Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer  (läst 17346 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« skrivet: 09 januari 2012, 21:45:54 »
PÃ¥ min 1245a kan jag läsa av lite temperaturer som tex Hetgas 84,9 Vätskeledning 48,8 Suggas 3,4 Kondensor fram 53,5 grader vp gjorde vv när jag lästa av. Men vad betyder dom olika temperaturerna och kan man läsa ut hur vp gÃ¥r av dom temperaturerna  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2012, 06:15:54 »
Det man behövt veta är brine in och brine ut på kalla sidan.

Men putta in siffrorna i coolpack (gratisprogram att tanka ned) och jag tog Te=-2 och Sh = 5.4, Tc= 55 och Sc = 6, köldmedie 407C och med kompressor med isentropisk verkningsgrad 0.7 och resten standardvärden så skulle hetgasen hamna på 90.3 grader C och värme-COP 3.32 (coolpack anger alltid kyl-COP och värme-COP är kyl-COP + 1)

faktorer som ger ganska stora växlingar pÃ¥ hetgasen är temperaturen pÃ¥ inkommande kallbrine (antog här +3.4 inlopp, -2 grader utlopp) och överhettning av evaporatorn  (5.4 grader, 4.5 grader krävs minst för R407C för att helt koka upp i evaporator), kondensationstemperatur (55 grader) och hur mycket underkylning pÃ¥ kondensorn man räkna med här (6 grader i mitt fall, 4.5 grader minst för att inte fÃ¥ flashgas pÃ¥ R407C)  hur mycket kompressorn kyls i utrymmen där den snurrar (mitt exempel räknar med 10% av inmatad elenergi, skulle man höja kompressorkylningen till 20% av inmatad effekt sÃ¥ skulle man nÃ¥ dina 84 grader pÃ¥ hetgasen) samt förstÃ¥s kompressorns isentropiska verkningsgrad.

En sak till som påverkar i hetgasvärme är hur länge din kompressor har arbetat - skall man få riktiga värden så bör kompressorn ha gått minst 1 timme utan att några temperaturvärde på in och ut på alla mätpunkter har ändrat sig speciellt mycket - gör den en VV-körning så kan hetgasen vara kallare än vad situationen kräver för att kompressorn inte nått balans i sin nya arbetstemperatur för den högre lasten ännu och en del av inmatat effekt går fortfarande åt till att värma kompressorn och därför ger kallare hetgas än vad den skulle ha gjort om den gick kontinuerligt under lång tid.

Men av gissningarna ovan och din hetgastemperatur och i övrigt verka leverera värme i förväntad kvantitet sÃ¥ verkar din maskin fungera  bra, kanske lite väl bra värden dÃ¥ kompressorer med isentropisk 0.7 verkningsgrad och högre normalt bara gäller större maskiner - men värden är ocksÃ¥ beroende pÃ¥ hur noggrant överensstämmande med verkligheten indatat är.

Skall man mäta noggranare så behöver man mäta på fler punkter under längre tid, ha koll på energiförbrukning (energimätare inkopplad till kompressorn) - mängd vätska per tid som pumpas runt i brinen mm., men din låga hetgastemperatur indikerar att du inte har några uppenbara problem utan snarare att det hela mår bra och gör det den skall.




 


 

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2012, 08:23:18 »
om jag minns rätt ,så redovisar Coolpack refererat mot kokpunkt... varvid det inte behöves nån större öh för att undvika vätskeslag... finns expventiler för R407C som fungerar ypperligt vid 4K SH.
http://www.danfoss.com/Sweden/BusinessAreas/RefrigerationandAirConditioning/Products/List/RA/Thermostatic-Expansion-Valves/Thermostatic-Expansion-Valves-Fixed-Orifice/TDE/TDEZ-8-19-R407C/f1f7bf31-b618-46ee-bebb-ff3ce1b08533.html

I dag har alla tekniker manometerställ med två klockor...ett blått för kokpunkt samt ett rött för kondenseringpunkt. har man bara kopplat rätt slang till rätt uttag krävs inte justeringar för glide´ (det samma gäller de digitala)
räcker med 2K UK gentemot kondenseringstempen för att undvika flash..   ;)

Jag ber snällt..  Glide har förvillat sÃ¥ mÃ¥nga gÃ¥nger hos tekniker samt här pÃ¥ forumet.
inget konstigt med dagens manometrar...och inget gemene man ska fundera över... det skapar bara förvirring.
Använder man program som enbart räknar på kokpunkt blir det annorlunda...men hur många här gör det ::)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2012, 08:35:01 »
om jag minns rätt ,så redovisar Coolpack refererat mot kokpunkt... varvid det inte behöves nån större öh för att undvika vätskeslag... finns expventiler för R407C som fungerar ypperligt vid 4K SH.
http://www.danfoss.com/Sweden/BusinessAreas/RefrigerationandAirConditioning/Products/List/RA/Thermostatic-Expansion-Valves/Thermostatic-Expansion-Valves-Fixed-Orifice/TDE/TDEZ-8-19-R407C/f1f7bf31-b618-46ee-bebb-ff3ce1b08533.html

