Om datorn segar ner sig efter endast några månader då måste det vara fel på den om du inte installerat en massa dåliga program på den. Många program lägger sig som autostart men det går att kryssa bort brukar köra msconfig och plocka bort en del autostartade program. Jag har många program på min gamla dator och den går bra ännu annat var det med win 95 då fick man köra en total ominstallation minst 1gång per är annars blev det blåruta och segt som tusan.
Windows alla uppdateringar och ändringar i efterhand gör datorn seg.
Vad jag hört av folk som kan programering så är windows än idag så dåligt skrivet från början och med alla patchar och säkerhetsuppdateringar så blir slutresultatet dåligt.
Brukar faktiskt fortfarande blåsa hårddisken 1 gång om året för att få en så välfungerande dator som möjligt.
Sist jag gjorde det med min förra dator som var relativt kraftfull så laddades XP in och var i operativt skick på mindre än 1 minut direkt efter installationen.
Efter att alla säkerhetsuppdateringar och patcher tillkommit så tog det ett par minuter.
Macbooken som har 4 år på nacken är fortfarande körbar efter ca 1 minut, och då är den full smetad med program och annat som normalt segar ner på andra operativsystem.
Jag skulle föreslå att blåsa hårddisken 1 gång om året eller när en ny hårddisk inhandlas vilket brukar vara i alla fall vart annat år.:-)
Ger en massa extraarbete men det kan det vara värt.
Eller inte.