0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu vet jag inte vem ni "hånler" åt men det enda som är klart att de senaste två inläggen är det enda som är uppenbar skit, det kallas "nolldebatt".Sist jag hörde ren skitsnack inom datorområdet så var det just från en Sony Vaio-ägare.Jag skulle kunna köpa 50 nya Vaio men är för ekonomisk för att köpa en enda. Inte prisvärt.Det krävs erfarenhet och kunskap för att veta det.Vissa tror att pengar ersätter kunskap men det visar på nivån man står.
Tror en billig dator funkar lika bra så länge man har den hemma och inte tappar den eller nått sånt klart det är bättre bygg kvalitet på en dyrare dator men köp en billig och byt lite oftare istället men det finns ju gränser för allt
Till viss del JA, men betänk:En billigare maskin är billigare pga av att man använder komponenter till lägre pris, när det gäller processorer finns inte många aktörer att välja på, men det förekommer andra styrkretsar för övriga I/O:s i datorn. Är datorn då uppbyggd av kända och beprövade komponenter från stora tillverkare som har färre buggar än de billigaste från små tillverkare samt bättre stöd i drivrutinsväg (och bättre drivrutiner) så kommer datorn både bli snabbare och stabilare.I vissa fall köper du en billig maskin som har bättre processor och mer arbetsminne osv men som faktiskt känns slöare i daglig användning än en välbyggd dator med något "sämre" komponenter.Idag behöver man inte kolla så mycket på "mäggahärts och gigabajt" för vanlig användning, datorerna är bra mycket rappare över lag än när folk både hade 386 och 486or, då var en långsam dator så slö att man kunde bokstavligen äta middag när man printade något...Svärföräldrarna har avverkat både en HP och en Fujitsu som inte fungerat alls bra, nu fick de tips om att köpa en instegsmodell på en ThinkPad för under 5000 spänn men som ändå känns ganska välbyggd och har fungerat klanderfritt. De är mycket nöjda !Eller som brorsan sa när han jobbade med IT, ladda ner en drivrutin till en HP, få 14 modeller att välja på hos tillverkaren, på samma datormodell! Eller ladda ner till en Lenovo och få en drivrutin som fungerar till minst 14 modeller!
"Eller som brorsan sa när han jobbade med IT, ladda ner en drivrutin till en HP, få 14 modeller att välja på hos tillverkaren, på samma datormodell! Eller ladda ner till en Lenovo och få en drivrutin som fungerar till minst 14 modeller!"Drivrutiner till PC, perifer utrustning är anpassade för operativsystem dvs mjukvara då hårdvarorna är standardiserade betr. I/O Det här vet alla som laddat ner drivrutiner men inte en "IT-tekniker".Gäller det uppdaterad invärtes hårdvara i maskinen medföljer erforderlig drivrutin och man köper naturligtvis passande hårdvara.T.ex. grafik-kort som är det vanligaste "bekymret" pga okunskap, hafs och flyttande av saker hit och dit,borttappade rutiner elleranvändande av hårdvara till olämplig datormodell. Dessutom helt irrelevant i en tråd om laptops.Här har vi också någon som har fått "Lenovo" på hjärnan och utgår från helt fel premisser, IT-tekniker som inte förstår drivrutiner.Jag vill alltså inte sänka mig till att delta i såna här "debatter" där totalt okunniga kommer med smädelser utan orsak,det är det enda man är duktiga på.Jag lämnar helt det allmänna forumet men av egenintresse tar jag ibland en titt på vad som skrivs om "min" gamla IVT.