Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?  (läst 33117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2012, 00:18:49 »
ja men då löser vi det nog genom att sätta en antistatisk film som är genomskinlig runt inblåset. Förövrigt så skulle väl säkert en väldigt glätt genomskinlig film säkert lösa "problemet" oavsett om det rör sig om vanlig turbulens som gör att dam som ofta snurrar på ett och samma ställe fastnar i fibrer och struktur på tapeter och annat eller om det rör sig om elektrosatiskt laddad luft som suger åt sig dammet i luften...

Men som jag ser det så förskjuts ju bara problemet något annan stans. Jag tycker det är ganska bekvämt och veta att kring dessa ventiler så finns det lite extra dam som skall tas om hand om.

Och normalt sett är frågan bara huruvida det rör sig om skit i rören, vilket det alltså inte gör, utan det är ens egen skit som föredömligt nog samlas på ett ställe.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2012, 00:22:53 »
men om man tänker sig när en kanonkula åker ut ur mynningen. Luften som är där innan kulan kommer inte bara åka framåt den kommer åka bakåt också. Typ som molnet kring pickan i en serietidning. När detta sker dygnet runt så bildas en liten virvel. Givet att luften hela tiden och överallt innehåller en massa småskit (inte damråttor......) så kommer dessa kostant slungas mot det dom träffar. I det här fallet tapeten/väggen där utblåset mynnar ut. Till slut så kommer det ansamlas dammstreck på väggen i linje med cirkulationen. Inte dammråttor som hänger.

Om ett elektrostatiskt förhållande ökar detta fenomen ja det kan ju vara möjligt. Men jag skulle vilja hävda att om jag går ut i garaget nu och stänger av värmeväxlingen så kommer dammet fortfarande vara där. Och om inte annat ser vi som har FTX detta på sommaren likväl som på vintern. Lite mer på sommaren på grund av alla öppna dörrar och spring i huset.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2012, 00:25:51 »
Jag kan väl dessutom tillägga att damm faktiskt kan samlas på ställen som dessa om man tillåter småpartiklarna som den statiska elektriciteten attraherar bli allt för stora, till sist finns så pass stora ansamlingar av småpartiklar att t.o.m kringvirvlande "damm" kan fastna i dess ytstruktur.
I övrigt samlas "damm" på lågpunkter, och där luftflödet är lågt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2012, 00:47:37 »
och då antar jag att mitt tak är mer statiskt accepterande :)
då jag har avsevärt mer dammstreck, om det nu är rätt begrepp?, än min helt släta tapet. Kanske är det på grund av målarfärgen som användes i taket. eller att det är trä under och inte gips. Väggen har ju också trä men råsponten ligger ju bakom gipset som kanske neutraliserar det statiska?

För pÃ¥ väggen har jag just nu nästan ingenting men i taket är det desto mer. Personligen tror jag det har att göra med att strukturen i taket är avsevärt mycket grövre. Ett vitmÃ¥lat furutak. än min tapet. Snarare än den statiska beskaffenheten, eller vad det nu kan tänkas heta  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2012, 01:10:34 »
Det är varmast under tak = låg relativ fukthalt = mer statisk elektricitet.
Elektrostatfilter finns till av en anledning.
Små partiklar fastnar i tak, stora partiklar hamnar på golvet, och en del mittemellan (men lite) fastnar på väggar.
Logiskt och enkelt vetenskapligt bevisat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2012, 06:06:28 »
ja du i min värld låter det lite som elallergi och annan goja. Det är lite dampartiklar som fastnar :)

jag vet inte om ditt utblås brukar sitta mitt på väggen? Men mitt sitter övre delen av utblåset i detta rum 4 cm från taket. Så givet att din förklaring är temperaturen så går jag och hämtar min IR mätare och ser om det skiljer sig i taket eller 4cm ner på väggen i någon större utsträckning. Ja det skiljde. På det aktuella stället i taket var det lite lägre temperatur på grund av att det sitter nära utblåset från FTX. Ungefär 19 grader kommer där i stället för 21 som rummet.

och hur var det nu med detta dam/smuts på sommaren. Är det fortfarande på grund av uppvärmningen som sker i återvinningen fast den inte ens är aktiv då?

