0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Gammal tråd men samma fråga... tänkte ställa in för legionellakörning i nya VP'n, hade VVB förut med hett vatten så var inget problem där.Det jag försökt leta fram är några diagram på bakterietillväxt vid olika temperaturer och när de når risknivåer. Någon som sett några såna?Det är ju endast det som kan styra hur ofta man behöver värma upp vattnet lite extra.
Lite googlande gällande legionella står det att vid tappstället bör temperaturen vara minst 50 grader. Tycker mig ha läst om max 38 vid duschar...?
Tycker mig ha läst om max 38 vid duschar...?
Bingoberra: finns bara en gång i veckan eller inte alls på Daikin Bergvärme. Jag föreslår att ha den kvar och spola igenom ledningarna som inte används så ofta då och då. Kul att höra att du är nöjd i alla fall, vem har installerat?
Det ska gå att välja vilken dag i veckan eller varje dag, när den ska starta (klockslag) och hur länge den ska hålla 60 grader. Jag har dock inte varit inne i de menyerna än och provat att det fungerar i praktiken, ska kolla när jag kommer hem ikväll.Om jag är nöjd eller inte är för tidigt att uttala mig om, men så långt ser det bra ut :-). Tror det var bästa alternativet för min del i alla fall.
Jag har lämnat legionella orörd på var 7e dygn. Nu har ja haft pumpen i 3v och den har fortf inte kört någon. Undrans om det går att tvinga igång en körning?
Följdfråga till hur ofta: Danfossen har ju inget minne av när den har gjort senaste legionella ifall det blir strömavbrott (det blir ett nytt 14 d intervall för min del). Tycker det är ganska dumt system, men kanske det är samma på alla?Lite googlande gällande legionella står det att vid tappstället bör temperaturen vara minst 50 grader. Tycker mig ha läst om max 38 vid duschar...?
Nu ska jag bara fundera på hur jag ska tvinga den att köra var 7e dag också.
Undrar varför ni lägger krut på det? Ska ni andas ångorna innan vattnet uppnår 38gr på tappstället?