0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu blir det att köpa ett trådlindat motstånd på 10 k ohm och montera dit.
Hej!Planerade att koppla ur utetemp.givaren med hjälp av en strömbrytare på + ledningen som går ut till givaren. Jag har ju redan kopplat ur inomhusgivaren med en strömbrytare och det fungerade bra. Detta för att kunna lägga shunten i automatik och ändra framledningens börvärde med hjälp av ratten, förskjutning av värmekurva (utan att utomstående parametrar går in och ändrar shunten). På det sättet kan jag köra vp:n som jag gör nu fast med shunten i automatikläge så att jag ligger på en optimal panntemp trots blockerad elpatron. Det borde blir lättare att finreglera om motorn styr shunten istället för att jag styr den för hand. Det gick tyvärr inte som jag planerat. Fick en utetemp på -51 grader när den var bortkopplad. Mätte motståndet på givaren och det var 8,92 k ohm vid 2 plusgrader. Nu är planen att koppla ur utomhusgivaren och montera ett motstånd som simulerar en fast utomhustemp. Tänkte att ha en strömbrytare eller något så jag enkelt kan växla mellan antingen givare eller motstånd, om detta går?...
Jag har en idé som bygger på det här: jag tänker låta elpatronens kontaktor styra vilken UTEtemperatur min 310P tror sig mäta...Elpatronens steg1-kontaktor rensas från starkströmsanslutningar och den extra, fjärde brytaren i kontaktorn används för att koppla in ett lämpligt motstånd som "höjer" utetemperaturen typ 20 grader. Styrningen stänger/sänker radiatorvattnet och all kompressoreffekt används för att skapa varmvatten. När pannan sen är 51(?) grader igen så återfås rätt utetemp, shunten återgår till normalläge och effekt går ut i radiatorkretsen. Panntempen sjunker under 49 igen, "elpatronen" slår till, utetempen blir "sommar" och panntempen stiger igen.Praktisk funktion: Kompressorn går dygnet runt från oktober till april, all tillgänglig värmeproduktion används, elpatronen används aldrig och det finns "alltid" varmvatten ThumbsupDet blir förstås kallt inomhus om man inte har annan värmekälla också...Vid mycket stort varmvattentapp kliver 2:a-steget in med 2kW elpatron tills pannan tror att 1:a-steget räcker.Kommer det funka?