0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det var skrivet i all välmening, likaså skämtet om ace som ska tolkas i positiv anda! När jag läste ditt första inlägg, tänkte jag inte omedelbart att det var något fel på din pump, utan att den är lite klen för huset. De första svaren från ace samt TUCSONOR var klockrena i mitt tycke. Rent allmänt tycker jag att man ska göra det bästa av det man har i första hand. Speciellt om det inte kostar vare sig pengar eller möda. Luftvärmepumpar i sig, är en egen liten "värld i världen", om man säger så. Är man helt ovan och dessutom precis köpt sitt första hus, med alla de nyheter det för med sig, tycker jag faktiskt att man ska skynda långsamt.Resultat av att isolera utedel varierar givetvis, likaså alla andra variabler som en pump ges på ett specifikt ställe. Isolera är ett lika enkelt ingrepp (om inte enklare) som att göra rent innerdelen. Har tilläggsisolerat flera Panasonic. Har dock bara levt ihop med en Panasonic, en XE12EKE. Den gjorde det definitivt nytta på. Toshiban på övervåningen har jag inte brytt mig om tidigare då det kändes onödigt, den fick dock en övergång i fjol samt extra isolering. Även rören, vilket är ytterligare en petitess, som många säkerligen anser vara bortkastad möda. Jag har ca fem meter rör ute plus två meter inne. Som jag resonerar, så kostade det mig någon timme och jag hade isolering liggande, så varför inte? Resultatet blev positivt, fått sänka börvärdet efter isolering. Sen, hur du än gör, lycka till!
Har lagt mätare i utblåsning i 10 minuter, 30° på fjärrkontroll, då fick jag över 50° på min mätare som har högst 50°, är det så man gör?
Jag förstår att det var skrivet i all välmening och är tacksam för ditt svar och råd, nu funderar jag på att isolera ute delen och undrar om någon vet vart ska man köpa isoleringen ifrån och vad heter den isolering som passar just denna typ av pumpar utan risk för bränning eller skador?Förresten vad är LEC-N för märke ?Idag fick jag reklam från bauhaus om en LG white 5kw, cop 4,2 och 20dB för 8000kr och en panasonic cuce9lke 0,6-5kw, cop 4,31 för 10.500kr duger en av dem här två bra?
Måste först ta reda på rör diameter för det finns tydligen många olika storlekar.Vad ska man isolera kompressor med då?, hittar inga sådana på clasohlson t.ex., kanske bauhaus eller k-rauta!Jag är inte ute efter att göra reklam för LVP men vill ha två eller tre modell som ni som har varit här länge vet eller har fått uppfattning av att vara bra och problem fria lvp som passar mina behov.
Hoppa LG, ingen kvalite. LEC-N är Fujitsu http://www.fgnordic.se/page.php?id=142
@Dogge: Vet inte om jag förstår dig nu, men när det gäller Toshiba som märke föreligger ingen tvist mellan oss. Tycker bara att man även kan ta upp de problem som även de har.Sen frågade nttekniker efter en bra och problemfri pump och då öppnar sig minfältet rätt omedelbart med allt tyckande. Vem har riktig fakta när det gäller hållbarhet mellan dessa tre märken? Fujitsu ser man ofta, kanske helt oförtjänt, med den typ av frågetecken som du själv ställde.Mitsu, tjaa. 1,5kW som lägsta är inte bra ihop med kakelugn heller. @nttekniker: Första frågan blir väl i så fall om du kan placera pump nr2 på ett bra sätt med tanke på värmespridning osv?
Måste bara inflika att jag har nu haft min LEC-N 12 i 4 månader och är grymt nöjd. vi hade ca. -20 grader i ett dygn och den höll +21,7 grader innomhus utan bekymmer, förbrukningen var 15 kw/dygn och ingen eld i spisen. Dock är det grymt viktigt att dammsuga filtren 2 gånger i mån.