0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Måste göra er besvikna. Det är radiatörer!
purjo_Ditt senaste inlägg är det enda vettiga här. / Utan att såra ngn. Redan på 60 talet då jag läste styr/regler var reglering som denna möjliga med PID.Fattar inte att man inte kan det idag. Ska el bolagen gynnas?
GDS -JanJag vill inte bli bannat p.g.a. nåt jag skulle vilja skriva här...
Hej har haft ett liknade problem med min pump. Det som jag nu har ändrat är att vi kör två klimatsystem i huset golvvärme och radiatorer. Jag har i meny 4.9.2 ändrat på filtreringstiden till 2h nu från att ligga och räkna på 24 h som är standard värdet.
Det som min log visar är att nu jobbar pumpen mot temperaturen i huset och vad som är ute. Pumpen står nu mer stilla i mitt fall och går på mindre GM också nu. Förut så rullade GM bara på fast det var varmt i huset så vi hade en över temperatur på mellan 4 till 6 grader mitt på dagen när solen ligger på. Sen för att på natten när det var kalt följa kurvan jätte bra och då var vi på våra 21 grader i huset.Vi uppdaterade till 2 system genom att köpa till en AXC 40 från Nibe, sen hade jag ett tom rör upp till plan två så jag kunde lätt installera en extra tempgivare. Mellan pumpen och AXC 40 är det bar lite el fix sen installerade jag en ställmotor på vår golvvärme central samt två temp givare där. Så min ombyggnation så var det bara elektriskt som jag behövde uppdatera. Sen ställde jag kortet som om det skulle vara ett ECS 41 fungerar kanon bra. Du kan se kort hur det ser ut med två system när front lyckan är stängd på pumpen samt styr boxen som sitter jämte pumpen.
Mitt problem har varit att när mycket folk kommer över så blir väldigt mycket varmare och sämre luft.Kanske inte lösningen på ditt problem men jag har användt mig av 2 av de mjuka ingångarna för att att via en strömbrytare ändra hastighten på fläkten samtidigt som jag sluter en annan ingång programmerad som extern styrning ställd på 20,5ºC. Så en stund innan innan folket kommer trycker jag på strömbrytaren så jag får bättre luft samt blockerar värme över 20,5ºC vilket ger ett mycket behagligare klimat så man slipper vädra.I ditt fall tillsvidare kan du blockera värma helt de dagar de är mycket sol ute via en knapp central placerad kanske?