0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Thermia Atec är 510 mm bred, Mecaterm 605 mm, Nibe F2025 är 500 mm bred, IVT Premiumline 1150 mm. Det är lite mycket om utdelen, som i mitt fall - optimalt sett - ska stå i en trång passage mellan hus och garage.
Tänk på att om du placerar pumpen i en trång passage så kan du få rundgång av kall luft vilket minskar effektiviteten på maskinen avsevärt.Då spelar det ingen roll att utedelen är smalDet bästa är att värmepumpen får stå så öppet som möjligt.
Nibe Split är för liten för mina behov. Passar enligt tillverkaren till hus mindre än 150 kvm och som förbrukar mindre än 19000 kWh/år.Vad ligger dina offerter på?
CTC: jag har hört mycket gnäll över deras VP.
Från Nibes sida "Du använder för närvarande mindre än 3,5 m3olja eller 26 000 kWh/år för uppvärmning och varmvattenberedning."Offerten är på 102900 kr efter rot med allt inräknat
Som sagt var, inverter är inte så viktigt i ett trögt system. Det tillför mest en massa elektronik som kan krångla. När man värmer tappvattnet vill man ju göra det med högsta möjliga effekt, så där har man ingen nytta alls av inverter..
Tja, det är i ett hörn - pannrummet ligger i hörnet sydöst, med dörr i söderläge. Garaget är placerat ca. 150 cm öster om huset. Om jag ska sätta VPn någon annanstans än här så måste rör dras genom ett angränsande rum, visserligen en tvättstuga som ligger vägg i vägg och med egen dörr i söderläge bredvid pannrummet, men det upplever jag som mindre lyckat.Vind från väst brukar blåsa längs med garaget ner i gången mellan hus och garage. Alternativ är söderläge. Med oändliga rördragningar, pga. dörrarnas placering. Men där blåser det inte särdeles mycket.Flertalet ÅF-firmor som varit här och tittat har fokuserat på placering i passagen. Dock inte IVT - de skulle inte få plats med sina enorma lådor.
VSFYINibe Split finns i två versionerEn på 9kW och en på 12,5kW
Har du hört det från dom som har CTC eller från dom om har nåt annat? Och vad mer specifikt består gnället av? Vad är man missnöjd med?
Mer en allmän fråga - är det inte risk att det väsnas en del när pumpen skall stå och blåsa rakt in i en vägg?
Folk jag känner med CTC. Samma gnäll med Nibe.