0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Intressant tråd, har lusläst den. Vet att det är svårt att räkna på det men om man har liten pump och mycket spets så skulle det bli högre besparing och snabbare få det avbetalat. Nu gäller det ju inte dig då du verkar ha en kanonanläggning.Men en sak, om trälisten gjordes lika bred som fönstret, skulle det synas mindre eller blir det en klumpigare installation? Tänkte det borde bli lite mer "osynligt" att det blivit en ruta till.
Namem, hur tänker du nu?"1kvm fönster 1,7x20x5760/1000=196kWh/år. Med värmepumps COP på snitt 3 och rörligt kWh-pris på 1kr så är besparingen 65kr/år. Det tar i så fall alltså 10 år att spara in energiglaset."Du har väl mer än 1m2 fönster?
Tycker ändå det känns konstig fel, borde väl spara mer?
Då blir det en bra siffra, men stämmer den. 1430kw, inte orimligt om man har temp ned emot -20, eller?
"Stämmer" -det blir lite svårt att utvärdera, då behövs en exakt lika värmningsäsong som den jag haft före.Jag räknade i mitt exempel nedan med att under värmningssäsongen att medeltempen ute var 0 °C i 8 månader. Då blev netto (COP=3 för värmepumpen) kWh-besparingen 1430kWh med 22 kvm fönster. Om det är -20 °C ute i 8 månader så blir besparingen dubbelt så stor eftersom temperaturdiffen inne-ute är dubbelt så stor. Men var är det så kallt så länge?Betänk oxå mitt utgångsläge, enkelglas+95mmmellanrum+innafönster med enkelglas. U-värde 2,9.Beräknat nytt U-värde 1,2. Skillnaden är alltså 1,7W/kvadratmeter och temperaturdiffgrad
1,7w * 22m2 * 24tim * :dt:20 * 120dagar =ca 2154kW om man räknar 4mån kyla, och en genomsnittsdiff på 20 °C, kanske mycket, men i ditt fall skulle du då spara drygt 2000 kW. Är jag för optimistisk?
Nädå inte mycket , du sätter dT till 20 °C det betyder 20 inne och 0 ute. Det ger som du beskriver ungefär 2100kWh mindre energiförlust. Men eftersom jag värmer med värmepump som har ett COP på c:à 3 så köper jag 3 ggr mindre dvs 700kWh. Är du med ?
OK, Google svarade åt mig, Strömstad har ortsfaktor 102 enligt Paroc.För mig skall det ge 1,7x22x102=3200kWh mindre energiförluster på år. Jag har typ 3 i COP på min VP så jag slipper köpa 3200/3=1272kWh/år à 1kr i rörlig elkostnad. Det ger en återbetalningstid på 22x600/1272=10,3 år.Tillägg: Det var ju ganska precis vad jag fick fram i mitt inlägg #87, tur eller skicklighet?