Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Täppa för takfotsventilation?  (läst 20594 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #15 skrivet: 13 maj 2012, 15:21:16 »
Det finns ingen kalle på hörnet byggfirma som bygger ett hus i betong AB.

Det är större och mera etablerade firmor som bygger i betong och dom bygger knappast ett småhus i betong, det jag misstänker är att det är polski och hur dom gör kan man följa i varje byggfuskprogram, hunden som är begraven är att det inte är en etablerad firma som byggt som man ska!!!!!

Men du ska få konstruktivt förslag!!!!
Ta ner rören från vinden och bygg som man ska så fryser inte dina rör... Men jag är inte säker på att felet är på vinden om det nu är svinvarmt, det säger ju sig själv....


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #16 skrivet: 13 maj 2012, 15:52:21 »
Och hjälp har du fått, det är bara att öppna upp och göra om.

Jag tackar så mycket för din hjälp och skönt att de finns folk här som ger konstruktiva förslag :)

Förresten vet du möjligen vilka prefab hus som haft detta problem? Kanske kan ta kontakt med dem och se om de kan rekommendera någon byggare/snickare här i närheten som kan hjälpa mig.

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #17 skrivet: 13 maj 2012, 16:05:54 »
Det finns ingen kalle på hörnet byggfirma som bygger ett hus i betong AB.

Det är större och mera etablerade firmor som bygger i betong och dom bygger knappast ett småhus i betong, det jag misstänker är att det är polski och hur dom gör kan man följa i varje byggfuskprogram, hunden som är begraven är att det inte är en etablerad firma som byggt som man ska!!!!!

Men du ska få konstruktivt förslag!!!!
Ta ner rören från vinden och bygg som man ska så fryser inte dina rör... Men jag är inte säker på att felet är på vinden om det nu är svinvarmt, det säger ju sig själv....

Vad irriterarnde det är med folk som tror sig veta saker som de inte har en ANING om. NEJ det är ingen polsk byggare utan en helt vanlig svensk liten byggfirma som byggt vårt betonghus.
Och hur hade du tänkt dig att man ska kunna ta ner rören från vinden och sen ner i grunden? För det är ju i betonggrunden som de flesta byggare lägger rören eller hade du tänkt dig att man skulle dra alla rör längs innerväggarna?
Jo felet ligger på vinden!!!

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #18 skrivet: 13 maj 2012, 16:48:26 »
Citera
Nu föreslog vår byggare att vi ska sätta en list för att täppa för takfotsventilationen samt täppa för ventilationen mellan takfot och ytterväggen med någon typ av fogmassa längs de delar där rören ligger.

Värmeslingor på rören är inget alternativ då man inte kommer åt rören eftersom de ligger under ångspärren.

Att sätta igen takfotsventilationen låter som ett mycket märkligt råd att ge.
Den finns där av en anledning.

Menar du verkligen att vattenrören ligger på undersidan av ångspärren?
Jag tror inte jag förstår hur huset är byggt för det låter galet.
Ångspärren skall normalt sett ligga så tätt inpå innertak/väggar som möjligt.

Sen är dina arga svar obefogade för du får de svar och motfrågor efter de frågor du ställer.
Det blev ganska uppenbart för de flesta som läste det första inlägget att det handlade om en byggare som inte utfört arbetet efter de regler och normer som finns.
Och det är förmodligen så att även du vet att det är så, men att skjuta budbärarna som säger till dig att det är bara att göra om alltihop är inte befogat.
Om man nu har fuskat ihop ledningarna så att det fryser, vad mer har de då ställt till med?
Vilka skador kan det ge upphov till i framtiden?

Kontakta en jurist och ditt försäkringsbolag för att se vilka lösningar ni kan komma fram till.
Du kan ju börja med att frilägga rören från isolering och följa dem för att se var det kan vara problem.

Jag tycker det är tråkigt att ni drabbats av detta och hoppas att ni kan få till en lösning på det hela.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #19 skrivet: 13 maj 2012, 16:52:13 »
Om du säger att det är svinvarmt under isoleringen så KAN INTE rören frysa!!!!!!!!!!!!!!

