0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kanske hade det i ett parallellt universum funnits ett modernare styrsystem som gjorde att du inte behövde fundera så mycket på detta. Men så är inte fallet så låt oss fundera och se om vi kan knäcka nöten.
Ja, varför har ingen uppfunnit styrsystemet som anpassar gradminuter/kopplingsdifferens efter förutsättningarna? Hur svårt är det att registrera hur snabbt värmebäraren värms och kyls igen och justera inom några givna gränsvärden?När man ändå håller på så kan man väl uppfinna styrsystemet som permanent ändrar värmekurva utifrån innegivarens uppfattning om temperaturen...
Idag när jag vid 0 ºC utomhus tittade till pumpen såg jag att framledningstemperaturen var 11 ºC grader högre än börvärdet, 49 (38). Är detta normalt?En kontroll nu på kvällen vid -2 ºC utomhus visar 8 ºC högre framledning än bör, 48 (40), vid inhämtande integral -80 (jag har A1 ställd på 150). Ingen varmvattenproduktion har varit aktiv alldeles innan enligt mina iakttagelser.Jag trodde pumpen skulle hålla sig runt börvärdet och jobba med så låga temperaturer som möjligt för att vara effektiv, eller är detta något jag fått om bakfoten?Förra veckan då det var lite kyligare ute höll sig framledningen på samma temperatur som börvärdet.Jag har värmekurvan inställd på 38.
Om du skulle klicka tillbaks integral för start till 60 så kommer övertemp minska. Körningarna bli fler och kortare. Kanske är du redan på en punkt där du anser dig ha för många starter per dygn?
Men därutöver kan det ju finnas andra anledningar. Det kan vara termostater som går in och stryper flödet. Kanske har du för lågt delta för nuvarande integral-inställning? Kanske är inte radiatorsystemet korrekt optimerat? Kanske är den tillgängliga värmeavgivande eller värmelagrande volymen inte stor nog för din värmepump vid varmare väderlek.
du kan ställa in interval för loggtid i installationsmenyn (håll in vänster pil i några sekunder). Men ändra inga andra värden med mer än att du vet vad du gör.....