0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Efter att jag senast var inne på forumet har installationsfirman skickat en faktura på kr 950 för ”Felsökning vid påstått läckage (inget funnet)”. Jag bestred fakturan samma dag och skriver att deras montör har dragit åt flänsmuttrarna, men inte kontrollerat skarvarna för läckage. Företaget är mån om att få ”sina” pengar och har redan hunnit skicka påminnelse efter detta.
Häng ut dom här. Vore kul att dom oseriösa i branschen hängs ut så vi seriösa kan gotta oss i det ännu mer
...” 28,3 bar är tillräckligt, läckage har inte förekommit då det bevisligen finns gas på anläggningen fortfarande”.28.3bar under förhållande motsvarande pumpen går på max med +7 grader ute anser jag vara ett dåligt resultat. Den borde uppnå detta tryck med betydligt mindre fart på kompressorn än maxvarv. Jag skulle med dessa data i handen tycka att maskinen har tecken på soppabrist -tecken på felinstallation antingen genom bristande installationskontroll eller genom ett läckage! Visst har pumpen gas kvar, men för lite för och motsvara korrekt installation.”Den som utförde mätningen är ingen riktig värmepumpsmontör då han mest håller på med stora kylanläggningar”Person som genomförde efterkontrollen är förmodligen överkvalificerad -inte underkvalificerad. På vilket sätt det skulle diskvalificera honom och dennes mätningar förstår nog ingen, känns som "firman" matar ut floskler. Kan man felsöka och reparera en personbils dieselmotor kan man förmodligen även göra det med lastbilsdieslar också för det är samma skrot bara annan skala”Att fråga Värmepumpsforum är samma som att anlita någon på ljugarbänken utanför Konsum”.Vilket jädra nesligt substanslöst påhopp. De eldsjälar som slitit år in och år ut och delat med sig av kunskaper och erfarenheter från alla hörn, inte bara i Sverige, de häpnar säkerligen just nu. Skulle tro att värmepumpsforum är dom enda som faktiskt lyckades komma till botten med vad och varför H16 inträffade på den massiva skalan som det gjorde i norden -detta tack var det otroligt idoga arbetet och delandet av erfarenheter ur flera olika yrken för att nå en vettig förklaring.Att sen denna "firma" jämför detta med slumpmässigt förbipasserande som sitter på en parkbänk är att göra bort sig långt utanför skalan för vad som är rätt och riktigt.Jag tillhör inte dom eldsjälarna här med djup kunskap i ämnet kylteknik men jag tar ändå illa vid mig, vilket kräk till människa denne är från den "firman", som kommer med dessa fullständigt hutlösa påståenden.