0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni ska INTE täppa för takfotventilationen för då får ni troligtvis en vind full med mögel. Jag har sett en par fall med samma problem som ert, det har lösts med att man öppnat vägen utifrån och taket över väggen. Där har man "fixat till" fusk med vindpapp och isolering. Vindpappen har varit kapad på tok för långt ned, den ska gå HEL upp, lika högt som isoleringen på vinden. Där man lagt skivor ovan isoleringen, som golv på vinden, har man kapat upp ett spår mot ytterväggen ca 30 cm brett och lagt i lös isolering i "rännan" för att stoppa kalldrag under skivorna. Problemen har varit, fusk vid isolering, fusk med vindpapp. Felen har uppstått på några olika monteringsfärdiga husfabrikat som har haft liknade konstruktioner. Det borde inte vara nått större problem för en erfaren byggare att hitta och åtgärda "problemen".
Vet ni mer exakt var rören fryser?Är det "mitt på" så att säga eller är det i ytterkant, där rören går över från tak till vägg?Kan möjligen ge lite vägledning till var man ska försöka åtgärda problemet.Jag vet att man i vissa fall har löst problemet genom att låta vattnet rinna lite. Vi var och kopplade in en termostat åt en bostadrättsförening där man tvingats till att på sista huset i radhuset installera en magnetventil som när det det blir för kallt på vinden öppnar och låter en liten vattenmängd rinna kontinuerligt.
Man måste ta bort ytterpanel och kolla så att vindpappen är hel och når dit den ska, det kan även innebära att man måste öppna yttertaket längst ner för att komma åt.Det är rätt vanligt att man lägger in ett golv ovanför isoleringen på vindar, vissa hus har det som standard (för att få ett förvaringsutrymme eller som förberedelse för att göra en inredd vindsvåning) för att inte få kalluft mellan "golvet" och isoleringen får inte "golvet" gå helt ut mot ytterväggen.Det är ett rätt vanligt "problem" hos "prefab" lösningar men det visar sig oftast inte förrän det blir riktigt kallt och oftast i samband med att det är blåsigt. Eftersom jag bor i en del av landet ser jag "problemet" rätt ofta medan dom som bor i södra delen av landet kanske aldrig upplever "problemet". Och det bottnar i dåliga konstruktioner och dåligt hantverk/kunnande.
Rör i rör( ex 15/25 mm) vill ha en radie som är ganska stor....när man böjer i 90 grader.Jag tror att böjarna går ovanför plastfolien ...upp i lösullen....Kan man plocka ned innertaket? Ligger samtliga rör i ett rum( ex tvättstuga)?Jag har varit med om exakt samma problem...i ett hus jag byggde.......för fyra år sedan....hmmmm.Problemet löstes när rören tvingades/skruvades ned i glespanelen, så att de verkligen hamnade närmast inneluften.
Vårt hus är 5 år gammalt. Som tur är så är det rör i rör men inte ens de tål ju hur många frysningar som helst. Alla som varit här säger att det borde vara omöjligt för rören att frysa då det är hur varmt som helst när man doppar ner armen i lösullen. Nu ligger inte rören speciellt nära ytterväggarna men någonstans måste det ju komma in kalluft.
Nä, det ligger en hund begraven i din berättelse, det är ett betonghus, svinvarmt under lösullen osv..Du sysselsätter iallafall några på forumet, men för mig är detta bara rödluvan å vargen!!
Fan vad sjukt, det är så man tror att du driver med oss!!Vad är rör i rör som gör att det tål frysningar? Tror att någon lurar dig och säger vilken tur att det är rör i rör fast det bara är prisolrör och det är nog bara marginellt starkare..Du skriver att det är hur varmt som helst under lösullen men ändå fryser det, hmm Samt att rören ligger inte speciellt nära ytterväggarna!!Sen skriver du att huset bara är 5 år gammalt och det har alltid frysit, men vart är dom som byggde huset då, dom har ju ansvar!!!!!Nä, det ligger en hund begraven i din berättelse, det är ett betonghus, svinvarmt under lösullen osv..Du sysselsätter iallafall några på forumet, men för mig är detta bara rödluvan å vargen!!Sorry....