Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC Ecoheat 875? Frågor  (läst 36846 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19392
  • Karma +15/-15
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #75 skrivet: 05 januari 2012, 14:29:13 »
Kan du inte flytta vv beredaren in till huset och skippa vvc då kan du ha en vettig inställning på vp och få mycket vv och det kostar antagligen inte många kronor per år att spetsa upp tempen. Du hade 50000 tim på kompressorn samt 38000 kwh elspets tror jag det var + att elberedaren ev har värmt bakvägen hur gammal är vp. En normal drifttid är runt 4000 tim per år och jag har hört att en kompressor bör hålla ca 70000 tim. Med så många drifrtimmar verkar ju kompressorn gått en hel del trots allt  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär så länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #76 skrivet: 05 januari 2012, 14:30:47 »
du har hör framledningstemperatur. och med el patronen aktiv så går elpatronen ganska mycket.
sen VVC på det med en heldel förluster antar jag.
elpatronen håller 7° över framledningsbör i pannan. =har du framledningsbör 48° så jobbar elpatronen mellan55-57°. och VP jobbar mellan 48-53°.  och det jag kan se som en risk med VVC om det inte är så stora förluster på vägen. är att vattnet som lämnar pannan är ca 55°, går in till bostadshuset och vänder och där inte har förlorat mer än 2-3° (vet inte om det är möjligt.)när det går in i pumpen igen så är den temperaturen högre än vad temperaturen är i vp tanken. då finns risk att vattnet från VVC kan värma vp tank delen. och kompressoren hindras då att starta. = onödigt mycket el spetts.

om då också VVB har varit inkopplad med kanske 70-80°  kanske du fått in 60° vatten i vp delen. med mer el spetts.

och då har du i princip värmt radiator systemet med VVB!? Sc:,h

Jag vet inte hur det fungerar..
Han sa iallafall att det hade varit felkopplat så att VVB värmde vatten+radiator systemet, det var därför VVB kopplades bort. Och jag tyckte att elförbrukningen var för mycket och stängde då av elen helt i pannan så drar pannan 60kWh mindre /dygn... Det måste ju finnas nån inställning som gör att vatten+radiatorer värms med endast pumpen (som det är nu) Men att elpatronen går in och hjälper till när det går åt mycket varmvatten eller krävs mer vatten till radiatorerna än vad pumpen klarar av..

Med andra ord så vill jag ha elpatronen inaktiv så länge som pumpen fortfarande klarar av mina behov.

Vad för inställningar ska jag ändra?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #77 skrivet: 05 januari 2012, 14:47:12 »
http://www.ctc.no/userfiles/EcoHeat_FDV.pdf         
sid 31
så ska VVC vara kopplat
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad goransson89

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär så länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #78 skrivet: 05 januari 2012, 14:48:59 »
Kan du inte flytta vv beredaren in till huset och skippa vvc då kan du ha en vettig inställning på vp och få mycket vv och det kostar antagligen inte många kronor per år att spetsa upp tempen. Du hade 50000 tim på kompressorn samt 38000 kwh elspets tror jag det var + att elberedaren ev har värmt bakvägen hur gammal är vp. En normal drifttid är runt 4000 tim per år och jag har hört att en kompressor bör hålla ca 70000 tim. Med så många drifrtimmar verkar ju kompressorn gått en hel del trots allt  Sc:,h
Totala drifttiden igår var: 50691h
Totala drifttiden nu är: 50719h
Kompressor senaste 24h : 11h 58min
Kompressor starter senaste 24h: 54st
Alltså måste den totala drifttiden menas med totalt hur många timmar som själva värmepumpen har varit igång, inte hur många timmar kompressor gått.
Program är: 579961401
Datum: 03-01-16

Så den verkar vara många år gammal, eller kan det vara så att det är en gammal mjukvara? Jag har för mig att han instalerade pumpen -05 eller -06

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #79 skrivet: 05 januari 2012, 15:28:36 »
Totala drifttiden säger att den varit igång i snart 6 år. Så då borde den vara installerad våren 2006.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad goransson89

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär så länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #80 skrivet: 05 januari 2012, 15:29:14 »
Inställningarna på pumpen som är sen igår och håller dryga 19-20 ºC inne är följande:

Max Effekt Elpanna: 0.0kWh
Temperatur Elpanna: 50ºC
Shuntfördröjning: 180min (Vad är detta??)
Framledningstemperatur vid -15ºC ute: 58ºC
Max framledningstemperatur: 70ºC
Min framledningstemperatur: FRÅN

Går jag då in i Diagnos så står det följande:
Framledningstemperatur: 45ºC
Börvärde: 45ºC

Elpanna: 48ºC
Börvärde: 52ºC

värmepump: 52ºC
Börvärde: 50ºC

I mina ögon/öron är detta mest bara siffror... Men vad säger ni? Helt åt helvete eller är jag på väg åt rätt håll?
Vad gör jag om jag vill bada imorgon kväll? Testade fylla badkaret imorse, Efter att knappt halva badkaret var fyllt så försvann temperaturen på vattnet... Badkaret rymmer ca 350l vatten!

