0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag tänkte bubble som i något som kokar och att dew var när det blev vätska men det var tvärt om. kondenseringstemp = bubble-skala vätska. det är den varma sidan där vi kyler med VBr och får fin värme i huset förångingstemp = dew-skala gas. Det är den kalla sidan där kyla vår brine som vi skjuter i väg vår KBr mäts trycket före förångare resp kondensor eller efter? Ändras (gas -> vätska o vice versa) i kondensorn resp förångaren. Vilken form
ok jag förstår inte riktigt. Så vitt jag har läst mig till så kollar man kondenseringstempen, vilken man får från trycket, och man kan då exempelvis jämföra detta med VBf. grejen är den att beroende på om man använder sig av tabellen för dew eller bubble så får man olika värden.varför ska du använda dig av dew(ånga)-skalan för att kontrollera bubble(kondensering) ?? utöver alla vanliga värden har jag hetgastemp och vätsketemp men jag har inte sugtempen, vad den nu heter. Det är väl den man använder för att kontrollera kalla sidan mot förångningstempen/trycket. utöver förångnings/kondenserings-temperaturer kopplade till tryck, mäter man även aktuell köldmediatemp för att fastställa överhettning och underkylning i olika skeden av processen.... vi kanske inte ska blanda in dessa just nu. det kommer naturligt när du förstått grund-processen.Kanske är det så att era klockor är färdiginställda så ni har aldrig behövt fundera över vilken tabell som skall användas? svaret finns tidigare i tråden
Är det så att kompressionen gör om köldmediet från gas till vätska?
jag förstår vad du skriver men jag hängde inte riktigt med på varför bubble ska användas när man mäter kondenseringstempen. Så vitt jag kunde se när jag tittade i värmepumpen så är givaren direkt efter kompressorn och där trodde jag det var gasform. På förångningssidan så kollade jag och då sitter givaren precis innan kompressorn och då stämmer dew även med min begränsade kunskap Är det så att kompressionen gör om köldmediet från gas till vätska? I så fall skulle det förklara varför jag ska ha bubble direkt efter kompressorn.