0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
en länk till examensarbetet arbetet hade inte varit dumt.
Ett sätt att hjälpa upp situationen är att komplettera med en markslinga, den kopplas då först på KB ut före borran.
Genom att trycksätta till 3bar fick jag under sommaren ned diffen till hyfsad nivå.
Framför allt är risken stor om berget ligger under grundvattenytan så att slangarna går en sträcka genom jord eller lera. Jord och lera leder värme sämre än berg. Därför fryser borrhålet fryser igen ut till foderröret på den sträckan först och bildar en propp. Sen när det börjar frysa längre ner i borrhålet blir resultatet hopklämda slangar.
OM jag ska göra något så lutar det nog åt att det blir en borra till. Blir ändå tvungen att korsa två kablar.
Det du skrev förstod jag inte riktigt, alla borra har väl ett foderrör ner till berg och nån meter till? Spelar det nån roll var grundbvatten nivån ligger. Jag håller med om att rören går i jord fram till hålet men då är dom isolerade och med köldmedia bör det väl inte frysa där. Blir det en propp där, stoppar väl hela processen pga inget flöde. Rätta mej gärna om jag har fel.