Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenmantlad kamin  (läst 30187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #15 skrivet: 06 februari 2012, 21:15:14 »
;D kul att det kommer in lite kommentarer ang ämnet. Som jag tidigare sagt låter detta bra. Min kamin är direkt ovan pannrummet så dragningen blir kanon. Men hur har ni det med acctankar. Storlekar?.
Jag tänkte bara ha typ 500. Mitt hus e på 160 kvm.
Hörde någonstans att man skulle ha kvm *10 dvs 1600 liter.
Vad har ni för Ã¥sikter ang detta. 
Vh
Niclas
Det måste vara rimligt rent tidsmässigt.
Jag har ca 250L arbetstank och den räcker inte länge när det är kallt. Å andra sidan får jag elda som en idiot för att ladda den alls när det är kallare än -10-15 grader ute.
Jag skulle nog ha en 500 L om jag hade plats för det men mitt "pannrum" är ca 80x80cm och där har jag tank och två shuntar och två pumpar så det är ganska fullt.
Jag använder min tank som knäpptank för värmepumpen också och då är 250L perfekt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #16 skrivet: 07 februari 2012, 20:14:03 »
Mkt bra nu börjar det klarna vad jag vill ha.
Vad tror ni om en MDZUZ15KWWJ/R från Mygrind
http://mygind.se/product.asp?product=1833
med kylslinga

15 kw 12 vatten 3 luft
En acktank på 500 liter med dubbla värmeslingor( Kaminen och vp) och 150l varmvattenslinga.
tror ni det skulle fungera.

Huset är på 160 kvm
Med golv värme i alla rum
Vh
Niclas
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #17 skrivet: 07 februari 2012, 22:37:51 »
Kaminen skall inte gå mot någon slinga i tanken, den skall jobba direkt
mot tankens volym och den volymen är i sin tur samma som värmeledningsvattnet.
En L/VVP däremot kör man mot slinga om den skall frostskyddas (och det skall den...)

Så undrar jag vad du menar med 150l varmvattenslinga? I normala fall använder
man slinga för varmvattenberedning, men den innehåller inte många liter....
Om man har problemvatten (t.ex. kalk) får man fundera på förrådsberedare.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #18 skrivet: 07 februari 2012, 22:59:19 »
Jag har 500 liters tank och den är väl lagom för mig. Men tex vid 5 plusgrader hade jag önskat 1000 liter då tanken fort blir full när man inte plockar ut så mycket i effekt. Men tex nu när det är tio minus och ett hus på 270 kvm som kräver 9 kW så får jag elda rätt bra om tanken ska bli full. Det blir det inte på bara 5 timmars eldning. Så jag tror 500 liter är lagom för dig. Jag har separat vvb men jag satte både förvärmning slinga och vv slinga i ack tanken som förvärmer vattnet till min beredare. Som tex ikväll när min sambo gick och duscha så hade jag ca 80 grader i acktanken och 47 grader i min beredare. Efter hennes dusch steg tempen i min beredare med en halv grad pga att den blev matad med kanske ca 70-75 gradigt vatten. Jag satte en solslinga i botten på tanken också. Kan vara bra att ha. Man kanske skaffar solpaneler en dag och då är det bara att plugga på där.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #19 skrivet: 08 februari 2012, 07:15:10 »
Kaminen skall inte gå mot någon slinga i tanken, den skall jobba direkt
mot tankens volym och den volymen är i sin tur samma som värmeledningsvattnet.
En L/VVP däremot kör man mot slinga om den skall frostskyddas (och det skall den...

Så undrar jag vad du menar med 150l varmvattenslinga? I normala fall använder
man slinga för varmvattenberedning, men den innehåller inte många liter....
Om man har problemvatten (t.ex. kalk) får man fundera på förrådsberedare.



Tittade på en heldel olika tankar och tyckte den lät bra. Självklart har du rätt ang att kaminen använder volumen i tanken. Menade bara att två sep uppvärmnings möjligheter inte ett. Dvs ett för kamin och ett för vp. Ursäkta min oklara beskrivning.
Avg varmvatten tyckte jag det lät bra med en sådan storlek. Var den för stor eller vad menar du?
Vh niclas
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #20 skrivet: 08 februari 2012, 09:16:21 »
150 liter är ingen slinga, det är en förrådsberedare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #21 skrivet: 08 februari 2012, 10:01:49 »
150 liter är ingen slinga, det är en förrådsberedare.
Eller snarare en mantelberedare med 150L VV-volym...

