0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hittills har du gett ett svar för hur du anser att den statiska laddningen sker och detta då genom att den kalla uteluften växlas med den varma.
Vi kan alltså konstatera att jag anser att damm i anslutning till tilluftsdon huvudsakligen beror på forcerade luftflöden som genererar elektriska laddningar, och som i sin tur gör att dammpartiklar med motsatt elektrisk laddning fastnar TROTS höga luftflöden som rent logiskt borde göra att dammet inte kan fastna.Att damm och smuts lättare kan fästa vid skrovliga ytor tror jag beror på att det bildas fickor med låga luftflöden på denna typ av underlag, och att de laddade partiklarna tack vare den lägre lufthastigheten kan fastna just där.Din uppfattning är så vitt jag kan se att laddningen har liten eller ingen betydelse, och att smutsen huvudsakligen beror på stor luftomsättning och virvlande damm som fastnar på skrovliga ytor rent mekaniskt.Tror inte vi kommer till koncensus i denna fråga om inte du, jag, eller någon annan kan hitta oberoende resultat från forskning inom området.
Alltså det enda jag säger är att huruvida det är statisk elektricitet eller inte - inte påverkar mig och min anläggning nämnvärt. Inte heller era gissar jag, om ni har en sådan anläggning dvs. Det relevanta är, vilket inte kräver forskning, att:1. smutsen inte kommer från rören. Den finns i inomhusluften. 2. smutsen som fastnar på ett givet ställe är ett resultat av att luften hela tiden skjuts in i rummet på samma ställe. Huruvida det är den statiska elektriciteten, värmen, kylan och så vidare blir inte så relevant i praktiken. Det kan säkert vara relevant för er eller någon annan. Men inte för gemene husägare i normalfallet. För genom att med donets utformning kan vi påverka hur denna luft rusar in i rummet och vad den träffar, i vilken vinkel samt vilken struktur materialet den träffar har. För gemene man blir det irrelevant huruvida det är på grund av statisk elektricitet eller inte. Vi kan ju konstatera att en grov struktur är bättre på att samla upp detta dam medans en slät samlar ett avsevärt tunnare skikt. Nu är det ju också möjligt att det finns antistatiska tapeter eller färger som kan användas men om detta har jag från er inte hört om - vilket innebär att utifrån det praktiska perspektivet blir den statiska elektriciteten tämligen irrelevant. Jag kan omöjligen bevisa huruvida det rör sig om statisk elektricitet eller inte. Det är jag inte heller intresserad av att göra. Däremot kan jag bevisa att strukturen i materialet som utsätts för turbulensen eller luftstrålen, vad man nu vill kalla det, påverkar på vilket sätt som smutsen fastnar och hur mycket smuts som fastnar, oavsett om det är statisk elektricitet, laddade luftbubblor, laddningar hit eller dit Som jag ser det är det alltså två lite olika frågor. Ungefär som att i ena fallet redogöra för hur den kemiska effekten ser ut när ett tvättmedel tar bort en fläk - när det utifrån ett praktiskt perspektiv bara är intressant att veta att ett givet medel är bra på att ta bort en given fläck. För att använda en analogi. Men om det nu är så att er vetskap om denna statiska elektricitet innebär att ni kan presentera ett antal praktiska förändringar av våra FTX system som gör att smutsen inte fastnar så är ju alla jätteglada förstås.
OK jag uppfattade frågan "Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?" som en fråga där frågeställaren ville ha en förklaring till hur det kan komma sig - och det är det jag hela tiden försökt förklara.Om jag missuppfattat frågan så ber jag om ursäkt.Orsaken till att det samlas damm i anslutning till tilluftsdonen är huvudsakligen statisk elektricitet.Hur man löser problemet, och vilka tilluftsdon som är bättre eller sämre har jag ingen uppfattning om, och den debatten lägger jag mig heller inte i.
Det finns självklart en andel "impaktion" också när det gäller smuts kring tilluftsventiler, men det är konstigt nog inte just där det blåser som mest som man får smutsränderna, utan ofta blir det i närheten av tilluftsdonen, men där luftflödet är lågt.