Vart du ska lägga dina rör borde inte vara nÃ¥gra problem dÃ¥ det knappast är ett hus pÃ¥ 40 kvm... Utan fruktansvärt klantigt av din sk byggare att lägga rören pÃ¥ vinden pÃ¥ ett sÃ¥ stort hus som du borde ha om det nu är byggt i alla plan med betong!!!! 

Hur du ska ta ner rören, klipp av skiten och låt dom ligga kvar!! Börja om från början där vattnet kommer in i huset... Sen får du väll bygga slitsar för all rördragning som alla andra gör i betonghus...

Nä, alla fakta finns inte med i din berättelse... Gör som Svenska kocken har sagt, gör om!!
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #20 skrivet: 13 maj 2012, 16:53:11 »
Det problem du har kan vara arbetsdrygt att åtgärda :-\
Sanningen visar sig i slutändan

Men för att vara helt ärlig...
Där jag jobbar har vi med åren fått ett flertal arbeten som härrör sig till ett par svenska färdighustillverkares husbyggande och vi har inte mycket gott att säga om deras planering av husbyggen:
Pexrören dras utanför vindskivan på vinden till andra våningen, alltså i kilen mellan vattentak och andra våningens vägg
Samma sak med avloppsrör som är lagda direkt utan lutning på övre bjälklaget i samma utrymme med 5 cm mjuk-ullskiva på
Gemensamt är att vattnet och/eller avloppet fryser vid utetemperatur vid -10 °C
Dessa rördragningar är gjorda enligt hustillverkarens ritningar samt godkända av byggtillsynen och medför automatiskt att juridisk expertis är enig: Utför enligt godkända ritningar-> alltså OK

Lösningen är dyr:
Riva ut det frusna avloppsröret samt PEX och in med nytt som är försett med värmekabel samt isolering
I bästa fall kan det gå att dra ut det gamla Pex-röret och dra in ny 12 mm samt en värmekabel men finns det dush i övre våningen så räcker inte trycket till...

Summa summarum:
Det kan gå att lägga till en värmekabel endera i PEX-skyddsröret eller i själva slangen men ett knepigt (läs :::_) jobb kan det bli
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #21 skrivet: 13 maj 2012, 21:28:36 »
Det är inte i väggarna det fryser då. Du skrev det brukar frysa först i det ena badrummet. Sitter blandaren i det badrummet på yttervägg eller innervägg? Är du säker på att det inte är inkommande ledning som fryser? Just där den går in i huset är det kanske slarvigt utfört.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #22 skrivet: 14 maj 2012, 08:36:07 »
Hej

Läser man i rapporter från KTH m fl så beror ventilationsbehovet på vinden på husets isolering. Ju mer isolering, desto mindre ventilationsbehov. Man vill ha någon grad högre temp på vinden än på utsidan för att sänka den relativa luftfuktigheten och undvika risken för kondensation. Din byggare har förmodligen helt rätt, ditt hus är bara 5 år gammalt.

I ett nytt hus kan man ventilera för mycket på vinden, då får man samma luftfuktighet som utomhus, och då gör tempväxlingarna under dygnet att man får kondens tidigt på morgonen uppe på vinden. Inte bra alls.

Står huset utsatt för vind? Jag tänker på drag....

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #23 skrivet: 14 maj 2012, 09:02:12 »
Jag tycker det verkar konstigt att rören skall frysa där dom går under isoleringen en meter från ytterväggen. Är ni helt säker på att det inte är nån annan stans det fryser?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #24 skrivet: 14 maj 2012, 15:07:36 »
Det är inte i väggarna det fryser då. Du skrev det brukar frysa först i det ena badrummet. Sitter blandaren i det badrummet på yttervägg eller innervägg? Är du säker på att det inte är inkommande ledning som fryser? Just där den går in i huset är det kanske slarvigt utfört.

Inga rör ligger i ytterväggarna och alla blandare sitter på innerväggarna.
Jo jag är säker på att det inte är på den inkommande ledningen som det fryser utan att det är uppe på vinden någonstans. Varför jag vet det är för att vi har dragit vidare det inkommande röret till en blandare i garaget - alltså dragit vidare det röret som rörmockare fördelat till de olika tappställenas pexrör över vinden - och i garaget har vattnet aldrig frusit.
Blev lite svårt att förklara men jag lägger upp en bild så ser du.

