Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290  (läst 141746 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Jarl

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #135 skrivet: 13 september 2006, 20:12:07 »
Gärna! Bara hör av dig!
Hittills är det nog jag som fått hjälp här på forumet så det kan ju vara kul att få hjälpa också!

// Jarl
Hus byggt 1937 i Trelleborg. Två plan (160 kvm) och källare.
IVT AIRx 409 med Airbox och IVT varmvattenberedare på 200 liter installerad december 2019.
Tidigare hade vi en  IVT Optima 700 och AW 290 som togs i bruk i november 2004.
Innan Vp-tiden gaspanna med en årlig kostnad på ca 22000:- för gasen. Gjorde också av med 5-10 m3 ved plus allt jobb som detta innbär. HH-el ca 8500 kWh. Första året med Optiman gjorde vi av med 21100kwh.
Sista året med Optiman förbrukade vi ca 24000kwh. Förbrukade 17000kwh 2022. Solceller, 11,5 kwp installerade april 2023.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #136 skrivet: 09 oktober 2006, 18:29:36 »
I torsdags var IVT-service hos mig och bytte displayn. Killen som gjorde det var en riktig hejare på Regon verkad det som för han bläddrade igenom menyerna fortare än vad jag hann med. Visst, det kanske säger mer om mig än om honom. Han verkade i alla fall mycket väl förtrogen med anläggningen och följande gjordes:
Han höjde mitt H-värde till 71,5  :o. Hoppsan sa jag men han hävdade att det skulle fÃ¥ ner antalet starter och att vp:n skulle jobba mer jämt osv. Det kommer jag nog att ha lite koll pÃ¥ till hösten/vintern. Är inte helt pÃ¥ det klara att detta kommer att medföra en besparing som han pÃ¥stod.
Tiden för "Fördröjning av shuntreglering" satte han till noll och detta skulle göra vp:n snabbare och spara el.
Plötsligt var han inne i en meny 2= fabrik. Lirkade ur honom hur man kom dit och för nyfikna: skicka ett privat meddelande!
Versionen på kortet var fortfarande 2.40 rev4 och enligt killen har det inte kommit något nyare.
Allt har man så klart noterat i "loggboken"

// Jarl



Edit: I fabriksnivån kan man bl a radera sin larmlogg.

Hej Jarl,

Kan du skicka ett privat mail till mig om hur man kommer in på fabriksnivån? Om någan annan vet så skicka gärna "koden" till mig. Tack på förhand!

Mikael

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #137 skrivet: 19 oktober 2006, 21:16:08 »
Hej på er, nu börjar kylan komma och jag undrar mer och mer om jag borde köpa loggningskitet som finns. Har ju ingen aning om hur bra min VP jobbar. Står fortfarande på 20/55,2.
Är ocksÃ¥ osäker pÃ¥ var man ska placera sensorerna i kitet. Vad tycker ni, är det värt pengarna om man som jag har rätt ont om tid att hÃ¥lla koll pÃ¥ och labba med grejorna? Samtidigt är jag mycket nyfiken pÃ¥ vilka värden jag kan fÃ¥ ut  ::)

...Och en annan sak, varje gång kompressorn startar så porlar det ända tills den jobbat färdigt. Inte riktigt rätt va? Är det nåt jag åtgärdar, går det på garantin eller ska jag anlita någon för dyra pengar? Optima 700 med 290A/W.

Mvh Peter
Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #138 skrivet: 20 oktober 2006, 09:21:23 »
Hej på er, nu börjar kylan komma och jag undrar mer och mer om jag borde köpa loggningskitet som finns. Har ju ingen aning om hur bra min VP jobbar. Står fortfarande på 20/55,2.
Är ocksÃ¥ osäker pÃ¥ var man ska placera sensorerna i kitet. Vad tycker ni, är det värt pengarna om man som jag har rätt ont om tid att hÃ¥lla koll pÃ¥ och labba med grejorna? Samtidigt är jag mycket nyfiken pÃ¥ vilka värden jag kan fÃ¥ ut  ::)

...Och en annan sak, varje gång kompressorn startar så porlar det ända tills den jobbat färdigt. Inte riktigt rätt va? Är det nåt jag åtgärdar, går det på garantin eller ska jag anlita någon för dyra pengar? Optima 700 med 290A/W.

