0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du skall "produktionselda" mot tankar med en kamin så kommer du snart att tröttna.En rejäl vedpanna skall du nog satsa på. Ett par tre rejäla ilägg per dygn kan man stå utmed i 10-20 år (jag har provat), se´n vill man ha värmepump Thumbsup
Okay en tanke.Om jag nu skaffar mig som jag tänk mig en luft vatten vp.Den kommer förse huset med värme vatten och tappvatten. Till det sätter jag en acctank på 500 liter.Då jag tycker det är rätt mysigt med en brasa och har en insats idag vilken jag kommer elda i som komplement och mys. Finns det någon eller något att vinna på att installera en vattenmantlad isället för den som sitter. Är det försvarbart eller inte installation i förhållande till vinning av värme effekt?Ni har helt rätt i att man kanske får jobba ihjäl sig om man ska värma huset med den. En ved panna i huset vill jag inte ha. Det var en som jag just tog bort från källaren.VhNiclas
Hej raptor. Kul att du har ett sånt system. Själv tycker jag det låter som ett mkt bra system. Trodde jag var ensam om att tycka det ett tag. Får du lägga mkt tid på eldning eller använder du det som ett komplement som jag hade tänkt?Tänkte köpa en beggad acctank och en ny kamin. Ved har jag säkert några år av på tomten. Tänkte just på det du sa om värmen att kaminen inte avger lika mkt strålningsvärme så det blir behagligare i rummet och man får ut mer effekt.Vet du ngt ang hur mycket du kan ha sparat på denna typ av installation?Och hur ser ditt system ut. Storlek acctank?Storlek kamin?Kylslinga?Styrning?Märke på kamin?Tack igen för ditt svar.VhNiclas