0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ,På listan av stora fel så finns väl:- Styrning via hysteres i stf gradminuter.- Stopp pga hög retur.Vad mer?Dessa två handlar troligen om att radiatorer inte nyttjas optimalt. Så... är det någon skillnad i kvalite mellan IR termomterar, eller funkar vilken billig som helst för att få till vettigt deltaT över en radiator?/E
En liten undran: I Thermias installationsanvisning uppges ett nominellt flöde på 0,1.(6kw) Menar dom 0,10 eller bara något generellt mellan0,10- 0,19? Det kan ju bli nästan det dubbla?
Oj vilken härlig tråd detta blev! ThumbsupJag har nog många problem, men inte med värmepumpen! Tänkte bara ta tillfället i akt och lära mig lite till i ämnet - så kanske jag kan stiga till Bandriljär inom Värmepump så småningom Hann inte läsa alla nya inlägg nu, det får bli i natt när familjen somnat...Nåväl, höjde vb-cp fån 80% till max, och fick nog 1 grad mindre övertemp - ska testa att sänka till kurva 7 från 8. Sänkte förresten från 9 när jag installerat 240-literstanken jag fick av Håkke!
Hur kan det komma sig att du fick sänka kurvan när du installerade en tank så ska det väl inte bli eller ?
om jag räknar på min strypventil på returen så blir det 9l/min. 9 / 60=0,15 då har jag alltså för litet flöde? Detta är grovt räknat
Det låter väl rimligt. Med en tank med extra energi lagrad (vatten) så kommer ju radiatorerna förses med 'varmt' vatten en längre tid = de avger mer energi på samma värmekurva.