0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
SYFTE: Att bestämma hur stor effekt som gÃ¥r Ã¥t för att koka en liter vatten. Skrivaen vetenskaplig rapport.MATERIAL: (Termometer som klarar 100 °C)UTFÖRANDE: När vatten värms pÃ¥ en elektrisk spis omvandlas elenergi tillvärmeenergi. Den energi som gÃ¥r Ã¥t för att värma vattnet ges av formeln:E = c x m x • c är vattnets specifika värmekapacitet (ett mÃ¥tt pÃ¥ hur mycket energi somgÃ¥r Ã¥t för att höja temperaturen av ett kg vatten en grad). Den specifikavärmekapaciteten c är för vatten 4,18 kJ/(kg⋅°C).• m är massan i kg (en liter vatten väger 1 kg),• är hur mÃ¥nga grader temperaturen höjs frÃ¥n starttemperaturen tillkokpunkten (100 °C).Om vi sätter in värdena fÃ¥r vi alltsÃ¥ att:E = 4,18 x 1 x = 4,18 x För att räkna ut effekten mÃ¥ste vi gÃ¥ ett steg till. Sambandet mellan effekt ochenergi ges av:P=E/TDet innebär att för att räkna ut effekten mÃ¥ste du dela energiÃ¥tgÃ¥ngen med hurlÃ¥ng tid det tog för vattnet att börja koka (uttryckt i sekunder):P=4.18x /TFör att räkna ut effekten (du fÃ¥r svaret i kW) ska du alltsÃ¥ mäta hur lÃ¥ng tid, t, dettar att värma upp vattnet, grader, och sätta in i formeln.Steg A: SlÃ¥ pÃ¥ en platta pÃ¥ maximal värme. Häll en liter vatten i en kastrull och mättemperaturen. Se hur lÃ¥ng tid det tar tills vattnet kokar. Rör med termometern ivattnet under hela laborationen sÃ¥ att värmen sprider sig jämnt i bägaren.Om du inte har tillgÃ¥ng till en termometer kan du istället lÃ¥ta vattnet i kranen rinnaoch känna efter med fingret när det har kroppstemperatur. DÃ¥ vet dustarttemperaturen. Värm sedan vattnet tills det bubblar rejält (vattnet i kastrullensmitt ska bilda en upphöjning). DÃ¥ vet du sluttemperaturen.Steg B: Räkna ut effekten med hjälp av formeln. Om du har en manual till spisenkan du jämföra plattans effekt med den effekt du har räknat fram. Varför skiljer sigvärdena Ã¥t?
Det är så att frugan läser till förskolelärare och då är det tydligen bra att kunna detta
Han har ju redan talat om det
Jag tror att det är en del i utbildningen för att bli förskollärare. Förmodligen har man ingen direkt nytta av just detta exempel när man jobbar med 6-åringar, men all bildning gör ju att man blir lite klokare...
Det är så att frugan läser till förskolelärare och då är det tydligen bra att kunna detta (bättre dom gjorde sånt som hörde utbildningen till ist kan jag tycka )Fråga A:Man tar väl och mäter graderna på vattenet vid start och sedan graderna när det (bubblar rejält) och tar tiden det tog att komma från start till stopp på vattentemperaturen.Fråga B:Detta blir väl lite knivigare, kanske...Steg 1 (formeln):Begriper mig inte på sånt utan att behöva tänka till lite mer än vanligt Steg 2 (varför skiljer sig värdena åt?):Är för att det går åt förluster till att värma plattan, kastrull, luft runt kastrullen, strälningsvärmen som blir runt om plattan och kastrullen.Nåt mer som tar upp värmen???Försvinner det energi i ljudtrycket av bruset???
Hon är ju inte lärara än, idag faktiskt blev det klart att hon kom in på rätt linje för att bli lärare, ska firas med pizza nu Va lever du på nu då E?Blir nog kul att få hjälpa barn i skolan, skulle oxå kunna tänka mig att bli lärare i vissa ämnen...