Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenmantlad kamin  (läst 30253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #30 skrivet: 08 februari 2012, 23:23:11 »
Måste bara fråga henke om han är nöjd med sin? Är dom så bra som dom verkar :)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #31 skrivet: 09 februari 2012, 07:49:06 »
Jag är nöjd. Men är man petig så tycker jag det är lite trist att den sotar så inne på väggarna. Men om man inte bryr sig om att det är lite sotigt och svart så är det inget att hänga upp sig för. Effekten är grym i min. Men jag satte inte in den enbart för att spara pengar. Jag köpte den som jag skrev innan bara för att vi ville ha en braskamin och vi gjorde en totalrenovering av huset samtidigt. Plus att jag har källare och stort hus. Då värmer den ju hela huset och inte bara rummet den sitter i. Den överskottsvärmen den ger i rummet är välkommet. Igårkväll eldade jag från kl 16. Det tog ca 40 min innan VP stannade.
Sen var den avstängd till kl 2 i natt. (Jag stoppade in sista gången kl 22). Det är 10 timmar på det dygnet jag värmde huset med kaminen. Det är såklart ett plus.
Om jag ska ge något negativt så skulle det ju vara att det går inte och mes elda om man vill ha ut någon effekt.
Jag stoppar in 2-3 normala 30 cm vedträn åt gången. Det gör jag ca var 25-30 min. Så det går ju åt en del ved. Det är visserligen inte så konstigt när jag plockar ut i snitt 10-15 kw hela tiden. En vanlig braskamin ligger kanske på 5-7 kw i snitt.
En grej som stör mig lite är också att eftersom förbränningsrummet är omslutet av vattentankar så är det ju inte så varmt som i en vanlig kamin. Det gör att jag inte lyckas få en glödbädd till att ligga kvar mer än en till två timmar. Alltså jag kan inte stoppa in på kvällen kl 22 och tro att om jag eller min sambo går upp på natten vid två kunna stoppa in mer ved. För då är den släckt. Det kan kanske bero på vilken kamin man har också. Tror dock det beror på att den är vattenmantlad.

Fråga på bara om det är mer du undrar.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #32 skrivet: 09 februari 2012, 14:31:21 »
Jo jag tänkte lite grann samma då jag lusläste om vattenmantlade insatser. Började med bara en kamin för mysets skull då jag är uppvuxen i skogen och med att elda. För mig skulle det inte bli komplement utan huvudvärmekällan så skulle nog kliva upp på deras största modell och försöka få in minst 1000l tankar.

Kul med nån som har erfarenheter, som det med att det inte går att mes elda. Kanske måste ha en liten kamin i vardagsrummet med :)
Min skulle också sitta i källaren i befintlig öppen spis. Tror jag med 1000-1500l tankvolym skulle kunna tänka hela dygnsbehovet av värme även om man ska bort och jobba på dan. Sen vid minus 30 som vi haft en vecka kommer elpatron gå givetvis men då funkar då fan ingen annan uppvärming här uppe heller så inget jag kan dimensionera efter. Tror mitt hus drar 10kw iaf vid riktigt kalla temperaturer.

Vilken av modellerna har du, basic eller full reg etc. Ingen aning om det är nån vits att ha nåt mer avancerat. Man kan väl öppna spjället själv.

