0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är nog inte mycket att skriva om. Tänk Toyota, Subaru...Inget att klaga över. För att dessa bara går och går och går...Utan att gå sönder!Där TROR jag saken ligger i!Du ser själv.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45916.msg0;topicseen#new
Jag skulle lägga till en till punkt till din lista. Pålitlig installatör och snabb backup om nånting händer. Japanerna har en bra återförsäljarkedja när det gäller bilar, men kanske inte när det gäller VP?
Dock finns det ett undantag. Panasonic. Om den är en Japan, är det då en Japan med kroniskt svininfluensa. Iaf min gamla pump. Viserligen har den aldrigt gått sönder, men mycket CPO ger den inte!
Ett annat plus med dessa japaner är att utdelarna är relativt små och framför allt smala (ca. 35 cm).
En luft-luft VP?Själv har jag noll erfarenhet av VP - sitter med en Nibe elpanna i dagsläget. Och historisk kunskap om oljepanna, från min barndomstid.
Fördel Japan torde vara att deras kompressorer är inverterstyrda. Ingen stenålders-on-off här, inte. Dessutom: inget vatten ut i utedelen. Noll frysrisk.....Mecaterm gjorde dock bra ifrån sig vid Energimyndighetens test förra året, men det var med sin minsta pump (7,5 kWh) och då i basmodellen.
Du har ju varit inne och läst Energimyndighetens test så då kan du fundera på varför de gammla on/off stenålderspumparna IVT Premiumline A & Thermia ATEC har lika bra och till och med bättre års värmefaktor än den häftiga inverterpumpen från Daikin?Som jag skirivit i en annan tråd så tror jag man går miste om en hel del av de goda inverteregenskaperna man kan se på Luft/Luft pumpar när man skall värma flera hundra liter vatten som har en viss värmetröghet.