0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Kom upp i morses och för första gången sen jag skaffade pumpen så var det inte sköna 23 grader på nedervåningen, bara 21 grader 10 meter ifrån den. Slog då av Eco läget och jäklar vad den fläskade på. Det var då -18,5C ute.Nu är det ännu kallare än i morses, -19,6C och jag tänkte testa vad den går för. Fullt blås på fläkten (Hi-power), upp med börtemp på 30 grader och in med en stektermometer mellan vingarna.Fy SATAN vilken effekt! Utblåstempen ligger o pendlar mellan 45 och 46 grader och gardinerna fladdrar i andra änden av huset! Hur fan kan den utvinna så mycket värme ur uteluften när det är så kallt? Jag börjar fatta varför den kallas monster. På 20 minuter steg temperaturen på hela nedervåningen 2 grader. Jag sitter i fillingarna och svettas!Den avfrostar dock fortfarande var 40 minut ungefär. Under dagen var det mer sällan men så fort temperturen börjar krypa nedåt -15 eller lite lägre så börjas det.
Hej Vectrex! Ja som svar på din fråga "Hur fan kan den utvinna så mycket värme ur uteluften när det är så kallt?" så är det väl så att det gör den inte heller utan pumpen får nog i huvudsak sin energi ifrån eluttaget istället. Nocriapumparna är ju välkända för att kunna avge mkt värme men de är heller inte direkt blygsamma när det gäller elförbrukningen. Och tittar man på bilderna i ditt tidigare inlägg så ser man hur rent och fint och isfritt det är under dem så förstår man direkt att utvinningen av energi ur uteluften också är väldigt minimal för att inte säga obefintlig. Dessto mindre vatten och is det är under pumparna ju sämre är de på att kunna plocka energin ur uteluften och ju mer vatten och is det ligger under pumparna dessto duktigare är de på att kunna plocka energi ur uteluften. Bifogar några bilder hur det kan se ut under riktiga Toshibapumpar efter en period av rejält kall väderlek. Mvh Raffen.
Hur kan du få en 16Amp säkring jummen, min Nocria går inte över 850 Watt även om jag slår på high power. Vad gör jag för fel???
Är du säker på att den stannar i "high power"? Är börtemp uppnådd slår den automatiskt ifrån.Nocrian kan dra 14A.
Här är nu -16 och Nocrian avfrostar var 45 minut, varmluften från Nocrian är 51 grader och energiförbrukningen är 825 Watt. Rumstemperaturen är 22 grader i nedervåningen och 18 grader på övervåningen så för tillfället är jag mer än nöjd med denna pump trots den nedvärdering den fått av många inlägg.
Din pump borde ta minimum 2000w vid dom temperaturerna om du inte bor i en välisolerad hundkoja?..=)så din mätare är nog trasig, kan vara svårt att mäta en värmepump med dess komplexa last, så en amper mätare typ fluke skulle göra ett bättre jobb.Dogge.
Hur kan du ens dra några sådana slutsatser? Den skickar ut 30 grader högre temperatur än vad som kommer in i innerdelen men hur mkt effekt det handlar om beror ju på hur mycket luft det är som skyfflas igenom pumpen, eller hur? Jag retar mig på när folk snackar om hur bra COP de teoretiskt kan få vid t.ex -25 grader med sina minipumpar men om effekten ändå inte räcker till för att värma upp huset måste de komplettera med svindyr tilläggsvärme. Hellre då att pumpen drar lite extra bara den klarar av att värma huset och sprida värmen bättre än vad stackars knäppande el-element klarar av.Mvh... /Thomas
Käre Mister Watson..Vid -16 grader!! finns det ingen pump på planeten som kan värma ett hus på enbart 850w inDet har inget med utblåstemperaturer att göraUtan räknar man på ungefärlig effekt som behövs för att värma upp ett hus vid -16 grader samtvilken cop som nocrian har vid -16 grader så hamnar man runt 2kw in-effekt.Sen om du känner, prata inte illa om min jakthund, ja då får det väll vara så,fakta är fakta.och för att förenklaNocrian har runt 1,7 i cop vid -16 grader det skulle innebära att vid -16 grader så får man ut 3400w när den drar 2000w, 3400w är nog rätt standard vad ett normal hus behöver vid denna temperatur.tycker du fortfarande att jag räknar konstigt?Sen när man diskuterar pumpars för respektive nackdelar så trampar man tydligen folk på tårnanocrian är många nöjd med och det är ju bra, den har fördelar med sin höga uteffekt somdå faller många på läppen, men den har även nackdelar och det måste åxå få plats. Dogge.
Först av allt.... jag har ingen jakthund. Dessutom... nä förresten orkar inte. Har inget behov av att försvara min "jakthund". Lutar mig hellre tillbaks och njuter av att spara pengar genom att slippa sätta på el-elementen såhär i kylan.Mvh... /ThomasPS. Jag jobbar med nåt helt annat än inom värmepumpsbranschen och vinner inget på att rekommendera starka värmepumpar. Vill bara hjälpa andra medborgare som precis som jag blir rövkn***ade av våra elbolag.