Utloggad goransson89

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär så länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #81 skrivet: 05 januari 2012, 15:30:19 »
Totala drifttiden säger att den varit igång i snart 6 år. Så då borde den vara installerad våren 2006.
Okej! :) Varför så gammal programvara då?  :D

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #82 skrivet: 05 januari 2012, 15:40:26 »
Inställningarna på pumpen som är sen igår och håller dryga 19-20 ºC inne är följande:

Max Effekt Elpanna: 0.0kWh
Temperatur Elpanna: 50ºC
Shuntfördröjning: 180min (Vad är detta??)
Framledningstemperatur vid -15ºC ute: 58ºC
Max framledningstemperatur: 70ºC
Min framledningstemperatur: FRÅN

Går jag då in i Diagnos så står det följande:
Framledningstemperatur: 45ºC
Börvärde: 45ºC

Elpanna: 48ºC
Börvärde: 52ºC

värmepump: 52ºC
Börvärde: 50ºC

I mina ögon/öron är detta mest bara siffror... Men vad säger ni? Helt åt helvete eller är jag på väg åt rätt håll?
Vad gör jag om jag vill bada imorgon kväll? Testade fylla badkaret imorse, Efter att knappt halva badkaret var fyllt så försvann temperaturen på vattnet... Badkaret rymmer ca 350l vatten!

ser OK ut.   
shuntfördröjning  är hur långtid som shunten väntar innan den öppnar till pann delen.
och tar el spetts till radiatorerna.

när du ska tappa upp stora mängder VV så bör du tappa vattnet i ett lågt tempo.
men risken är att du måste aktivera elpatronen ett tag innan du ska tappa upp ett bad.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #83 skrivet: 05 januari 2012, 16:07:56 »
Kommentarer till filmen 20120105_113231.mp4 på YouTube:

Tid
0:34   4-vägs bivalent shunt.
0:35   Shuntmotor
0:43   Anslutning till radiatorretur och till botten av tanken. Används för att blanda in svalare vatten till framledningen ifall det är för varmt från tanken.
0:47   Anslutning till mitten av tanken för VPvärmt radiatorvatten
(Elpatronvärmt spetsvärmevatten till radiatorkrets hämtas direkt under shunten i toppen av tanken)

0:56  Blå ratt är påfyllning för radiatorkrets och expansionskärl
0:57  Svart ratt är avstänging till i pannan inkommande kallvatten

2:06  Varmvattencirkulationspump (VVC)

2:30  Brineslinga med påfyllnadskoppel för mark/bergslinga
 (smutsfilter finns innanför frigolitisolering)
2:35  Expansionskärl brine

2:55  Röret som du håller handen på är spillvattenrör för varmvattnets säkerhetsventil
3:13  Den svarta klumpen är blandningsventil så att man inte ska kunna få för varmt varmvatten ut till tappställen.

4:42  Principen var tidigare att värmepumpen skulle förvärma varmvattnet så mycket som möjligt för att vid behov värmas ytterligare av den nu bortkkopplade varmvattenberedaren.

Så för att få mycket varmvatten måste du koppla in varmvattenberedaren igen.
Eller som Kullabacken skriver tappa varmvatten mycket långsamt alternativt sätta på elpatronen igen.

Håller med Smurfen att bästa lösningen skulle vara att försöka sätta in varmvattenberedaren i huset och skippa varmvattencirkulationen, alternativt ha en fjärrstyrning på VVC när den behövs eller ha den påslagen vissa tider med timer.

