0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Har du kollat mobiltäckningen efter?Eftersom vi bor längs ostkustbanan kom Banverket och bytte några fönster hos oss, mot ljudisolerade kassetter, och det blev tydligen energiglas också. Efter det funkar inte mobilerna i de rummen
Vad får du ge för en m2 sådant glas Bopakoster?Jag har själv gamla handgjorda glas som jag ogärna vill ta bort, däremot att komplettera med ett innanfönster kan jag tänka mig att göra.
Min första tanke var: Oj, det lät dyrt, men så slog det mig att du får tillbaka en peng genom det minskade uppvärmningsbehovet, och detta VARJE år
Nu har jag monterat energiglasen i alla fönster på bottenvåningen. Vad har det gett? Lite besvär med att ställa om till lämplig värmekurva/parallellförskjutning kan jag säga så här långt. Har varit klart för varmt inne, hade förut kurva 7+1 fick 22-24 °C inomhus och har nu fått ner tempen till behagliga 20 °C genom att stegvis justera ner till kurva 5+0. Det är emot Nibes och Rickard mfl principer, nu ska man ju bara ändra parallellförskjutningen när utetemp är på +sidan......
Man skall naturligtvis ställa in en kurva som man antar är rimlig, både när man just installerat sin värmepump, och om man som du gjort ändringar i isoleringen.Detta oavsett om det är varmt eller kallt ute när man börjar justera.
Nu börjar det hända saker. Ser fram emot fortsatt redovisning av resultatet, om du vill vara så vänlig.Jag har fortfarande inte fått svar på det där solskyddet som även skulle vara enegibesparande, märkligt två firmor och ingen vill sälja. Kanske lika bra att ta steget fullt ut och byta glas istället då, beror på vad du kommer fram till.Var det 600 inkl allt, monterat o klart per m2 ?
Och du räknar med att kunna sänka framled.temp med ca 5 °C vid -20 ute ?Undrar vad det skulle göra i kW på ett år , jag har 14 fönster ca 1 m2, skulle 1 fönster betala sig på 1 år, en sänkning av energiförbrukningen med ca 600kW , är det rimligt ?
Jo, menade så men uttrykte mig kanske fel. Ett fönster varje år i 14 år. Så din kalkyl är i så fall bättre än mitt antagande. Och , du gjorde det själv. Det är nog inget alternativ för mig, får nog köra på köpemodellen.
Jomenvisst, det var inte menat som kritik. Och jag får ju själv erfara om jag räknat rätt eller fel på minskat värmebehov :oJag har betalat c:a 600kr/m2 för 4mm energiglas. Till det kommer lister att fästa glaset med och en tunn tätlist, beskrev det tidigare i tråden. Eget arbete med lister och montage. Njae, lite längre tid tar det allt.Per kvm så sänks min fönsterkonstruktion med 1,7Watt och gradskillnad inne ute. Om det är -20 °C ute och +20 °C inne så minskar effekten med 1,7x40=68W. Nu är det ju inte så kallt jämt utan om du ska få fram hur mycket man sparar per år så måste du veta hur kallt det är ute varje timme som du värmer huset. Är det t.ex i snitt 0 °C ute och 20 °C inne under 8 månaders eldningssäsong (5760timmar) så sparar 1kvm fönster 1,7x20x5760/1000=196kWh/år. Med värmepumps COP på snitt 3 och rörligt kWh-pris på 1kr så är besparingen 65kr/år. Det tar i så fall alltså 10 år att spara in energiglaset.