MVH
M
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #33 skrivet: 09 februari 2012, 15:21:50 »
jag har 17 kw basic. Tror inte heller du ska krångla till det med elektronisk luft reglering vi temp givare och sånt. du ska köra med en laddomat och ha 85 graders termostat i den Kör du med full reglering så påstår dom att luftspjället styr tempen i tanken. Visst men då sotar den ännu värre.
Tyvärr tror jag inte du ska använda den som huvud uppvärmningen. Du kommer tröttna rätt fort på att stå och skyffla in ved i vardagsrummet eller gillestugan var den nu skulle sitta. Du bör satsa på en riktigt vedpanna som du kan ha i pannrummet så fall tycker jag. Men det är vad jag tror. Men själv hade jag blivit trött på att elda kontinuerligt i en braskamin. Den stora 25 kw får du in 45 cm bitar. Men räkna med att fylla på 2 gånger i timmen.
Det är inte sÃ¥ kul och va beroende av att kaminen ska brinna hela tiden. Som hos mig kan jag fÃ¥ för mig att elda nÃ¥gra timmar. Sticker jag sen hemifrÃ¥n och energin inte räcker i tanken tills jag kommer hem sÃ¥ startar VP. Det gör inte mig nÃ¥got. Men ha en elpatron  till att värma huset med när du inte eldar i din braskamin. Nja det är kanske bara jag som tänker sÃ¥ men du bör nog tänka pÃ¥ en riktig vedpanna eller som jag har VP och braskamin.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #34 skrivet: 09 februari 2012, 22:17:41 »
Jag har precis en sån kamin. Köpte den dock från Polen till en bråkdel av Myginds pris. Det är väldigt rejäl, men som någon sa, det går inte att meselda i den om man ska få över något till tanken. Mycket bra effekt när den är nysotad. Primitiv förbränning så det blir mycket sot runt de kalla delarna inuti kaminen. Har trimmat den med en plåt som elden måste gå runt så att elden inte går rakt upp i skorsten. Ger efter detta ca 15-17kw till vattnet som mest och acceptabla rökgastemperaturer. Om man sparar en hel del aska längs kanterna i botten av kaminen så kan man behålla en bra glödbädd och hög temperatur. Skorsten blir ganska varm men det är bra för att då blir det så bra drag att man nästan kan strypa primärluften helt och driva elden på sekundärluft från hålen ovanför rutorna.

Vad tror ni om en MDZUZ15KWWJ/R från Mygrind
http://mygind.se/product.asp?product=1833
med kylslinga
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #35 skrivet: 09 februari 2012, 23:32:43 »
Då/om jag skaffar en sån så kommer tankarna stå i garaget mer eller mindre, och kaminen i andra änden av huset. Inte allt för bökigt om man blir trött på skyffla in ved och har hela systemet att komplettera med en panna antar jag. Men kul att höra att dom funkar bra.
Vart köpte du din ifrån JohanEO? nån hemsida eller egna hemliga kontakter? =)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #36 skrivet: 12 februari 2012, 13:18:46 »
Vår kökspanna fanns på plats när vi flyttade in så all rördragning är klar. CTC föreslog min lösning och den funkar, men bara när det är för kallt för min LVVP. Vedeldningen kan inte konkurrera med VP, men är effektivare än elpatronerna när det är riktigt kallt, och den fungerar ju som ett extra element då.
Extratanken håller drygt 300 liter och den pytsar över i den vanliga med shunt styrd av CTCs solstyrning.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 643
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #37 skrivet: 12 februari 2012, 21:05:14 »
Det är lätt att underskatta den mängd ved som behövs o ska eldas om man ska värma med ved. Och då framför allt om man ska elda för hela dyngsbehovet i vardagsrummet/köket.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #38 skrivet: 12 februari 2012, 21:38:56 »
Precis som bigger digger säger. Eftersom det bara är små ved man kan elda med så blir det en hel del. Det är ju en jäkla skillnad på en riktig vedpanna. Sen beror det ju en del på vad du behöver för framledning till elementen. Behöver du tex 55 grader så kan du bara plocka ut från 85 ner till 55 i tanken. Aquaflam är begränsad till 85 i styr enheten.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #39 skrivet: 13 februari 2012, 01:01:36 »
Jag hajjar att man måste elda betydligt oftare/hårdare i en insats jämfört med en panna. En panna får man ju in en halv kubik i typ så behöver inte lägga in så många gånger. Men elda små ved, är det inte 50-55cm ved man får in? Vad har folk för pannor. Sett en panna som tar 80cm hos förra svärfar men han värmer 350kvm bostadsyta och lika stor garageyta med den pannan?
Jag har ett stort hus, inte playboy mansion så nån monsterpanna/kamin behöver jag inte.