Programversionen kanske inte behövde uppdateras sedan 2003 för att allt fungerade som man tänkt sig, eller så är det en gammal värmepump som fanns hos installatören.
« Senast ändrad: 05 januari 2012, 16:09:49 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad goransson89

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär så länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #84 skrivet: 05 januari 2012, 16:28:12 »
Kommentarer till filmen 20120105_113231.mp4 på YouTube:

Tid
0:34   4-vägs bivalent shunt.
0:35   Shuntmotor
0:43   Anslutning till radiatorretur och till botten av tanken. Används för att blanda in svalare vatten till framledningen ifall det är för varmt från tanken.
0:47   Anslutning till mitten av tanken för VPvärmt radiatorvatten
(Elpatronvärmt spetsvärmevatten till radiatorkrets hämtas direkt under shunten i toppen av tanken)

0:56  Blå ratt är påfyllning för radiatorkrets och expansionskärl
0:57  Svart ratt är avstänging till i pannan inkommande kallvatten

2:06  Varmvattencirkulationspump (VVC)

2:30  Brineslinga med påfyllnadskoppel för mark/bergslinga
 (smutsfilter finns innanför frigolitisolering)
2:35  Expansionskärl brine

2:55  Röret som du håller handen på är spillvattenrör för varmvattnets säkerhetsventil
3:13  Den svarta klumpen är blandningsventil så att man inte ska kunna få för varmt varmvatten ut till tappställen.

4:42  Principen var tidigare att värmepumpen skulle förvärma varmvattnet så mycket som möjligt för att vid behov värmas ytterligare av den nu bortkkopplade varmvattenberedaren.

Så för att få mycket varmvatten måste du koppla in varmvattenberedaren igen.
Eller som Kullabacken skriver tappa varmvatten mycket långsamt alternativt sätta på elpatronen igen.

Håller med Smurfen att bästa lösningen skulle vara att försöka sätta in varmvattenberedaren i huset och skippa varmvattencirkulationen, alternativt ha en fjärrstyrning på VVC när den behövs eller ha den påslagen vissa tider med timer.

Programversionen kanske inte behövde uppdateras sedan 2003 för att allt fungerade som man tänkt sig, eller så är det en gammal värmepump som fanns hos installatören.

Klockren förklaring!!  Thumbsup

Nu har man iallafall lite bättre koll på vad man bor ihop med ;)
Så vill jag bada t.ex imorgon så skulle det vara säkrast att slå på elpatronen i pumpen på t.ex 6.0kw? Ska man öka temperaturen i "elpannan" då också för att få mer varmvatten?
Så VVB som står till vänster har alltså varit rätt ikopplad hela tiden? Det är bara nå inställningar som han har gjort fel?  :o   Isåfall törs man ju inte berätta det för honom...  huvuddunk  Och ang VVC, går det att sätta en timer på strömtilförseln till gröna VVC pumpen? Så den går vissa tider, t.ex 1-2 timmar på morgonen, när man ska göra sig i ordning innan jobbet. Och t.ex kl17-22 när man är hemma på kvällen? Eller tänker jag fel? Isåfall borde man ju kunna spara lite pengar på det sättet eftersom man slipper nedkylningen som blir där + den lilla strömmen pumpen drar. Och strömen till den pumpen borde jag väl också kunna stänga av helt när jag åker bort 2 veckor?

Och jag läste någonstans att K:et som står i Displayen står för att pumpen är inställd på Sommarläge?! Är det något som går att ändra på min? Eller har jag bara läst fel om vad K:et står för?

Tack för alla bra svar och bra förklaringar! Börjar ljusna lite nu :)
« Senast ändrad: 05 januari 2012, 16:35:18 av goransson89 »

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #85 skrivet: 05 januari 2012, 16:44:53 »
Så VVB som står till vänster har alltså varit rätt ikopplad hela tiden? Det är bara nå inställningar som han har gjort fel?  :o   Isåfall törs man ju inte berätta det för honom...  huvuddunk  Och ang VVC, går det att sätta en timer på strömtilförseln till gröna VVC pumpen? Så den går vissa tider, t.ex 1-2 timmar på morgonen, när man ska göra sig i ordning innan jobbet. Och t.ex kl17-22 när man är hemma på kvällen? Eller tänker jag fel? Isåfall borde man ju kunna spara lite pengar på det sättet eftersom man slipper nedkylningen som blir där + den lilla strömmen pumpen drar. Och strömen till den pumpen borde jag väl också kunna stänga av helt när jag åker bort 2 veckor?

Nej! Varmvattenberedaren har inte varit rätt inkopplad. Man har tagit VVC returen och kört in den via kallvattenanslutningen in i värmepumpen. Därmed så har VVB indirekt värmt tanken i värmepumpen.
Rätt inkoppling är som Kullabacken hänvisade till i CTC manualen sid 31.