Mvh Peter

Hej Peter,

Jag skall först säga att jag är nybörjare som värmepump ägare men jag kanske kan ge dig nÃ¥gra tips. Min värme pump porlar inte sÃ¥ jag tror inte det är normalt att den porlar. Har du fÃ¥tt nÃ¥got larm tex högtryckpresstat eller lÃ¥gtemp i kondensatorn? Du har kanske luft i pumpen? Det finns en luftnippel i pumpen som du kan prova att avlufta ifrÃ¥n. se  :,v(.

mvh
Mikael

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #139 skrivet: 22 oktober 2006, 20:09:23 »
Tack för svaret Mikael! Nej, porlandet ska nog inte vara där. Kan inte minnas att den lät så när vi nyss flyttat in. Jäkla trist att köpa ett hus med nyinstallerad VP på det sättet, jag har ju missat allt om installationen, kunde ha lärt mig mycket.

Bläddrade igenom manualen innan och hittade inget intressant i användardelen, däremot fanns det mycket godis i installatörsmanualen såg jag nu. För mörkt för att gå ut och skruva i Optiman nu men fortsätter porlandet så verkar det enkelt att avlufta systemet. Har inte haft några larm alls.

Provade att avlufta några element men de var okej. Däremot var många termostater dåliga och behöver bytas eller smörjas upp. Kan förklara varför det varit lite kallt i huset. Fick höja värmen lite efter gnäll från sambon, nu står VPn på 21,5/55,2 och provade att höja cirkulationspumpens hastighet till läge 2. Borde väl vara bäst att ha så låg temp från VP som möjligt och i stället fullt ös på elementen? Annars känns det som att VPn har hög värme ut och man begränsar den i elementen, slöseri med energi? Visserligen lite drygt med susandet nu när flödet ökat i systemet.

Hoppas man får en del tips på inställningar nu när vintern snart är här, finns säkert pengar att spara på att göra rätt ändringar. Fortfarande sugen på loggningskit men tror jag måste lära mig mer innan jag har ordentlig nytta av ett.

Mvh Peter

Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #140 skrivet: 22 oktober 2006, 20:42:57 »
Hoppas man får en del tips på inställningar nu när vintern snart är här, finns säkert pengar att spara på att göra rätt ändringar.
Mvh Peter

Har du ingen rumsgivare, så skaffa en sådan. Sedan är det egentligen inte så mycket att pilla på, REGON sköter det mesta...

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #141 skrivet: 23 oktober 2006, 20:40:30 »
Mmm, jag var inne på att skaffa rumsgivare men fick höra att det är svårt att få rätt värme i de olika rummen (och våningarna) och att det bara är rummet där givaren sitter och de närmast omkring som blir bra. T ex att "givar-rummet" är varmt och värmen därför sänks i källaren där den behövs.

Tyckte givaren lät som en smidig lösning tills jag blev omkullpratad. Nu vet jag inte vad jag ska hitta på.

EDIT: Hade ju missat trÃ¥den "Innegivare", nu är jag pÃ¥ givarspÃ¥ret igen  ;D

/Peter
« Senast ändrad: 23 oktober 2006, 20:55:11 av P_K »
Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

Utloggad DeMeer

  • Nyfiken...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bjärred
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #142 skrivet: 04 januari 2007, 10:47:25 »
Peter:

Jag är i exakt samma situation som du...

Har få element i källaren, många på mellanplanet och ett för lite på ovanvåningen.
Resultat: Kallt i källaren, varmt på mellanplan och på gränsen till kallt på ovanplan.

Så var sätter man innegivaren?

Ett tips jag fått är att sätta fler element i källaren och på ovanplan för att jämna ut bättre.
Vad gäller termostaterna så ska de nog helst vara vidöppna...

Angående ditt porlande problem så hade jag även det. Lufta alla element ordentligt och sedan "tanken" upprepade gånger.
Vänta en dag och gör alltihopa igen, till slut så slutar det porla :)
/Niklas
Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans villa med källare på västkusten i Skåne, ca 130kvm uppvärmd yta, byggt 1954.