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #22 skrivet: 08 februari 2012, 14:07:50 »
Ja, vart gÃ¥r gränsen mellan en mantelberedare och en acktank med förrÃ¥dsberedare? I det här fallet var det ju en 500 liters tank, sÃ¥ jag tycker iallafall att det är en förrÃ¥dsberedare  b00k
Ã… andra sidan grundar sig mina erfarenheter av de olika begreppen till största del pÃ¥ vad jag har snappat upp pÃ¥ olika tillverkares och Ã¥terförsäljares hemsidor  *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #23 skrivet: 08 februari 2012, 14:30:35 »
Ja, vart gÃ¥r gränsen mellan en mantelberedare och en acktank med förrÃ¥dsberedare? I det här fallet var det ju en 500 liters tank, sÃ¥ jag tycker iallafall att det är en förrÃ¥dsberedare  b00k
Ã… andra sidan grundar sig mina erfarenheter av de olika begreppen till största del pÃ¥ vad jag har snappat upp pÃ¥ olika tillverkares och Ã¥terförsäljares hemsidor  *vinkar*
Ja, det är väl en defintionsfråga. Men det är möjligt att det snarare är en förrådsberedare fast principen är ju den samma.
Vi säger väl förrÃ¥dsberedare dÃ¥!   Thumbsup

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #24 skrivet: 08 februari 2012, 15:27:47 »
Min kamin är direkt ovan pannrummet så dragningen blir kanon.

Allmänt sett; hur mycket värmer en sån här vattenmantlad kammin rummet den står i? Riskerar man att det blir "för varmt" i rummet där kaminen är när man eldar för att hålla huset varmt? (speciellt om man har kaminen på den övre våningen som i detta fallet)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #25 skrivet: 08 februari 2012, 16:18:20 »
Allmänt sett; hur mycket värmer en sån här vattenmantlad kammin rummet den står i? Riskerar man att det blir "för varmt" i rummet där kaminen är när man eldar för att hålla huset varmt? (speciellt om man har kaminen på den övre våningen som i detta fallet)

Min ska ge 3 kW ut. Den står mitt i ett rum på 60 kvm. Det tycker jag är lagom. Vill man kan man ju aktivera termostaterna på elementen i det rummet den står i.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #26 skrivet: 08 februari 2012, 16:22:09 »
Min ska ge 3 kW ut. Den står mitt i ett rum på 60 kvm. Det tycker jag är lagom. Vill man kan man ju aktivera termostaterna på elementen i det rummet den står i.
Japp, har du tänkt på det så är det ju lugnt. Men termostaterna hjälper ju inte om de 3kW är för mycket för rummet. Dvs det blir ju varmt av bara eldningen oavsett elementen. Det var så jag menade.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #27 skrivet: 08 februari 2012, 16:28:14 »
Jo visst blir det varmt. Men jag tycker det inte är så farligt. Normalt har vi 22 grader i det rummet efter en hel kvälls eldande har vi ca 24. Kanske 25 om det inte är så kallt ute. Sen har jag en öppning ut till hallen ca 2 meter från spisen. Där slinker en hel del värme ut också. Men jag kan tänka mig om man skulle installera den i ett vardagsrum på 35 kvm med en vanlig dörr öppning då blir det nog jäkligt varmt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #28 skrivet: 08 februari 2012, 21:15:05 »
Allmänt sett; hur mycket värmer en sån här vattenmantlad kammin rummet den står i? Riskerar man att det blir "för varmt" i rummet där kaminen är när man eldar för att hålla huset varmt? (speciellt om man har kaminen på den övre våningen som i detta fallet)

Min kamin står mitt i huset. Det är inga väggar runt den utan ligger imot kök , matrum, vrum , hall, dvs öppen planlösning.Ca 50 kvm
Värmer nu med en vanlig insats och jag tycker om sättet det värms upp. Har desutom ett värme förflyttnings system ner till källaren.

Vh niclas
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

Utloggad NiclasW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad kamin
« Svar #29 skrivet: 08 februari 2012, 21:20:17 »
150 liter är ingen slinga, det är en förrådsberedare.

Okay kanske inte är en god ide.
Men vad ska man ha då?
Slinga eller förådsberedare eller mantelberedare.
Jag e bara en glad amatör som försöker lära mog ett och annat innan någon duktig säljare kommer och säger hej hopp.
Vh
Niclas
Plan 1 Strömnäspannan kw-500, vattenmantlad kamin selmac cream 17, vattenburen golvvärme.
Plan 2 Vedspis för kompleterings eldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!