Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tjockleken(arean) på kabeln FD35  (läst 40070 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #30 skrivet: 29 november 2011, 13:52:41 »
Då bestämmer vi att det alltid är OK att köra 13A på 1,5mm2. Att landets alla utbildade elektriker har lärt sig nåt annat beror bara på att dom försöker behålla mystiken kring sitt yrke och vill tvinga folk att anlita dom i onödan.  huvuddunk
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #31 skrivet: 29 november 2011, 14:42:25 »
Hela Sveriges befolkning är amatörer, eller tror farmor räknar på överlast och varrgångar när hon ansluter bilen med 2500w på 10A och 1.5mm2?

Vårt gamla hus gick 2 vintrar med 1.5mm2 och 10A utan att jag bytte säkring, så rent skitsnack! Termograferade kabeln vid full last, sen gick på kallvindan och rak ned till centralen, säkringen höll ca 28-29 gr vid full last, och några 2800w drar den endast när huset ej kräver det! Alltså när det är några minus, när effekten behövs drar den Max 2300-2400w, sen när väl får upp effekten skall den avfrosta.

Raffen, uttala dig när du vet, och har erfarenheten, inte sitta bakom skrivbordet och tro och googla.

Hej Trubbnos!  Ja du, vad du nu själv använder för säkringar resp kabelareor och hur du sen belastar dessa det rör mig inte i ryggen skall du veta, men håll detta gärna för dig själv isf och gå inte ut på publika forum och snacka en massa strunt eftersom risken är påfallande att en del människor kan komma att tro på det du säger och ev chansa.
Jag skulle vilja säga att det är rent oansvarigt av dig att gå ut och råda folk att köra med underdimensionerad kabelarea eftersom risken för varmgång och därmed en ev brand i förlängningen är rent överhängande isf. Jag kan försäkra dig att det finns absolut inte en enda seriös och behörig elinstallatör som skulle tumma på de regler som jag har nämnt här tidigare, inte med mindre än att vederbörande isf är vare sig seriös eller alt en behörig elinstallatör.
Dessutom finns det givetvis en del säkerhetsmarginaler i de rekommenderade kabelareor (ifh till belastning & säkringsstorlek) som finns och som jag angav tidigare, men den säkerhetsmarginalen får man naturligtvis inte utnyttja till max, för då om inte förr så kan det hända allvarliga saker, så du har helt rätt i att det är bara riktiga amatörer som uttalar sig så som du gör här i ditt inlägg Trubbnos.
Förresten vad vet du om vad jag kan egentligen?? Sc:,h Eller vad jag har för erfarenheter?? Sc:,h Och på vilket sätt eller med vilken rätt har du att ifrågasätta detta?? Sc:,h 
Jag får väl säga till dig då som jag brukar säga till en del andra ungtuppar att "jag har antagligen glömt av mer än vad du någonsin kommer att hinna lära dig under ditt
återstående liv"

Mvh Raffen.   
« Senast ändrad: 29 november 2011, 18:01:32 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3087
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #32 skrivet: 29 november 2011, 15:23:11 »
Nästa gång gumman dammsuger ( för det blir väl hon som gör det), känn på sladden närmast uttaget. Av någon konstig anledning blir den varm mest där. Tror det bara är 1mm2 i dammsugarsladden. Nåväl, värme är energi, så istället för att kiva om minsta möjliga kabelarea kan vi kanske fundera på hur mycket energi som förloras beroende på vilken kabel man använder. Det är av samma anledning man behöver ganska grov kabel till solpaneler, för att förlusterna ska bli så små som möjligt. Jag har lite 16mm2 liggande, om någon är intresserad.
För övrigt kan jag bara instämma i att 1,5 räcker om inte längden är abnorm, kabellängden altså. ;)

En länk för att utföra beräkning av förlust, det behöver inte vara så svårt som man många gånger tror. ::) http://www.elproman.se/sv/produkter/kabel/tabeller/spanningsfall.html

Ytterligare en länk, för att kolla om den förra stämmer :) samt att det omnämns kabelarea och säkring.http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Opps! Nu var vi inne på klenspänning. Nå den kan va bra att ha den med, om man tänker solenergi. Thumbsup
« Senast ändrad: 29 november 2011, 15:50:54 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4037
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #33 skrivet: 29 november 2011, 17:24:15 »
Jag har flera ggr reagerat på att anslutningskabeln till en tvättmaskin endast är 1,0 mm2.

Jag blir inte klok på vad en kabel klarar av....
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #34 skrivet: 29 november 2011, 17:27:38 »
Raffens tabell med area och ström är det som gäller.
Det kan gå med 13 A och 1.5mm2 men problemet med en 13 A säkring blir att om den utnyttjas fullt ut blir strömmen en bra bit över den tillåtna lasten på en plastisolerad 1.5mm2. Det ska därför undvikas.
Och 50mm2 kabeln måste vara många km lång, om jag inte missminner mig kan man säkra en 10 mm2 som är ca 800 meter med 10 A, så då borde 50 mm2 klara 5 ggr lång ledning
Anslutningsledningar som hänger i fria luften anses ha så bra kylning att man kan gå ner i arean, vanligen ett "steg"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #35 skrivet: 29 november 2011, 17:54:10 »
Pratar ej om 13A, pratar om 10A på 1.5mm2, vilket de flesta hushåll har! Raffen, om jag kopplar in motorvärmaren och kupevärmaren? Ringer du och frågar pappa elektrikern då? Det tror jag ingen privatperson gör heller.