Men helt klart panna är effektivare ur slöhetssynpunkt. Men eftersom första tanken med ved var mysfaktorn. Ser inget mys med ha en panna och en skorsten i garaget :)

Bäst hade givetvis vart att ha båda 2. Enda anledningen jag är lite skeptisk till vanliga kaminer är att det snabbt blir att ta fram björkriset och lapinkultan efter ett ordentligt inlägg. Men mysigt ser det ut.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #40 skrivet: 13 februari 2012, 06:52:55 »
Dem stora 17 och 25 kw är specade för 45 cm ved. Möjligt att det går med längre.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #41 skrivet: 28 februari 2012, 21:17:42 »
Raptor

jag blev lite nyfiken på din lösning
Har du en systemskiss
jag är ute efter likadant, d.v.s värmepump försörjer huset i normal drift och som kör via acctank. Vattenmantlad som myseldning men stöd då det är kallt för att slippa köra elpatronen i pumpen och därmed kunna dimensionera ned pumpen och få längre drifttider på pumpen.
Dessutom antar jag att du förvärmer tappvarmvatten genom tanken
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #42 skrivet: 29 februari 2012, 08:03:00 »
Raptor

jag blev lite nyfiken på din lösning
Har du en systemskiss
jag är ute efter likadant, d.v.s värmepump försörjer huset i normal drift och som kör via acctank. Vattenmantlad som myseldning men stöd då det är kallt för att slippa köra elpatronen i pumpen och därmed kunna dimensionera ned pumpen och få längre drifttider på pumpen.
Dessutom antar jag att du förvärmer tappvarmvatten genom tanken
Hej,
Jo, jag har en systemskiss liggandes någonstans. Kan försöka hitta den och skicka den.
Det är inte komplicerat rent systemteksniskt. Jag har tänkt kaminen som huvudvärmekälla och dockat in VP på rad-returen precis som man gör i en nyinstallation mot befintligt system fast mitt system är helt nytt. Dock behövs någon form av styrutrustning och det brukar vara värre att få till för en rimlig slant.
Jag förvärmer inte tappvatten. Man kan såklart göra det men då krävs det nästan att man kan styra om tappvattnet mellan tank och VP. Annars kommer man kyla ner tanken rejält när man inte eldar och det vill jag inte.
Jag har varit inne på en lösning med en lite plattväxlare direkt ovanpå KV anslutningen till VP som ansluta den mot kaminen men det krävs mycket jobb och mer styr så det får bli ett framtida projekt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #43 skrivet: 06 juni 2012, 15:49:15 »
Nu har jag funderat fram och tillbaka och slutligen bestämt mig för att köra en vattenmantlad kamin med en acktank och sen en vp.
Hade tänkt mig följande steg 1.

En kamin från Mygridndesign Typ : MDZUZ15KWWJ/R
Länk. http://mygind.se/product.asp?product=1833

Sen en acktank
Typ strömnäspannann ts 500
Med en föråds breredare i på 300 l
Samt en sol singa på 15 m.

Till det kommer jag koppla en luftvatten pump som jag ej har bestämt ej.

Hur e denna acktank till skillnad fr en med dubbla vv slingor i.
Fördelar nackdelar?

Är det någon som har någon erfaranhet av kaminen?
Eller mygrind

Ska man köra med extern eller intern luft tycker ni?
Kylsling är väl ett måste tycker ja.

Vad har ni för åsikter ang detta?
Vh
Niclas
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 643
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #44 skrivet: 06 juni 2012, 16:03:10 »
68% låter lågt i verkningsgrad, men är säkert i nivå med andra vattenmantlade kaminer. Annars så är det väl ok med effekten. 500L ska väl räcka , det märker man. Man plockar ju ut värme när man eldar också så det blir inte allt som lagras ändå.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!