0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förlusterna gör att den faktiskt kör varmvatten ganska ofta även om ingen är hemma och förbrukar något, sedan så tänkte jag att den slipper jobba oftare med högre temperaturer, det blir billigare att höja upp tempen från ett ganska lågt värde än att låta den toppa upp flera ggr.Men det är säkert ingen stor pengavinst i det heller.
Det är nog ett bättre alternativ.Men hur kan en pump vara snålare än en annan, det handlar väl om att flytta vatten, som kräver lika arbete oavsett pump, eller har min pump en konstruktion som gör att den har massa egenförluster?
Men hur kan en pump vara snålare än en annan, det handlar väl om att flytta vatten, som kräver lika arbete oavsett pump, eller har min pump en konstruktion som gör att den har massa egenförluster?
Jag skriver upp en sådan på önskelistan.Har du en likadan även på kalla sidan?
2. Cirkulationspumpens förlusteffekt återförs med 100% effektivitet till huset, dels i form av att den värmer upp vattnet litet grand, dels genom att den själv blir varm och överför denna värme till den lokal som den sitter i.
Jag skulle kunna ha en separat termostat som slår ifrån hela pumpen (förutom VV) så länge ärvärdet är högre än vad jag satt det till. Sjunker temperaturen hoppar pumpen igång,upptäcker att det är kallt vatten och drar igång en körning.Borde finnas prylar för detta på Conrad och andra ställen
ah ok, så då skulle jag få en termostatstyrd on/off-pump. Det kanske är ett nedbyte... ,,..,.