0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
du har hör framledningstemperatur. och med el patronen aktiv så går elpatronen ganska mycket.sen VVC på det med en heldel förluster antar jag.elpatronen håller 7° över framledningsbör i pannan. =har du framledningsbör 48° så jobbar elpatronen mellan55-57°. och VP jobbar mellan 48-53°. och det jag kan se som en risk med VVC om det inte är så stora förluster på vägen. är att vattnet som lämnar pannan är ca 55°, går in till bostadshuset och vänder och där inte har förlorat mer än 2-3° (vet inte om det är möjligt.)när det går in i pumpen igen så är den temperaturen högre än vad temperaturen är i vp tanken. då finns risk att vattnet från VVC kan värma vp tank delen. och kompressoren hindras då att starta. = onödigt mycket el spetts.om då också VVB har varit inkopplad med kanske 70-80° kanske du fått in 60° vatten i vp delen. med mer el spetts.och då har du i princip värmt radiator systemet med VVB!?
Kan du inte flytta vv beredaren in till huset och skippa vvc då kan du ha en vettig inställning på vp och få mycket vv och det kostar antagligen inte många kronor per år att spetsa upp tempen. Du hade 50000 tim på kompressorn samt 38000 kwh elspets tror jag det var + att elberedaren ev har värmt bakvägen hur gammal är vp. En normal drifttid är runt 4000 tim per år och jag har hört att en kompressor bör hålla ca 70000 tim. Med så många drifrtimmar verkar ju kompressorn gått en hel del trots allt
Totala drifttiden säger att den varit igång i snart 6 år. Så då borde den vara installerad våren 2006.
Inställningarna på pumpen som är sen igår och håller dryga 19-20 ºC inne är följande:Max Effekt Elpanna: 0.0kWhTemperatur Elpanna: 50ºCShuntfördröjning: 180min (Vad är detta??)Framledningstemperatur vid -15ºC ute: 58ºCMax framledningstemperatur: 70ºCMin framledningstemperatur: FRÅNGår jag då in i Diagnos så står det följande:Framledningstemperatur: 45ºCBörvärde: 45ºCElpanna: 48ºCBörvärde: 52ºCvärmepump: 52ºCBörvärde: 50ºCI mina ögon/öron är detta mest bara siffror... Men vad säger ni? Helt åt helvete eller är jag på väg åt rätt håll? Vad gör jag om jag vill bada imorgon kväll? Testade fylla badkaret imorse, Efter att knappt halva badkaret var fyllt så försvann temperaturen på vattnet... Badkaret rymmer ca 350l vatten!
Kommentarer till filmen 20120105_113231.mp4 på YouTube:Tid 0:34 4-vägs bivalent shunt.0:35 Shuntmotor0:43 Anslutning till radiatorretur och till botten av tanken. Används för att blanda in svalare vatten till framledningen ifall det är för varmt från tanken.0:47 Anslutning till mitten av tanken för VPvärmt radiatorvatten(Elpatronvärmt spetsvärmevatten till radiatorkrets hämtas direkt under shunten i toppen av tanken)0:56 Blå ratt är påfyllning för radiatorkrets och expansionskärl0:57 Svart ratt är avstänging till i pannan inkommande kallvatten2:06 Varmvattencirkulationspump (VVC)2:30 Brineslinga med påfyllnadskoppel för mark/bergslinga (smutsfilter finns innanför frigolitisolering)2:35 Expansionskärl brine2:55 Röret som du håller handen på är spillvattenrör för varmvattnets säkerhetsventil3:13 Den svarta klumpen är blandningsventil så att man inte ska kunna få för varmt varmvatten ut till tappställen.4:42 Principen var tidigare att värmepumpen skulle förvärma varmvattnet så mycket som möjligt för att vid behov värmas ytterligare av den nu bortkkopplade varmvattenberedaren.Så för att få mycket varmvatten måste du koppla in varmvattenberedaren igen.Eller som Kullabacken skriver tappa varmvatten mycket långsamt alternativt sätta på elpatronen igen.Håller med Smurfen att bästa lösningen skulle vara att försöka sätta in varmvattenberedaren i huset och skippa varmvattencirkulationen, alternativt ha en fjärrstyrning på VVC när den behövs eller ha den påslagen vissa tider med timer.Programversionen kanske inte behövde uppdateras sedan 2003 för att allt fungerade som man tänkt sig, eller så är det en gammal värmepump som fanns hos installatören.
Så VVB som står till vänster har alltså varit rätt ikopplad hela tiden? Det är bara nå inställningar som han har gjort fel? Isåfall törs man ju inte berätta det för honom... Och ang VVC, går det att sätta en timer på strömtilförseln till gröna VVC pumpen? Så den går vissa tider, t.ex 1-2 timmar på morgonen, när man ska göra sig i ordning innan jobbet. Och t.ex kl17-22 när man är hemma på kvällen? Eller tänker jag fel? Isåfall borde man ju kunna spara lite pengar på det sättet eftersom man slipper nedkylningen som blir där + den lilla strömmen pumpen drar. Och strömen till den pumpen borde jag väl också kunna stänga av helt när jag åker bort 2 veckor?
Nej! Varmvattenberedaren har inte varit rätt inkopplad. Man har tagit VVC returen och kört in den via kallvattenanslutningen in i värmepumpen. Därmed så har VVB indirekt värmt tanken i värmepumpen. Rätt inkoppling är som Kullabacken hänvisade till i CTC manualen sid 31.Principen är att värmepumpen ska förvärma så mycket som möjligt och därefter ska varmvattenberedaren toppa upp det till lagom temperatur. Efter varmvattenberedaren ska dessutom en blandningsventil finnas så att man inte riskerar att få ut skållhett vatten ut i dusch och handfat.Hade man gjort rätt vid installationen hade man lagt varmvattencirkulationen över varmvattenberedaren och inte över värmepumpen. Samt att blandningsventilen hade varit efter varmvattenberedaren.Dvs man hade fått göra om hela kallvattenanslutningen till värmepumpen för att får rätt funktion.mvh
Edit:En rättelse. Det är inte varmvattenberedaren som är problemet utan inkopplingen av varmvattencirkulationen.Hela kallvattenanslutningen till värmepumpen behöver inte göras om. Se bara till att blandningsventilen på värmepumpen inte gör att varmvattenberedaren får ljummet istället för varmt vatten så den behöver toppa även fast det egentligen inte behövs.Flyttar du in varmvattenberedaren i huset och tar bort varmvattencirkulationen så är det inte så mycket mer än så vid värmepumpen.Inne i huset gör man en koppling enligt normerna vid VVB med säkerhetsventil/spillrör och blandningsventil ansluten till kallvatten.