0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förvirrande. Jag läste på detta forum för att försöka få info. Så småningom upptäckte jag att det gått inflation i COP och att den temperatur det redovisas i var helt ointressant. Jag tyckte det var irriterande och jag kände mig lurad som hade ägnat tid åt att jämföra olika fabrikats COP vid +7 grader. Jag hade fått tag i RoR-testet och beslöt att utesluta tillverkare som inte var med i testet (eftersom dom inte gick att jämföra) varvid jag fick ihop tre kandidater Sanyo123, Toshiba ras10 o IVT nordic och ritade diagram utifrån testet och upptäckte att alla hade sina fördelar fast vid olika temperaturer. Jag valde Sanyo123 b.la. på att testad ljudnivå var lägst av dom tre och för att all dokumentation (servicemanual, SP-testet, m.m.) fanns tillgängligt. Hur dom låter i verkligheten vet jag inte. Jag har turen att ha kontakt i kylbranschen så priset för mig blir ”fint” (priset är tvunget att bli ”fint” då jag har låg el förbrukning) och jag sätter upp själv. Jag vet inte ”allt” men jag anser definitivt att man ska kunna kräva att generalagenterna redovisar ”allt”.
Det står i tekniska manualen att utedelen stängs av vid -20 som en skyddsåtgärd för att förhindra kompressorn från arbeta under onormal belastning. Utedelen sätts åter på vid -16. Om man får ut 1900w med COP 1,9 vid -21 så blir vinsten 900w eller 80öre/timme samtidigt som kompressor och fläktar går konstant på hög effekt. Det lär väl inte vara lönsamt och generalagenten riskerar att få onödiga kompressorhaverier på halsen.
Måste påpeka att senaste Toshiba RAS10, RAS13 o RAS16 i bl.a. England är specade för områden med temperaturer ner till -15 grader C. Arbetsområde uppvärmning är -15 - +24graderC.http://www.toshiba-aircon.co.uk/html/daiseikai.htmlI Norge har man för Toshiba gjort en liten ”Norgeanpassning” genom att i spec i stället ange arbetsområde -20 - +24graderC.I Sverige har man för Toshiba gjort ytterligare en liten ”Sverigeanpassning” genom att ange arbetsområdet till hela -25 - +24graderC!Maskinerna har dock samma handelsbeteckning i dom olika länderna.Vem kan man egentligen lita på?
Hej vpgr Tomas Skene Järn, bra eller beställde två men åkte på dränering av vägen som markägan skulle stå för suger ibland