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #25 skrivet: 14 maj 2012, 15:18:04 »
Hej

Läser man i rapporter från KTH m fl så beror ventilationsbehovet på vinden på husets isolering. Ju mer isolering, desto mindre ventilationsbehov. Man vill ha någon grad högre temp på vinden än på utsidan för att sänka den relativa luftfuktigheten och undvika risken för kondensation. Din byggare har förmodligen helt rätt, ditt hus är bara 5 år gammalt.

I ett nytt hus kan man ventilera för mycket på vinden, då får man samma luftfuktighet som utomhus, och då gör tempväxlingarna under dygnet att man får kondens tidigt på morgonen uppe på vinden. Inte bra alls.

Står huset utsatt för vind? Jag tänker på drag....

MVH/Gano

Hej Gano! Jo huset är ganska utsatt för vind och det verkar som om sydvinden är den värsta för rören. Jag har också läst ganska mycket om just ventilation men åsikterna går helt klart isär. Vissa förespråkar att det ska vara mycket ventilation medan andra säger att FÖR mycket ventilation inte är bra. Vi har ett valmat tak med takfotsventilation runt om så....ja jag vet inte... det kanske helt enkelt är så att det drar in för mycket kalluft. Kontentan är iaf att det här med våra frusna rör har blivit ett mycket större problem än vad vi någonsin kunde tro att det skulle bli.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #26 skrivet: 14 maj 2012, 15:29:57 »
Sätt upp en trådlös fuktmätare på vinden så kan du hålla koll på om minskad ventilation ger farligt hög fuktighet där uppe.
Dock håller jag med tidigare skribenter om att den riktiga lösningen är att åtgärda grundproblemet, dvs riva upp och se till att isolering och vindskydd är utfört som det skall. Eftersom huset är nybyggt och felet har funnits ända från början så borde det vara ett garantiärende...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #27 skrivet: 14 maj 2012, 16:02:07 »
Du nämnde tidigare att rören gÃ¥r under plastfolien i innertaket.  PÃ¥ bilden ser man att rören gÃ¥r rätt upp.......

......igenom innertaket, plastfolien och vidare upp i isoleringen.

Jag tror att rörböjarna ligger en bit upp i isoleringen och fryser där.

Huset jag byggde..........med rör i rör(15/25....i innertaket...frös i rörböjarna som låg kanske 10 cm ovanför innertaket...med 30 cm lösull ovanpå.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #28 skrivet: 15 maj 2012, 15:42:23 »
Sätt upp en trådlös fuktmätare på vinden så kan du hålla koll på om minskad ventilation ger farligt hög fuktighet där uppe.
Dock håller jag med tidigare skribenter om att den riktiga lösningen är att åtgärda grundproblemet, dvs riva upp och se till att isolering och vindskydd är utfört som det skall. Eftersom huset är nybyggt och felet har funnits ända från början så borde det vara ett garantiärende...

Jo du har helt rätt....självklart är det bäst att åtgärda grundproblemet. Tyvärr gäller inte garantin eftersom byggaren sålde firman för några år sedan och sen gick de i konkurs=(
Har även pratat med byggfelsförsäkringen men de visste inte om det här kunde ersättas av dem. Det enda de var intresserade av var i princip att tala om att de har en självrisk på över 20.000:-

Utloggad Cillas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Täppa för takfotsventilation?
« Svar #29 skrivet: 15 maj 2012, 15:46:11 »
Du nämnde tidigare att rören gÃ¥r under plastfolien i innertaket.  PÃ¥ bilden ser man att rören gÃ¥r rätt upp.......

......igenom innertaket, plastfolien och vidare upp i isoleringen.

Jag tror att rörböjarna ligger en bit upp i isoleringen och fryser där.

Huset jag byggde..........med rör i rör(15/25....i innertaket...frös i rörböjarna som låg kanske 10 cm ovanför innertaket...med 30 cm lösull ovanpå.

Tack för ditt svar. Måste kolla detta en gång till med byggaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!