Utloggad Bjarredsbon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #143 skrivet: 10 januari 2007, 22:38:24 »
Hej på er, nu börjar kylan komma och jag undrar mer och mer om jag borde köpa loggningskitet som finns. Har ju ingen aning om hur bra min VP jobbar. Står fortfarande på 20/55,2.
Är ocksÃ¥ osäker pÃ¥ var man ska placera sensorerna i kitet. Vad tycker ni, är det värt pengarna om man som jag har rätt ont om tid att hÃ¥lla koll pÃ¥ och labba med grejorna? Samtidigt är jag mycket nyfiken pÃ¥ vilka värden jag kan fÃ¥ ut  ::)

Jag körde ett eget spår - köpte en CAN<->USB dongel (c:a 1200 pengar) och avkodade kommunikationen inne i Regon. Än så länge så lyssnar jag bara på kanalen, men det är inget svårt at själv skicka ut kommandon om man känner för det :)
Om någon är intresserad så har jag en (ganska avancerad) visual-basic applikation som någon gärna får arbeta vidare på.
---
220 kvm hus från 1900. Värms med Optima700 (som öven värmer utomhus-jacuzzi och varmvatten) och stöds av elpatron. FTX med Flexit SL4R-EC. C:a 19MWh/år.

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #144 skrivet: 23 januari 2007, 09:59:11 »
DeMeer> Jag placerade min innegivare på bottenplan, har också källare och ovanvåning. I och med att ovanvåningen renoveras (bor inte där) så är där svalt nu så jag vet inte om vi får tänka om längre fram. Har bara ett element i källaren så där är inte direkt varmt heller, ska ändras även det. Däremot är temperaturen på bottenplan helt perfekt, jämn och fin. Termostaterna är vidöppna och porlandet försvann av sig själv efter att jag luftat alla element, dock utan att ha fått ut nån luft :)
Jag är åtminstone supernöjd med innegivaren.

Bjarredsbon> Det där låter väldigt intressant! Då borde man alltså kunna klura lite, göra en bild motsvarande 290AWs display och presentera värdena där? Hade gjort sig fint på ens VP-logger-hemsida!! :)

/Peter

Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #145 skrivet: 23 januari 2007, 10:13:02 »
Hej, jag var med en bekant för att titta på optiman. På displayen på 290aw ser man en hus symbol med temp.angivelser. Var kommer uppgifterna ifrån om man inte har rumsgivare? (Jag glömde fråga säljaren när han sa att rumsgivare inte behövdes, så jag frågar er istället). Betr. rumsgivare, hade jag inte haft en så hade jag fryst ihjäl nu när det stormade.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad P_K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #146 skrivet: 23 januari 2007, 10:21:02 »
hplp> Nu har jag inte displayen i huvudet men temperaturerna kommer från utegivaren och givare för t ex varm- & värmevattnet dvs inga temperaturer i huset.

/Peter
Optima 700 + 290 A/W. 1,5 plans tegelhus med källare, ca 140kvm, byggår 1940. Skåne.

Utloggad spjc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #147 skrivet: 07 februari 2007, 19:22:27 »
Hej.

Jag har märkt att när tillskottet är blockerat så prioriteras värmen till radiatorerna men när jag kopplar in tillskottet prioriteras genast varmvattnet. Är det någon som vet om det går att ändra på på något sätt?

Magnus

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #148 skrivet: 08 februari 2007, 08:46:02 »
Hej Magnus,

Tillskottet värme samtidigt varmvattnet och värmevattnet. Det uppvärmda vattnet (vattnet i vamvattenberedarens mantel där elpatronen är placerad) shuntas ut till värmesystemet vid behov men värmer samtidigt upp varmvattnet. Vad jag vet så lyser varmvatten indikatern alltid vid tillskottsbehov trots att behovet är värmevatten.

Mikael

Utloggad spjc

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: OFFICIELL TRÃ…D Optima 500/700 med AW 290
« Svar #149 skrivet: 08 februari 2007, 11:01:36 »
Tack för ditt svar, Mikael, men det jag menar är att om inte värmepumpen orkar med att värma både vattnet till elementen och varmvattnet prioriterar den vattnet till elementen. Om vi badar och tillskottet inte är på och det är kallt ute går varmvattnet ner till kanske 35 grader, och ändå går inte pumpen över till att värma varmvattnet, som inte går upp utan att man kopplar till eltillskottet. Det jag undrar är om detta är möjligt att ändra på. Det skulle också vara bra vid uppvärmning av poolen under sommartid.

Magnus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!