0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja...vet inte om jag missförstår dig här. men scenariot med hysteres-stopp blir mindre vanligt vid kallare ute. Detta pga att värmepumpens avgivna effekt sjunker med stigande BV/framledning samtidigt som radiatorns effekt stiger.har du ett aktuellt BV på 45 ºC och ett hysteresstopp på +10K, är det högst osannolikt att pumpen stoppar på hysteres.avgiven effekt pumpen är så låg vid denna framledningstemp .....samtidigt som radiatorernas avgivna effekt är så hög, att du får ha ett ruskigt feldimensionerat/fel injusterat system för att kunna få hysteresstopp här.
Jag är inte ute efter att starta ett nytt krig jag menar bara att man kan ha en tanke på när man ställer upp hyst.Visst på vinter är det ingen fara (kallt) är nog liten risk att den bryter på hyst pga av man får övertemp.
Min uppfattning är att vissa installatörer använder sig av hysteres för att de inte förstått sig på hur en värmepumps reglerprincip fungerar, och då blir det riktigt tokigt.Jag vet allvarligt talat inte varför hysteres alls finns på värmepumpar med gradminutreglering.Visst, skall man köra dem med fast kondensering så finns det en funktion där, men inte annars.Så snart hysteres stoppar eller startar kompressorn i förtid så har man en störning på den egentliga regleringen som inte är önskvärd annat än i vissa extrafall.Skall man styra med hysteres skall det göras som huvudsaklig reglerprincip, och då bör man reglera på returtempen.
Nej rickard som i dag när det -12 så är det väldigt sällan jag ser någon pump som ligger mot +hållet på integ,Tror det är mer vanligt på hösten och skulle jag hitta någon så kan jag hålla med om att kurvan är för högt ställt.
Jag menar -12 att den inte har brutit på hyst och inget annat och den hamnar på +.Håller med dig där ace
När det blir kallare ute så uppstår ett nytt hysteresproblem, nämligen TS-hysteres. Problem speciellt på de gamla Villa-pumparna där elpatronen går in med 6 kW i ett steg.