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2012, 06:30:47 »
Elallegi?

Att kall lufts som värms upp blir torr, och att torr luft genererar statisk elektricitet trodde jag var allmänt vedertagen sanning.
Att statisk elektricitet dessutom genereras effektivare ju högre hastighet man har på luftflödet trodde jag också var vedertagen sanning. (Jämför med att dra ett kattskinn fort eller långsamt efter en plaststav, staven laddas elektriskt i båda fallen, men mycket mer ju högre hastighet du drar skinnet med)

Kall luft som värms blir torr, torr luft som passerar springor som accelererar luftflödet skapar statisk elektricitet som i sin tur attraherar partiklar med motsatt laddning, elektriskt laddade partiklar drar till elektriskt laddade ytor och det blir smutsigt.
Utomhusluft är oftast torrare än inomhusluft om man inte har aktiv avfuktning, anledningen är att vi har fukttillförsel i våra byggnader, fukt från människor, blommor, tvätt, dusch, bad o.s.v. gör att inomhusluft rent generellt håller en högre fukthalt än uteluft/tilluft, och som ett resultat av detta så kan man generellt säga att man får en elektriskt laddad miljö i anslutning till tilluftsdon.

Om det INTE hade med detta att göra skulle en större ansamling av smuts ske direkt nedanför tilluftsdon eftersom de fysikaliska lagarna (om man bortser från statisk elektricitet) är rätt klara när det gäller att förklara tyngdkraften, och resultatet av densamma.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 06:44:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2012, 06:35:52 »
från tidigare tråd här kan jag nämna att de utblås som utopiaz nämner visst ger liten smutsrand.
Däremot talriksvaranten i taket ger mycket mindre då det är väldigt lite som träffar taket. Men visst lite blir det där också.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=19137.0
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2012, 06:42:42 »
vart kommer smutsen frÃ¥n när det är sommar och det inte pÃ¥ grund av uppvärmning av kall ute luft sker denna laddning med statisk elektricitet. Ställa samma frÃ¥ga om och om som en reporter till en politiker  :o

Jag vet inte vilken erfarenhet du har av FTX men bara för att tydliggöra så är det mer eller mindre irrelevant varför smutsstrecken uppkommer. det som är uppenbart för oss som har ett sådant aggregat med tillhörande utblås är att om luftvirveln (laddad eller inte) träffar ett objekt i rät vinkel så blir det mer smuts. Och om utan som är utsatt för turbulensen (laddad eller inte) har en grövre struktur så kommer den visa på mer smuts än en väldigt slät yta. Därutöver kommer en väldigt mörk eller helt vit yta som träffas av luften (laddad eller inte) visa smutsen tidigare.

Om man vill ha en lösning och anser detta vara ett problem så kan man
a) leta reda på någon meckanick som tar bort statisk elektricitet på vintern
b) skaffa ett utblås vars utformning minimerar en turbulens som träffar väggen

För oavsett om statisk elektricitet krävs eller inte så är det turbulensen/virveln som tar den statiskt eller ickestatiskt laddade luften mot väggen/taket i normalfallet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2012, 07:03:10 »
Smutsen finns i inomhusluften, alltid, och cirkulerar, mer ju större luftflöde/luftomsättning som finns i huset.
De laddade partiklarna faller huvudsakligen ned på golvet, och vi ser dem som synliga dammavlagringar jämnt fördelade över ytan, eller som dammansamlingar t.ex. under stolar, bord eller i hörn där lufthastigheten är låg och tyngdkraften fått tid på sig att verka.

