekt?
För att kunna säga mer om den tänkta placeringen skulle det vara bra om du kunde bifoga en bild så man kan se hur det ser ut, men rent generellt skall man försöka bygga in värmepumpen så lite som möjligt, ett tak anser jag vara det mesta som skall få begränsa luftflödet till utedelen.Kom ihåg att det är från uteluften du skall ta värmen!Du får inte bygga in den så att du riskerar att kall luft från framsidan recirkulerar till bakdelen av utedelen p.g.a. begränsningar i lufttillförseln.
Sätter du glespanel med nån cm springa mellan alla brädor så tror inte jag att det blir nåt problem med luftflödet. Hur högt är utrymmet?
16 mm pex är bara 14 mm invändigt, samma som koppar, dock är det lite lägre flödesmotstånd i pex än i kopparrör, jag skulle dock inte koppla in mer effekt på en 16 mm PEX-stam än kanske 2.5 kW (http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=7&id=40&artlang=sv)Har du stammar av 16 mm PEX som matar vatten till flera radiatorer så kan det nog bli lite problem med flödet.
Det är 150-160 cm ungefär. Kan lätt justeras genom att gräva lite mer.
Enligt dokumentationen så innebär steg 3 = 5,6 KW (http://www.metrotherm.se/pdf/mos_pv13_06.pdf), vilket inte alls låter så mycket. Å andra sidan så har vi som sagt snålat med värmen just för att slippa chock-räkningar under vintertid.
Hade bara MS-Paint att tillgå, så det blev en snabb skiss:Bilden är uppifrån sett och utedelen ligger under balkongen. (bilden är lite missvisande ) Det är ungefär 2-2.5 m till den planerade utedelen från husväggen räknat. Rören hade jag då tänkt att de skulle gå under balkonggolvet.Underdelen av balkongen tänkte jag sedan bygga plank runt, med lite avstånd mellan brädorna. Vid värmepumpens utedel så har jag då inte plank framför själva fläktarna..Skulle det fungera?
Kortfattat kan man alltså säga att med switchen i läge "16A" så kommer värmepumpen under inga omständigheter att förbruka mer än 16A.Huruvida du klalrar dig med 4 A på den fasen till allt annat du har i huset lämnar jag upp till dig (och en elektriker) att avgöra.Om du inte klarar dig med det så har du att välja på:En modell större ME, så du fördelar effekten på tre faser.En annan typ av värmepump som har 3-fas kompressor.Att säkra upp till 25A huvudsäkring.I Piteå är det 1350 kr dyrare/år med 25A än med 20A huvudsäkring, så visst påverkar det totalbudgeten om du måste säkra upp.Det är inte heller gratis att få en elektriker att lägga om förbrukningen för tork, tvätt, disk, ugn och spis till de andra två faserna.
Jag skulle rekommendera att du byggde tätt närmast värmepumpen, det gör det svårare för redan nedkyld luft som kastat ut från framsidan på värmepumpen att ta genvägen tillbaks till insuget på baksidan/sidan.Jag förstår om det rent estetiskt inte känns så tilltalande, med rent funktionsmässigt så tror jag att det skulle vara bäst.Alternativt att du sätter den mitt på kortsidan och gör hela den "väggen" tät runt utedelen, på så sätt tvingas maskinen suga luften genom spälväggarna framåt och till höger, om du förstår hur jag menar.
... om det inte är så att fördelningen mellan faserna redan är smart gjort av förra ägaren (de bytte till automatsäkringar precis innan vi flyttade in i huset).
Finns det något smart sätt att se vad som går på vilken fas? Köra på 1 fas åt gången (dvs koppla ur de andra faserna i proppskåp för inkommande el)?
I övrigt håller jag med Rickard - Om maximala effektbehovet inte är mer än 6kW så borde du klara dig med en mindre pump från nån annan tillverkare med 3-faskompressor.