Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?  (läst 23181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #45 skrivet: 13 januari 2012, 00:22:17 »
Det känns som jag har en köpare till ett instrument som ligger och skräpar. Thumbsup
Utan garanti och sladdar men förbaskat billigt och ett måste om man gillar pilla med PT100.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Revilo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #46 skrivet: 13 januari 2012, 00:34:39 »
Hör och häpna!
 studs
Givaren visar nu rätt temperatur och bör- samt är-värdet ligger nära varann!
Har gjort så hela dagen idag!
Vad kan detta betyda!?

Ska jag strunta i att köpa den nya givaren?
Åtminstone avvakta några dagar?
 :o

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #47 skrivet: 13 januari 2012, 00:48:39 »
Hör och häpna!
 studs
Givaren visar nu rätt temperatur och bör- samt är-värdet ligger nära varann!
Har gjort så hela dagen idag!
Vad kan detta betyda!?

Ska jag strunta i att köpa den nya givaren?
Åtminstone avvakta några dagar?
 :o

Ja, den kanske har fått en chans att torka ur som vi sa.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #48 skrivet: 13 januari 2012, 00:49:57 »
Men den mår säkert inte bra.

Något måste du göra.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #49 skrivet: 13 januari 2012, 08:24:41 »
Kan vara läge för lite elektronik skyddslack nu kanske.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Claes Lödén

  • Gäst
Claes Lödén
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #50 skrivet: 13 januari 2012, 16:21:39 »
Grattis! Om du nu har en fungerande givare så se till att du inte får in fukt i den igen.Tex. genom att köpa en ny kopplingsdosa som är riktigt tät typ den här:http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Kopplingsdosa-44579/ eller annan modell,med minst täthetsklass ip55 gärna ännu högre,och flytta över kortet med givaren till den.Täta ordentligt där du går in med givarkabeln med silikon så att ingen fukt kryper in den vägen./Hälsningar Claes

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #51 skrivet: 13 januari 2012, 19:12:30 »
Grattis! Om du nu har en fungerande givare så se till att du inte får in fukt i den igen.Tex. genom att köpa en ny kopplingsdosa som är riktigt tät typ den här:http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Kopplingsdosa-44579/ eller annan modell,med minst täthetsklass ip55 gärna ännu högre,och flytta över kortet med givaren till den.Täta ordentligt där du går in med givarkabeln med silikon så att ingen fukt kryper in den vägen./Hälsningar Claes

Och gör dräneringshål i botten på dosan så eventuellt vatten kan rinna ut.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad claesc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borgeby
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Diplomat 8
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #52 skrivet: 13 januari 2012, 20:15:39 »
Täta ordentligt där du går in med givarkabeln med silikon så att ingen fukt kryper in den vägen.

Men se upp med vad du tätar med. En hel del silikongummisorter (Casco glassilikon till exempel) är baserade på ättiksyra och spjälkar av syran vid härdningen. Den förstör elektronik i en låda på nolltid. Om silikonet luktar ättika, använd det inte till din givare! Byggsilikon är ofta snällare, se efter på förpackningen om det står något om neutralhärdande. BostiK Bygg & Sanitet är OK, men täta utifrån för säkerhets skull.
Å andra sidan, om du ser till att gå in med kabeln underifrån och låter bli tätningen så behöver du inte borra dräneringshål... *roflmao*
Värmepump nummer tre pÃ¥ 38 Ã¥r. Diplomat 8 med 300 meter slang i gräsmattan värmer  180 kvm i tvÃ¥ plan + 100 kvm källare utan tillsats. 300 liter Nibe volymtank pÃ¥ returledningen.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #53 skrivet: 14 januari 2012, 16:52:28 »
För 400kr är det klart som fan att han är övertygad.
Det är hans jobb.

Man kanske skulle göra sig ett leverne pÃ¥ att tillverka och sälja pirat givare till värmepumpar  ^-^

Ett NTC motstånd från ELFA för en 10:a och en eldosa från Biltema för 19kr.