Att det skulle vara irrelevant varför smutsstrecken uppkommer i en trÃ¥d vars rubrik lyder: "Varför blir det smutsigt vid tilluftsdonen" tycker jag lÃ¥ter mycket märkligt.  Sc:,h

Eftersom det finns mycket mer smuts (normalt) i inomhusluft än i utomhusluft finns det mer eller mindre bara en förklaring till att det samlas damm och blir svart i anslutning till tilluftsdon, men visst kan jag ge dig rätt i att en del-anledning kan vara att partiklar skulle "slungas" fast i materialet i anslutning till tilluftsdon, detta är dock en mycket mer svårbevisad tes än statisk elektricitet, och jag tror att den kan förklara bara en ytterst liten del av ansamlingen av smuts i anslutning till tilluftsdon i en mekaniskt ventilerade fastigheter, och då främst av den anledning jag framförde tidigt i denna diskussion. (Att den grova ytstruktur som de elektriskt laddade partiklarna skapar då den tillåts bli stor möjliggör att större partiklar fastnar rent mekaniskt i den skit som fastnat p.g.a. statisk elektricitet)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2012, 07:31:43 »
problemet är ju svårlöst därför att man vill kasta luften så långt som möjligt samtidigt som det då uppstår en jetström som tar med sig inneluft som "strycker" sig mot väggen och släpper ifrån sig smuts.
det bästa är ju att dimensionera med flera tilluftsdon så inte varje don behöver ha så stort flöde, men det är inte så lätt i ett befintligt system..
själva donen kan man köpa nonobehandlade, typ dessa: http://www.flaktwoods.se/0/0/2/1431020e-a163-4557-bafa-6ff7e26edfd3 men det hjälper ju inte mot nedsmutsning på väggen runt donet
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2012, 07:33:07 »
Hittills har du gett ett svar för hur du anser att den statiska laddningen sker och detta då genom att den kalla uteluften växlas med den varma. Dvs vid uppvärmningen. Detta angav du då som den huvudsakliga anledningen till smutsen kring tilluftsdonet vad jag kan minnas.

Innan jag går och köper en antistatmockapär så tänkte jag höra med dig hur vi ska göra med den smuts som uppkommer kring luftdonet kring sommaren då denna växling eller temperaturskillnad inte är ett faktum?

När du ändå berör detta kanske du också kan förklara på vilket sett det skulle vara svårare att bevisa att partiklarna i luften ansamlas i turbulensen, precis som smutsvatten på vingarna på ett flygplan eller på vissa ställen på en bil. Varför är det svårare att leda detta i bevis än att smutsen kommer på grund av statisk elektricitet?

I övrigt. Vad jag menar med att det är irrelevant hur smutsen uppkommer är att oavsett om det är på grund av att luften skulle vara extra laddad på vintern på grund av temperaturskillnader, vilket förvisso inte förklarar uppkomsten av smutsen på sommaren, så kommer smutsen ändå inte kunna fastna med mindre än att luftdonet är konstruerat på ett sådant sätt att luft direkt eller indirekt, genom virvlar och turbulens, träffar väggar och tak. Således ansåg jag att elektrostatfrågan, som jag för övrigt är intresserad av att lära mig mer om, i sig kanske inte innehåller lösningen på "problemet" - dvs att smutsen ansamlas kring luftdonet. Utan att det då snarare handlar om att ha ett luftdon som är utformat så att luften inte träffar närliggande väggar och tak.

Men om du har någon annan lösning på "problemet" så får du gärna förklara lite närmare vad den i så fall är - och därmed hur denna statiska elektricitet blir relevant som ett begrepp att förstå och kunna hantera för oss med FTX. Gissnings då med hjälp av något antistatfilter eller annan antistatmetod.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #27 skrivet: 26 januari 2012, 07:36:49 »
problemet är ju svårlöst därför att man vill kasta luften så långt som möjligt samtidigt som det då uppstår en jetström som tar med sig inneluft som "strycker" sig mot väggen och släpper ifrån sig smuts.
det bästa är ju att dimensionera med flera tilluftsdon så inte varje don behöver ha så stort flöde, men det är inte så lätt i ett befintligt system..
själva donen kan man köpa nonobehandlade, typ dessa: http://www.flaktwoods.se/0/0/2/1431020e-a163-4557-bafa-6ff7e26edfd3 men det hjälper ju inte mot nedsmutsning på väggen runt donet

Det där är ingen dum idé och man kan se nyttan av detta framför allt på frånluftsdonen. Där brukar man kunna se smuts samlas på själva donet där luften sugs in (borde även de som har vanlig F-vent ha noterat). Inga av mina tilluftsdon uppvisar någon direkt smuts på donet i sig.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #28 skrivet: 26 januari 2012, 07:41:42 »
Nja, i så fall har jag förklarat dåligt, det är en kombination av att torr luft lättare genererar statisk elektricitet, men själva laddningen uppstår när partiklar av olika typer "gnids" mot en yta, som t.ex. den smala spalten i ett tilluftsdon och det är just det forcerade flödet i kombination av som regel torr luft som resulterar i en elektrostatiskt laddad miljö i anslutning till tilluftsdonen.

