0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Troligen för att det handlar om en brandfarlig gas, att det skall utföras med rätt komponenter (rörkvalitéer) och att det inte skall läcka ut gas.
Att det finns en lag på att man skall vara "behörig" för att ansluta värmepumpar måste väl bero på en viss anledning. Troligen för att det handlar om en brandfarlig gas, att det skall utföras med rätt komponenter (rörkvalitéer) och att det inte skall läcka ut gas. Då måste man väl kunna kräva att en sådan installatör har ett godkänt verktyg. I det här fallet en läckagetestare. Kan man då inte som kund, redan i kontraktstadiet, kräva att man får ett intyg som visar hur testet har gjorts och resultatet? Där skall stå mätmetod, typ av mätinstrument, när instrumentet kalibrerades och uppmätt värde.Vad tycker ni, är det inte ett minikrav?
Personligen anser jag att det finns mer än nog av lagar och krav när det gäller värmepumpsinstallationer, hur sedan företagen väljer att följa dessa lagar och krav varierar, men det finns ju absolut inget som hindrar att ett företag går ut med ett specificerat löfte om hur de utför och redovisar sin uppdrag.Ju mer tid de får lägga ned på att utveckla arbetssätt och rutiner, skaffa formulär, marknadsföra sig o.s.v. ju mer får du betala för att köpa deras tjänster.
Men faktum kvarstår, har de inte utfört en läcksökning med en "sniffer" så har företaget inte följt de regler och lagar som finns.Jag hade inte ingått någon form av förlikning, jag hade kontaktat myndigheterna.De har allt att förlora och försöker med förlöjligande av den enda kompetenta personen i ärendet och sedan skrämma dig med fakturor på arbete som enbart bevisar deras inkompetens.Tråkigt att du inte står på dig.Var i landet befinner du dig?