0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej och tack för alla svar.Det jag inte riktigt fått kläm på, och som känns mest väsentligt, är om pumpen klarar att värma hela huset. Bör jag satsa på den större modellen 123, alternativt kolla något annat märke/modell, exempelvis Sharp AY-XP09ER, som verkar vara bra och relativt billig. Skulle gärna vilja veta hur mycket den bullrar dock.Citat från: Sparare skrivet 01 november 2005, 22:04:48Öh, ja de e de ja. Det här verkar lurigt? Ja du ser. Det gäller att veta vad man gör när man köper parallellimport. Antingen e det bara bokstaven som skiljer för att skapa osäkerhet eller så är den även moddad med avseende på t.ex. avfrostning.Jag har erfarenhet av parallellimport , där sitter inte samma kretskort i ,det som bland annat sköter avfrostningen. I Portugal har man ju inte riktigt samma avfrostningsbehov ! ?
Öh, ja de e de ja. Det här verkar lurigt? Ja du ser. Det gäller att veta vad man gör när man köper parallellimport. Antingen e det bara bokstaven som skiljer för att skapa osäkerhet eller så är den även moddad med avseende på t.ex. avfrostning.
Citat från: mansan skrivet 01 november 2005, 17:22:05Nu tror jag du ä ute och cyklar larryd elon tar 19990:- för samma pump så det måste väl ändå va hyfsat pris??Om priset är rätt eller inte bestäms inte av ELON.Det bestämms av hur fort du kan få tillbaka investeringen och kan börja tjäna pengar. Innan pumpen är utsliten.
Nu tror jag du ä ute och cyklar larryd elon tar 19990:- för samma pump så det måste väl ändå va hyfsat pris??
Det skulle kunna gå, huset är ju inte jättestort. Hur mycket olja gör du av med idag?
Kollar man på http://www.kcc.se/filarkiv/Jamforelse_varmepumpar_0410.pdf så ser man rätt bra (för jag utgår från att 91 0 93 ä nästan samma pump) eller här http://www.kcc.se/filarkiv/050923_08_luftvarmepumpar.pdf
Citat från: larryd skrivet 02 november 2005, 12:03:26Det skulle kunna gå, huset är ju inte jättestort. Hur mycket olja gör du av med idag?Det går åt cirka 2,5 kubik olja per år. Elförbrukningen ligger på 8000kWh. Varmvatten ligger på olja vintertid och på el sommartid.
Titta på både effekt och COP.Förtydligande och överdrivet exempel:COP 2,0 vid 4000w > vinst 2000w är ju mycket bättre än COP 4,0 vid 400w > vinst 300W.Om en pump med hög effekt sänker sin effekt till en pump med lägre effekt så stiger samtidigt dess COP.