0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nä.. Här tycker jag det målas upp en bild av att manometerstället inte kan avslöja om en kylmaskin/värmepump har rätt fyllning. lägg till en termometer....och du får svar en kylutrustning med manometer, men utan termometer är som en bensinpump utan räkneverk ..,,.---
Hej igenkan inte någon försöka förklara hur man använder apparna jag har försökt att lista ut men fattar inteMvh Loopm1
överhettningen går ju att mäta om man reverserar till kyldrift och mäter på sugledningen, men som ace skriver, det gäller att kompressorn och fläktar går på fullvarv och ingenting går ändå att justera utom köldmediefyllningen.Det enklaste sättet att kolla om det är rätt köldmediemängd, om det är plusgrader ute:kör över på kyldrift med full effekt på kompressorn och fläktar.läs av manometern, de flesta luft/luft går med ca 10 °C kallare förångning än vad den aktuella utetemperaturen är så den avlästa temperaturen i tryck (använd appen för att översätta tryck/temp) bör hamna ca 10 °C under utetempen.Mät sedan sugröret (det grova in i värmepumpen) det ska vara ca 5 °C varmare än förångningstempen.Det här är bara för att få ett hum, det väldigt många fler faktorer som spelar in, tex om utetempen är väldigt låg så fyller utedelen upp mer gas och det kan uppfattas som gasbrist.
Hej igen!Om man gör som cougar beskriver och reverserar till kyldrift för att mäta överhetning på sugledningen blir ju kondensorn förångare, får jag då sama värde som om jag mäter på den riktiga förångaren ute i värmepumpen, samma gäller då också underkylning.Mvh Loopm1
Hej igenOkej tack för det svaret.Lite följdfrågor, måste man då mäta överhetning endast på förångaren i utedelen och underkylning i kondensern i innedelen?Mäter jag då överhettning respektive underkylning i värmedrift eller kyldrift?Hur kan dessa två värde berätta om det är rätt köldmediamängd i pumpen justerar inte den elektriska expventilen sej för att få rätt överhetning och underkylning?Mvh Loopm1
Hej igenOkej tack för det, innebär det att man mättar tempen på utgående kondensor och utgående förångare