0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Huvvet på spiken Rickard! Men jag tror inte de blandar ihop TO-sensorn med TE-sensorn. TE-sensorn sitter på ungefär samma ställe som på Toshiba för övrigt. Men något måste vara felaktigt/utelämnat. Som vectrex skriver så kan Nocrian avfrosta tätare vid nollan och hög absolut luftfuktighet. Vid samma villkor kan JKVP:n uppe avfrosta oftare.När det gäller Fujitsu så har jag fått uppfattningen att det är ett företag med närmast militär hierarki. Man ska prata med närmsta "överhet" och man får bara reda på det man måste få reda på. Om det finns ett mellanlagrat temperaturvärde i eeprom (á la Toshiba) eller annan skillnad, kanske de inte ens skriver det i sina serviceinstruktioner då de anser att det saknar betydelse för den servicetekniker som läser dem? Bara spånar... Sen tror jag inte det skiljer något mer än trågvärmare o klistermärke mellan "Arctic" o "Fulimport".
Sen tror jag inte det skiljer något mer än trågvärmare o klistermärke mellan "Arctic" o "Fulimport".
Det märkliga med flödesschemat över avfrostningen är ju att den inte verkar ta någon hänsyn alls till påfrostningen, den borde alltså aldrig gå mer än 35 minuter i värmedrift så snart utetempen går under -6 grader.Jag gissar att "heat exchanger temperature sensor" betyder den givare som sitter utanför förångaren, som alltså inte mäter förångartemperaturen - utan utetemperaturen innan luften går in i förångaren.Om detta skulle vara fallet även på Nocrian så borde vi haft hur många uppgifter som helst över att den går som en äggklocka vid temperaturer under -6 grader, vilket vi inte har.Jag tycker att det hela verkar vara mycket märkligt, och vore det som ACE skriver att den mäter på gasledningen så skulle den gå som en äggklocka så fort det blev minusgrader... Ip princip i alla fall.Avfrostningsautomatik skall naturligtvis styras ungefär som Toshiba gör (även om den inte är fullkomlig), alltså att man efter varje avfrostning gör en mätning av temp på gasledningen efter förångaren, och sedan kör värmeproduktion tills temperaturen efter förångaren sjunkit x antal grader.Skulle vara intressant att se avfrostningssekvensen på en Nordisk Nocria för att se vad skillnaden är.
Afrostar man enbart på förångningstemp och mintider måste tillverkaren ta till så korta drifttider för att säkerställa bibehållen förångning.
Det där skulle jag att du utvecklar? När jag har loggat min nocria ser man tydligt att den avfrostar just där förångningstempen börjar dyka pga att förångaren isat igen. Varför skulle inte det vara ett "bra"sätt? Sen att den börjar med äggklocka vid ca -13 ºC har nog inte att göra med hur man beräknar avfrostningsintervallerna.
ace Lite förtydligande av mitt påstående: Jag kan inte tro att det är det så illa att Fujitsu inte kan bygga ett program när man har alla tre viktiga parametrar redan i styret (utetemp, förångartemp, kompressorvarvtal) för att få till vettig avfrostningsintervaller
Yes, köldrekord här också på morgonen (-10,7C). Tycker inte den avfrostar alls så ofta som den borde göra givet hur den fungerar och utetemperaturen. Igår kväll så avfrostade den med ca 1,5h mellanrum, då sjönk temperaturen från -6,0 (vid 18:00), till -9,1 (vid 23:00). I morses så avfrostade den inte en enda gång från det att jag gick upp (07:00) tills dess att jag gick hemifrån (08:45). Den var dock rejält påfrusen när jag gick hemifrån så en avfrostning verkade vara nära förestående.Tycker den fungerar mycket bra, inga onödiga avfrostningar alls och tätast mellan avfrostningarna verkar det för mig vara runt 0:an med regn/snö och hög luftfuktighet.