I dag har alla tekniker manometerställ med två klockor...ett blått för kokpunkt samt ett rött för kondenseringpunkt. har man bara kopplat rätt slang till rätt uttag krävs inte justeringar för glide´ (det samma gäller de digitala)
räcker med 2K UK gentemot kondenseringstempen för att undvika flash..   ;)

Jag ber snällt..  Glide har förvillat sÃ¥ mÃ¥nga gÃ¥nger hos tekniker samt här pÃ¥ forumet.
inget konstigt med dagens manometrar...och inget gemene man ska fundera över... det skapar bara förvirring.
Använder man program som enbart räknar på kokpunkt blir det annorlunda...men hur många här gör det ::)

program och program :)
Alltså givaren ger ett värde i form av bar. Vad jag gör med detta är ju upp till mig så att säga. Således är programmet = jag själv :)

jag har alltså trycket vid kondensering och förångning i bar och behöver få fram temp.

coolpack kan jag ladda ner det? framgår skalorna där? :)

vad ska jag göra med dessa tvÃ¥ värden sedan för att jag inte ska drabbas av dessa hiskeliga glideproblem  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2012, 08:42:18 »
sida två på denna
http://www.refrigerants.com/pics/ptchart.pdf

du menade kanske att om jag kollar både värdena så blir gliden inget problem. eller hur ska jag tolka dig.

MEd ovan länkad tabell för 407 kommer jag få korrekta värden när denna kurva är programmerad.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2012, 08:57:48 »
mm hitta några sådana men liksom skärpning. vilket värde är det man ska ta i denna julgran. :)

mm nu blev det varmt i garaget. 19.4kw
nu kan vi snacka glajd
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2012, 09:39:39 »
Matcha de röda, nästan horisontella linjerna med trycket på Y-axeln.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2012, 10:15:39 »
jo men dom lutar ju. jag kan matcha 8 bar till 11 grader eller 17 grader typ grovt räknat.

om jag läser den där tabellen jag postade innan så säger den
om jag tittar på ca 117 psig som är ca 8 bar.
i tabellen står då att
kondensering 117 psig, 8 bar, är ca 15 grader
förångning 117 psig, 8 bar, är ca 21 grader

r407c

kan jag lita på den tabellen
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2012, 10:19:17 »
Min tabell är rätt. Din tabell har aproximerat temperaturerna till nåt genomsnitt eller standardvärde på X-axeln i min tabell.
Nån kyltekniker kan säkert svara på om man kan välja ett värde där rakt av, eller om man skall ta nåt medelvärde...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2012, 10:46:58 »
inkommande brine låg på 0 utgående 2.4 kompressorn hade gått länge därav den låga brinetempen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2012, 12:54:23 »
Min tabell är rätt. Din tabell har aproximerat temperaturerna till nåt genomsnitt eller standardvärde på X-axeln i min tabell.
Nån kyltekniker kan säkert svara på om man kan välja ett värde där rakt av, eller om man skall ta nåt medelvärde...

Jo jag förstår att den är rätt. Men den är ju svår att läsa i fall man kan läsa ut ett spann på ca 7 grader. eller så går man på snittaxeln för temp.

Sedan undrar jag över skillnaden mellan kondenserings tryck/temp och förångnings tryck/temp som jag inte vet om det framgår. Eller är det respektive ända av tempspannet?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2012, 16:13:08 »
Jämför med dom här lågupplösta diagrammen där vätska och gas har varsin färg:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:R407C_eng.PNG
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2012, 16:52:09 »
visst gör jag rätt nu?

förångning -> hetgasröret - > bubble tabell
samt
kondensering -> sugsidan -> dew tabell

Är det rimligt att anta att förångingstempen alltid är lite högre, någon grad, än framledningen?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4365
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hetgas vätskeledning och andra temperaturer
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2012, 17:01:36 »
visst gör jag rätt nu?

förångning -> hetgasröret - > bubble tabell
samt
kondensering -> sugsidan -> dew tabell

Är det rimligt att anta att förångingstempen alltid är lite högre, någon grad, än framledningen?

Öh? Nu är ju jag ingen kylkille, men förÃ¥ngningen sker pÃ¥ lÃ¥gtryckssidan och kondenseringen pÃ¥ högtryckssidan. Jag skulle sagt tvärtom.  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!