Tar man sedan 200kr för kalaset sÃ¥ blir alla nöjda  ^-^

Har vi facit, som så ofta, övertygade servicetekniker?
Tror inte han ljög utan att när saker ser lite fula ut tror han att det
måste bytas ut. Det finns liksom värre exempel än givare för några hundra.
Jag anlitar aldrig en servicetekniker på någonting utan lär mig lite om apparaten och fixar det gratis eller nästan gratis.
Så kan ju inte alla göra utan de flesta har nytta av såna killar.
Det hade ju löst problemet att byta givaren.

Så den där lilla pärlan.
Nu avslöjar jag allt om mitt samröre med den.

Min IVT480 inskaffades begagnad med bytt kompressor och med fick jag bara en innegifvare och det var inte en vanlig termistor, jag vet fortfarande inte vad det är, ser ut som en vanlig svart transistor med mittre benet avklippt och nuffrorna på den minns jag inte och hittade inte anteckningen.
Mätningarna på den stämmer dock med de värden ni angivit här.
Tror inte denna mystiska komponent existerade när jag jobbade med alla typer av komponenter på Elfa AB för länge sen (första jobbet efter gymnasiet) men inte säker.
Sen åkte jag glad i hågen runt i detta rike och passerade en ort som heter STORÅ utanför Lindesberg och DÄR på en rejäl IVT-firma nappade jag på skyltningen och gick in och frågade efter en utegifvare.
Jodå, jag fick en sån för 150 kr, begagnad och hade förstås noga nämnt att det gäller en IVT480.
Väl hemma slängde jag upp skiten på väggen (hade dittilldags bara simulerat en lämplig utetemperatur med en potentiometer, potten måste ställas efter vädret dvs inte tvärtom att jag kunde reglera vädret med potten)
Det gick inte alls, helt fel karakteristik ja tom tvärtom. Det var en PTC pärla i den av något slag. Lätt irriterad mailade jag firman och påminde om att jag noga sagt vad jag hade för pump, att karakteristiken skulle vara NTC-typ hade jag också sagt. Killen kollade med huvudkontoret och returnerade svaret att jag fått fel och att det skulle vara en PT100 med NTC-kurva.
Detta sände han gratis till mig och detta var korrekt och gav korrekt funktion.

Sen påstås det här att IVT inte använder PT100, ja jag vet bara vad jag upplevt.. Man kollar inte allt.


2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #54 skrivet: 14 januari 2012, 17:19:57 »
Jag sa inte att IVT inte använde det utan bara att det är sällsynt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #55 skrivet: 14 januari 2012, 17:27:46 »
Ja du ja.
Men Purjo sa att IVT använder termistor NTC nominellt 4,7K
Lite förbryllande när jag fick min info och prylen via IVT HK Sweden
efter att ha förmanat dom om fel leverans  knUp
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad HIZ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #56 skrivet: 14 januari 2012, 17:30:13 »
Det känns som jag har en köpare till ett instrument som ligger och skräpar. Thumbsup
Utan garanti och sladdar men förbaskat billigt och ett måste om man gillar pilla med PT100.

Planerar man att flytta sin villa till en annan planet är en PT100 i utegivaren det första man förbereder..
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #57 skrivet: 14 januari 2012, 22:04:48 »
Planerar man att flytta sin villa till en annan planet är en PT100 i utegivaren det första man förbereder..

 ;D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #58 skrivet: 15 januari 2012, 00:00:59 »
HIZ: Kan det vara en LM35, står det inget på den? Kunde vara bra att veta vilken typ som används i 480.
Vad ivt använder för temp.sensorer får man nog ringa och fråga dem om. Vad de har använt kan man ju också fråga om, 480 är ju inte någon aktuell maskin precis.
Trodde det var 490 som var på tapeten här.
Tänker man flytta till en annan planet är nog en temp.sensor bland det sista man behöver bekymra sig över. ::)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 490 - 30 plusgrader ute!?
« Svar #59 skrivet: 15 januari 2012, 00:45:07 »
IVT's manual från 2002 innehåller exakt samma givartabell som den senaste manualen. Enligt den är det 4,7kohm NTC
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!