0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet med många anläggningar som bryter på hysteres är att det som regel beror på för dåligt flöde i systemet, och detta innebär i sin tur att det blir för kallt i huset.I fall som dessa hjälper det inte att öka kurvan.Jag ser ingen som helst anledning att ha hysteres inställd så att den någonsin griper in.
Så länge det finns flöde att jobba med så drar pumpen mer ström i förhållande till pumpkapacitet(flöde) vid högre tryckfall,(men den drar mindre ström totalt sätt) pumpkurvan och systemkurvan möts längre och längre upp på skalan ju mer vi stryper tills det inte finns något flöde (eller att vi hamnar utanför min pumpkapacitet) då drar den mindre.Det är därför det går att spara så mycket med en varvtalsreglerad pump därför att då möts pumpkurvan och systemkurvan längre ner i skalan.
Förhoppningen var ju att du skulle kunna komma till en punkt där du snabbare reagerade på den energi som värmepumpen har genererat. Riskerna är ju annars att det blir som förut. Att värmepumpen får för sig att det inte finns tillräckligt med energi att värma huset och lurar sig själv till att gå i taket. tanken och flödet över denna är ju tillräckligt stort för att din värmepump ska kunna jobba mot denna utan några problem. All värme som värmepumpen genererar kommer ditt hus till godo under normala förutsättningar. För att bena ut vart problemet ligger skulle det därför kanske vara en idé att sätta systemframledningsgivaren innan tanken. Förutsatt att den interna cirkulationspumpen går hela tiden. För som det är nu, vad jag förstår, så räknar systemframledningen hela tiden med en temp som är något lägre än den temp som värmepumpen gör med resultat att körningarna blir onödigt pressade. Det kan ju bero på 1000 olika grejer och kanske inte ens är ett faktiskt problem längre. Jag vet inte om jag tänker rätt men jag tror det. Alltså att om vi utgår från att det enda sättet som tempen kan minska i tanken är om du hämtar värme där i från till huset (utöver det som värmepumpen kyler osv). Och därmed borde samma kurva kunna användas. Körningarna borde bli kortare men fortfarande längre än utan tank då arbetstanken ger en ökad total vattenvolym att jobba mot (kyler returen) och därmed tar det längre tid att räkna av. Det värsta som kan hända är att det blir kallare inne
Det är bara du som brusar upp och som jag ser det "attackerar" mig och kallar mig oseriös osv. Fattar jag fel här så ber jag om ursäkt för då ligger felet hos mig. Men det känns inte som om jag gör det när jag läser Rinnan och Ace inlägg.
Är det inte så att Oraklet svarade provokativt på ett tydligt tillrättavisande med hotfull underton (avstängning) han svarade även spydigt att vill man köpa en Jula...istället för en pump med erkänd kvalitet, är det upp till var och en. (jag skriver under på att Jula:s inte kan mäta sig med en kvalitetspump)Vill man ändå lägga extra-pengarna på en fulleffektsdimensionerad anläggning...är kanske inte steget till en arbetstank för att komma åt den optimala anläggningen så stort. I en budgetanläggning där inte inriktningen är "optimal", utan bara rimlig besparing är det kanske inte samma sak.Hur som helst har Oraklet mfl helt rätt i att man ska ge den utrustning som finns optimala möjligheter....där jag anser att bland annat Oraklet har bidragit med enormt mycket positivt och helt korrekt till intresserade ägare/brukare. jag tycker det finns mängder med skribenter här som har minst lika svårt att ta åt sig av andras åsikt som Oraklet, och måste säga att det hela liknar nåt personligt.Med risk för att bli avstängd (vilket jag kan ta med ett leende om det bara är så )Utan dessa aktiva eldsjälar här på forumet...vore ditt forum och framgång inte som det är....Faktum är att nästan samtliga dessa har tillfört forumet (läs dig) betydligt mer än vise versa.Att öppet skriva att kritik av moderatorns åtgärder är förbjudet....är en filosofi som enbart gäller diktaturer.Du kanske har missat det Rickard....men här i Sverige kritiserar vi allt från monarker till statsmän helt skoningslöst utan att hotas för det.Att pissa på dem som föder en...ger alltid negativa konsekvenser.
Skillnaderna är naturligtvis marginella om vi talar om de stora Svenska/västeuropeiska tillverkarna, allt annat vill jag ha handfasta bevis för innan jag accepterar den typen av uttalande.
Accepterar? är jag på gränsen nu igen alltså
Du har inte förstått vad jag sagt om flöden, men det är väl humbug som vi bara kan strunta i.Täta ut det är inte mina ord Danfoss talar om för mig att göra detta. Men danskar vet väl inget.Jag är ju bara en oseriös röris som vill lura i folk att köpa oviktiga saker och inte en seriös forumägare som är allvetande.Jaja nu blir man väl avstängd igen då, så som du brukar lösa dina konflikter eller hur RickardVarför börjar du bli otrevlig som en barnunge för??? Du kan väl fråga som en normal människa istället. Tyck vad du vill, men varför försöker du tysta ner mig? Förstör jag folks liv eller ngt eller?
Intressant Menar du då att det är bättre att övertemperera runt 15K vid varje körning? Så blir det på flera ställen som jag känner till i Sthlm. Det jag pratar om är vikten av att lösa dessa saker innan man står där med en massa problem, är jag då en Besserwisser? Kanske, eller så är jag bara hjälpsam och bryr mig om mina medmänniskor genom att jag försöker belysa problem som kan uppstå. Jag vet att dessa problem uppstår i 100000 tals anläggningar runt om i landet, men så behöver det inte vara.Kanske skulle du rikta din enorma energi och kunskap åt att försöka få presumtiva VP ägare att kunna bemöta säljarens ord - du behöver inga tankar, det måste man inte med vår maskin. Det vore ju kanon bra för kunder att ha en checklista med saker dem ska fråga installatörer för att se att dessa verkligen kan ngt. Om det är som Rinnan säger att ingen ville lyssna på honom så är det helt otroligt.Det måste ju vara bättre att vi försöker framhäva sådant än att vi ska trätas överallt. Jag tycker att jag är likadan mot alla, det är ju enkelt för mig att vara det eftersom det är så jag är. Smurfen har inga problem, han bara skrattar precis som en skrattsmurf ska Thumbsup. Jag hugger på Lexus ibland och han hugger tillbaka som en Kobra, men på ngt sätt känns det som om vi vet vart vi har varandra och det finns en respekt för varandra.Det är bara du som brusar upp och som jag ser det "attackerar" mig och kallar mig oseriös osv. Fattar jag fel här så ber jag om ursäkt för då ligger felet hos mig. Men det känns inte som om jag gör det när jag läser Rinnan och Ace inlägg. Det känns faktiskt precis som dem påpekar att du har ngt personligt emot mig, stämmer det? och kan vi inte bara släppa det???Skulle jag skriva en massa felaktigheter så tar det runt 5 minuter innan cocacola,Lexus,Roland,Smurf,Rinnan,XXARGS,Kocken,Fattiglapp och alla de andra som hänger här, vrålar rakt ut - HUR TÄNKTE DU NU? ThumbsupGör dessa duktiga personer inte det, ja då kanske det var hyffsat rätt i alla fall.Ta nu en timme på dig nu innan du svarar. Gör inte som du och jag brukar göra, posta direkt i vredesmod Jag fick ta en paus tills nu för att skriva detta Ha det bra alla