Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Flyttning av luft-luftvärmepump.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Flyttning av luft-luftvärmepump. (läst 2185 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
asdf
Expert på värmepump
Antal inlägg: 430
Karma +1/-2
Kön:
asdf
«
skrivet:
24 oktober 2005, 11:41:10 »
Citera
Hur gör man när man flyttar en redan installerad luft-luftvärmepump från ett hus till ett annat? Jag menar så att man tar vara på köldmediet. Finns det någon behållare för flytande köldmedium i moderna luft-luftvärmepumpar?
Loggat
gäst
Expert på värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 317
Karma +0/-0
gäst
SV: Flyttning av luft-luftvärmepump.
«
Svar #1 skrivet:
24 oktober 2005, 15:04:44 »
Citera
Det var någon som skrev i forumet (tror jag, men jag hittar inget vid sökning) att han stängde en av ventilerna (vilken?) och körde max kyla i typ 20 minuter så att i princip allt köldmedium transporterades till utedelen??? Sen stängde han även den andra och stängde av pumpen. Sen var det bara att flytta den och göra som en nyinstallation??? Någon som känner igen detta??
/ hej hå
Loggat
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001 16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm
Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh). Köpa billigt kan bli dyrt!!
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #2 skrivet:
25 oktober 2005, 22:32:38 »
Citera
Jo det kan funka, en liten detalj bara. Köldmedian söker sig alltid till den kallaste platsen i systemet, kör du kyla blir ju kompressordelen varm, men är kompressorn i bra skick och pressostaterna tillåter det så kan det funka. Man säger att man suger ner systemet. Vågar inte råda i vilken ventil du ska stänga först,för liten erfarenhet av dyligt. Jag flyttade precis en LLpump, och gjorde tvärt om full värme inne, utedelen blev då kall, stannade pumpen med resultat att mediat söker sig till utedelen ca 10 min väntan stängde båda ventilerna, plockade fram tömningsagregatet för att ta de sista grammen från rören/innedelen och det var inte många.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
gäst
Expert på värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 317
Karma +0/-0
gäst
«
Svar #3 skrivet:
26 oktober 2005, 00:16:35 »
Citera
Jag hittade infot:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2088.0/all.html
Loggat
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001 16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag på 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla år (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste åren barn och garage) hade faktiskt något år 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frånluft, 65 kvm isol garage. Inget extra såsom braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% på värmebehovet, ca 40% på totalen) 1:a året, tja vad vet jag, läs själva här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm
Stämmer ganska exakt med Råd&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen håller sig konstant/år spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 år) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh). Köpa billigt kan bli dyrt!!
sirkarlsson
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Mölnlycke
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Kön:
sirkarlsson
«
Svar #4 skrivet:
26 oktober 2005, 20:29:07 »
Citera
Eller
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3250.msg31834.html#msg31834
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 955
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
krambriw
lubbis
rocas
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info