0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Robban. Ja stod det inte alltid det i din avatar?? Typ microsoft partner eller ngt,kan ha fel här ...
När du har för lite systemvolym i radiatorerna.När du vill fulleffektsdimensionera.När du behöver flera olika radiatorkretsflöden.När du inte kan få till ett ok delta över dina radiatorer utan att bygga om systemet.När du gillar långa och få körningar.
Bytte du bara raditorerna, inte stammar till dessa?Fönster kostar ju mkt mer än en tank Dessutom så får du ju inte de andra fördelarna du får med en tank, inga knäppningar,bra gångtider osv.Men Thumbsup att du är nöjd.
Om vi antar ett hus på 10 kw vid dut och det är byggt med ett system som vill ha 20 i vid detta tillfälle, alltså ett väldigt vanligt hus och rörsystem.En vp på10 kw vill ha 0,34l/sek med 7 i som tillverkarna anger som optimalt.Detta hus rörsystem har ett flöde på 0,12 l/sek och vi vill nu ha en vp på 7kw (70%)7kw VP:n vill ha 0,24 l/sek detta är då exakt dubbelt så mkt flöde som huset befintliga distributionssystem har.3,5 kw VP är det största vi kan ha här utan att ändra systemet, alltså öka pumpfarten och riskera missljud osv.Vi kan också låta VP gå med 10 i men då frångår vi de rekommenderade 7Personligen så gillar jag då lösningen med en tank som gör att jag kan ha en VP som inte behöver en massa spets, och som bonus då så får den betydligt mindre drifttid och håller längre i år räknat.Det finns ju otaliga trådar på forumet om att -min maskin höll bara 10 år!! är det så dålig kvalitét??Svaret är NEJ det är det inte, du köpte en liten maskin och då blir det på det viset.Och som vanligt så kan man se det på 200 ollika sätt, detta är mitt sätt att se på det. Jag vill inte ge Fortum mer pengar än jag måste och på detta sätt minimerar jag det genom att ge dessa pengar till mig själv iform av en bättre VP anläggning, annars så skulle dem tillslut vara i elbolagens VD:ars fickor
Rinnan, värmepumpens dator tycks anpassa framledningen mot värmekurvan utifrån radiatorframledningen. Har nu monterat den givaren i tanken. Tyvärr sitter dykröret strax under VPframledningen och därmed även under radiatorframledningen./David