Om värmepumpen är hel i övrigt är det ingen stor peng att byta köldmedie till det som Terrawatt använder idag (R290-propan) bara att justera expansionsventilen , vacuumsuga och byta torkfilter, det nya köldmediet är helt kompatibelt med systemet i övrigt.
Du får en något mindre effekt jämfört med R22, men obetydligt.
Ditt förslag känns faktiskt riktigt lockande att prova den dag något havererar. Skulle va riktigt intressant att se hur länge det vore möjligt att hålla liv i den gamle ”härken”. Den har ju trots usla omständigheter varit ett under av lojalitet och sparat pengar långt över mina förväntningar.
Efter en massa år av undelåtenhetssynder satte jag på loggning. Utöver ett katastrofalt kb-delta upptäckte jag då även att den primitiva styrutrustningen ställts in så att antalet starter rimligen redan borde dödat min vp. Nu har jag mhja de inställningsmöjligheter som finns fått ner antalet starter/dygn till som värst 17-20.
Mycket talar för att denna hårt ärrade veteran snart bör gå till sista vilan. Men det känns på något vis som att den är värd en andra chans. Får se hur det blir.
KOB.