Det blir allt vanligare att själva donen konstrueras för att vara antistatiska, för att de inte skall se skitiga ut, men det hindrar inte att laddningen drar till sig smuts i anslutning till tilluftsdonen.

Ett annat exempel på statisk laddning p.g.a. partiklar som sätts i rörelse är dammexplosioner i olika typer av ventilations och dammsugaranläggningar, t.ex på bagerier och snickerier.

Det synliga dammet vid frånluftsdon är oftare av typen stora dammpartiklar som helt enkelt inte kan ta sig förbi galler o.dylikt p.g.a. sin storlek.
Vid tilluftsdon är det oftast små partiklar som missfärgar ytorna, och de fastnar där p.g.a. statisk elektricitet.

Jag har arbetat i 23 år, delvis med ventilation, och detta är ett känt fenomen, och något som "tjejerna" på kontoret ofta klagade på.
"Hur skitig luft kör ni in i mitt rum egentligen, titta så skitigt det är vid tilluftsdonet"

Förklaringen är alltså huvudsakligen statisk elektricitet, naturligtvis i kombination med att stora luftmängder passerar och de laddade smutspartiklarna avsätts på de elektriskt laddade ytorna i anslutning till donen.

Även enkla luftfilter är ofta konstruerade för att med hjälp av statisk elektricitet dra till sig små partiklar i tilluften, dels för att rena luften, och dels för att minimera problemen med smuts kring tilluftsdon.
Då laddade partiklar alltid finns i själva rummet kommer man dock aldrig helt ifrån problemet med att elektriskt laddade partiklar fastnar på ytor i direkt anslutning till tilluftsdon.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 07:51:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Varför blir det smutsigt runt tilluftsdonen?
« Svar #29 skrivet: 26 januari 2012, 08:11:58 »
Smutsen på mina frånluftsdon är inte där på grund av att den inte kan passera ett galler eller filter för utvändigt (inne i rummet) sitter inget sådant.

Det är helt klart känt att det som folk inledningsvis tror är smuts utifrån eller från rören i mekanisk tilluft som visar sig kring ett don i ett rum faktiskt är smuts från rummet själv och ett resultat av luftvirvlar och annat (statisk elektricitet etc etc). Och det har ju etablerats som ett faktum sedan länge i denna tråd.

För den som önskar veta hur man kan komma förbi detta så har jag ett förslag. I ett av rummen har jag ett tilluftsdon som ser mer ut som sådant man har som frånluftsdon med en rörlig grej i mitten som ofta sitter i badrum. Kring denna finns ingen smuts då luften går mer direkt in i rummet. Och jag gissar att den lite trattformade strukturen gör att luften på ett mer naturligt sätt flödar in i rummet än i de tilluftsdon som bygger på att luften begränsas genom springa exempelvis. Nackdelen med springan är så vitt jag kan bedöma är precis som med en slang man sätter fingret på för att få vattnet att skjuta ut längre. Det blir en spetsigare karaktär.

Det enda andra förslaget jag har är att säkerställa att det kring tilluftsdonen är så jämnt material som möjligt. Vi som har FTX kan ju titta och jämföra med olika tapeter eller takstrukturer och noterar ganska snabbt att där det exempelvis finns en vävtapet så fastnar ju smutsen på de ställen där luften rätvinkligt träffar väven. Och på en vävtapet så syns det mycket mer smuts än på en helt slät tapet eller vägg.
Invid ett av mina don är det nästan helt tomt på smuts tills du kommer till tapetskarven. Där sätter sig smutsen. För där är en struktur som bromsar upp - skarven.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!