0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När allt hänger på om man kan få en kvalitespump för 10.000, 20.000 eller 25.000 kronor. I det första fallet har man gjort en bra investering och kan börja tjäna pengar efter 2-3 år. I det andra fallet måste man nog hoppas på ännu högre elpriser innan man börjar tjäna pengar ordentligt. I det tredje fallet har man blivit lurad, och betalat hela vinsten till säljaren.
PS skulle inte vilja måla det huset
Jag föreslår en Luft/vattenvärmepump + 3 Luft-Luftvärmepumpar.......Med den dimensionering som jag har föreslagit torde Du komma upp i en årsvärmefaktor på 2,8. Det vill säga din energiförbrukning sjunker från 80.000 kWh till 30.000 kWh.Som energitillskott vid temperaturer under -7C. Använd termostatstyrda fläktkonvektorer. Ej elpatron.
jag hade köpt 3 st Flagship Inverter modell HE12DKE från Citcop.värmeeffekt 7700 W värmer upp till 257m2 COP 4,62 1 st kostar 14500 + moms blir 54375:- inkl moms
5,8kw är maxeffekt ( vid +7 grader) men bara under en viss tid och begränsas därefter av att kompressortempen 101graderC uppnås (vad jag kan utläsa av servicemanual).