Principen är att värmepumpen ska förvärma så mycket som möjligt och därefter ska varmvattenberedaren toppa upp det till lagom temperatur.
Efter varmvattenberedaren ska dessutom en blandningsventil finnas så att man inte riskerar att få ut skållhett vatten ut i dusch och handfat.

Hade man gjort rätt vid installationen hade man lagt varmvattencirkulationen över varmvattenberedaren och inte över värmepumpen. Samt att blandningsventilen hade varit efter varmvattenberedaren.
Dvs man hade fått göra om hela kallvattenanslutningen till värmepumpen för att får rätt funktion.

mvh
« Senast ändrad: 05 januari 2012, 16:46:43 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad goransson89

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär så länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #86 skrivet: 05 januari 2012, 16:55:41 »
Nej! Varmvattenberedaren har inte varit rätt inkopplad. Man har tagit VVC returen och kört in den via kallvattenanslutningen in i värmepumpen. Därmed så har VVB indirekt värmt tanken i värmepumpen.
Rätt inkoppling är som Kullabacken hänvisade till i CTC manualen sid 31.

Principen är att värmepumpen ska förvärma så mycket som möjligt och därefter ska varmvattenberedaren toppa upp det till lagom temperatur.
Efter varmvattenberedaren ska dessutom en blandningsventil finnas så att man inte riskerar att få ut skållhett vatten ut i dusch och handfat.

Hade man gjort rätt vid installationen hade man lagt varmvattencirkulationen över varmvattenberedaren och inte över värmepumpen. Samt att blandningsventilen hade varit efter varmvattenberedaren.
Dvs man hade fått göra om hela kallvattenanslutningen till värmepumpen för att får rätt funktion.

mvh

Så.... Vill jag koppla in VVB nu så måste jag alltså ta hit en röris och bygga om massor där nere? Men om jag nu låter det vara som det är nere i källaren. (För där är väl allt rätt nu va?  :-\ ) Och sätter VVB inne i huset som många här rekomenderar. Då borde jag kunna "kapa" röret där varmvatten kommer in i huset nu och sätta VVB emellan bara i princip?

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #87 skrivet: 05 januari 2012, 17:27:58 »
Edit:
En rättelse. Det är inte varmvattenberedaren som är problemet utan inkopplingen av varmvattencirkulationen.

Hela kallvattenanslutningen till värmepumpen behöver inte göras om. Se bara till att blandningsventilen på värmepumpen inte gör att varmvattenberedaren får ljummet istället för varmt vatten så den behöver toppa även fast det egentligen inte behövs.

Flyttar du in varmvattenberedaren i huset och tar bort varmvattencirkulationen så är det inte så mycket mer än så vid värmepumpen.

Inne i huset gör man en koppling enligt normerna vid VVB med säkerhetsventil/spillrör och blandningsventil ansluten till kallvatten.

« Senast ändrad: 05 januari 2012, 17:44:23 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad goransson89

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär så länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #88 skrivet: 05 januari 2012, 19:10:39 »
Edit:
En rättelse. Det är inte varmvattenberedaren som är problemet utan inkopplingen av varmvattencirkulationen.

Hela kallvattenanslutningen till värmepumpen behöver inte göras om. Se bara till att blandningsventilen på värmepumpen inte gör att varmvattenberedaren får ljummet istället för varmt vatten så den behöver toppa även fast det egentligen inte behövs.

Flyttar du in varmvattenberedaren i huset och tar bort varmvattencirkulationen så är det inte så mycket mer än så vid värmepumpen.

Inne i huset gör man en koppling enligt normerna vid VVB med säkerhetsventil/spillrör och blandningsventil ansluten till kallvatten.

Kanon :) Men det får bli ett projekt sen när vi köper huset ;)
Men vad säger du om min idé med timer till VVC-pumpen då? :) Bara bryta elen?

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #89 skrivet: 05 januari 2012, 19:25:50 »
Timer är den enklaste och snabbaste lösningen. Om det inte blir stor självcirkulation genom VVC slingan så kommer hela systemet fungera bättre med avstängd VVC.
Sedan kan du få lite ro att fundera och göra ändringar när det är lite bättre förutsättningar för det, t ex till våren/sommaren när det blir lite varmare ute.

Det värsta som kan hända är att du får vänta på varmvattnet en stund om inte VVC pumpen är påslagen och varmvatten behövs.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 722
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!