0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Räkna fram graddagar är inget svårt. SMHIs data ger statistisk säkerhet och det är det dom säljer. Jämföra egenuppmätta graddagar med SMHIs är inget bra. Däremot kan man såklart jämföra sina egna graddagar för olika år och månader och på det viset få indikation på resultat av förändringar. Lär mer om graddagar och hur man tar fram dom själv här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Graddagar.
SMHI Prognosstyrning ersätter signalen från utegivaren med en signal som bygger på lokala väderprognoser och data om fastigheternas uppbyggnad, läge etc. Värmetillförseln kan därmed anpassas till den sammantagna vädersituationen, med t ex kommande förändringar i molnighet, vindstyrka och temperatur. Detta ger jämnare inomhusklimat och i många fall en betydande ekonomisk besparing genom lägre förbrukning. Uppsalahem har installerat SMHI Prognosstyrning genom SMHIs partner
Fast graddagsmätningarna tar bara hänsyn till temperatur, ökat energibehov pga vindar kan man aldrig konstatera?
Jo , ingen slår Raffen . Han har fullstort hus , ändå låg förbrukning . Kanske orsaken heter Toshiba ? Förvisso inga småbarn i hushållet men ändå .
Besparingar gör man genom förbättrande aktiviteter. Med graddagskorrigering får man reda på om aktiviteterna man företar sig är av godo eller av ondo. Det du fått är ett naturligt bidrag. Just ditt exempel med glasen är ju ett måste att jämföra med normalgraddagar. Annars har man inte en chans att utvärdera om resultatet varit det önskade.
Du kan inte vara så oprecis Joka......äter du den direkt. eller låter du den avge värme en stund först?
Hej1019 kWh totalt.Råkade hamna på samma siffra som Raffen. Ärligt. Jag fuskeldar då och då men har å andra sidan lite mer folk i huset.....som antingen duschar eller spelar dator så det glöder.MVH/Gano
Ja det var som tusan Gano , och jag som trodde att du stod på huvudet i den där nya braskaminen och eldade för jämnan numera. Själv har jag inte eldat en enda pinne den här vintern hittils ivf och kommer förmodligen inte att göra det heller. Anledningen är att vi inte har använt vår gillestuga i källaren som vi alltid brukar göra från ca nov-dec och fram till ivf april månad eftersom vi flyttade upp Tv:n där nerifrån och upp till vardagsrummet i höstas. Meningen var att jag skulle köpa en ny stor-tv därnere innan jul men det har fortfande inte blivit av, så därför har det bara blivit V-rummet för för vår del och det kommer antagligen att fortsätta så under den här vintern. Mvh Raffen.