Och med 10A och 1.5mm2 kan kabelbrand knappast uppstå, detta är uträknat att säkringen skall flyga innan skada eller brand uppstår.

Som sagt, kört Nocrian på 10A, den förbrukar aldrig mer än 10.5A, 235v har vi uttaget, hamnar väldigt nära 2500w, men vid kallare väderlek orkar den knappt upp till 2500w, utan ligger på 2300w. För den ska orka upp till 2800w, har jag aldrig sett, måste väl vara plusgrader då, och då behövs ej effekten.

När vi sålde huset termograferade kabeln till Nocrian, några grader övertemp motför omgivningen, och pratar vi sotare, så får inte en yta vara varmare än 85gr för att kunna antändas, och för den skall ens bli 45gr så får lasten vara bra mer än 10.5-11A.

Gamla Atlaspumparna, den minsta som var på 2700w, den skulle säkras 16A, den förbrukade som Max 750w, måste vara en kraftfull maskin detta!

Ja Ralf, du verkar vara elingenjör..då förstår jag att du jobbar med el? eftersom du verkar ha järnkoll.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #36 skrivet: 29 november 2011, 17:58:09 »
Ja "purjo" summerar  problemet ganska bra.

Det är väldigt många faktorer som måste vägas in när man närmar sig gränsen vad en kabel/säkring tål.
Avstånd till transformator, kabelarea in till huset, förläggning/längd av kablage (väggmontage, takmontage närhet till andra kablar, temperaturer mm.)
En säkring kan överlastas väldigt mycket, en diazed 10A kan man köra en bit över 14A nästan hur länge som helst utan att den löser ut och en dvärgbrytare 10A går att överlasta till ca 12-13A i väldigt lång tid.
Så alternativen som under olika förutsättningar går att tillämpa är: 10A- 1,5mm, 13A- 1,5mm, 16A-  2,5mm. sen vilket av alternativen som är mest lämpligt skall du utan tvekan be en elektriker/konsult räkna på, vill du vara säker så använd 16A 2,5mm. Finns gott om beräkningsprogram och instrument som mäter/beräknar fram vad man får använda.

=> Doggydoggen -krävdes det en 50mm kabel för en 10A grupp?  :o oj då måste kabeln ha varit väldigt lång. 1,5-2 km?

Jepp,1,5km efter järnvägen..=)
Är sällan och alldrig man har mindre än 10mm2 för ett 10amp uttag, men ofta byggs det ju för framtida utbyggnader åxå
sen matas det i gammla anläggningar ungefär så här, i en 48tråds kabel dubblerar man, så man kan ha 10 trådar eller mer för 1 fas, och det kryllar av kabelskador så en kabel kan ha ett tiotal trådar spridda över hela kabeln, :D

Sen en lite intressant sak, vi lägger ju ofta ut km långa kablar som ligger efter banvallen under 16kv och detta medför att det skapas induktans i kabeln, som om man tar i en kabel som inte är ansluten och jordad, dvs fritt utlagd så får du ett par 1000 volt i dig.. :-X

Sen kryllar det av elektriker som inte borde koppla el i bilen änns, själva utförandet ser rent förjävligt ut, sen är det ju ofta så att man har en behörig elektriker på företaget som sedan är ansvarig för personalen ute, men den personalens kunskaper kan ju variera kraftigt utan att man har någon igentlig koll, förutom när någon skadar sig, då åker den behöriga installatören dit.
så att få hem en elektriker innebär ju inte att man får en proffsig installation, långt ifrån.....


Dogge
« Senast ändrad: 29 november 2011, 18:18:12 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #37 skrivet: 29 november 2011, 20:04:05 »
man kan inte heller som vissa här, säga att produktens förbrukning/märkförbrukning är avgörande för kabeldimensioneringen...
En av anledningarna till att man säkrar av även fasta installationer är just att det kan bli fel på anslutna produkter... med risk för bla överström  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #38 skrivet: 29 november 2011, 20:34:28 »
Ja Doggedoggen, jobbade några år på " Industridivisionen" på Elsidan, men tröttnade på resandet när barnen kom, men saknar det lite nu, sköna nattjobb i norrlands ljusa nätter, men nya spår som byggdes las ofta i betongkanaler med lock, hela sin längd.

Jag har fått mig Induktansspänning i mig, jordat ned 16kv, med då passerade en 400kv ovanför, man hinner bli ganska rädd, och missen är man ej skall arbetsjorda i bägge ändar vid risk för Induktans uppladdning, utan endast på en sida.

Bästa grejen jag sett och hört, en snygg Strömstöld, relativt högt och hela tomten långt järnstängsel, under hjälpkraften, och han fick ut 200v, inte så snygg spänning, men fint att driva elpatron med tex, men han åkte fast.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #39 skrivet: 29 november 2011, 20:47:36 »
Kollade på Nocrians spec, eller hittade företag på blocket, det säger 13A, och kabel mellan inne och ytterdel är 4*1.5mm2, denna kabel matar utedelen och tar snudd på lika stor last som matande kabel från centralen, minus innedelens förbrukning som kanske ligger på 50w

http://www.blocket.se/kristianstad/Fujitsu_Nocria_14_LBC_Inverter_32247170.htm

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #40 skrivet: 29 november 2011, 21:13:20 »
Den kabeln är en intern ledning och har ytterst lite med dom regler som finns i elföreskrifterna, internt i "apparater" bestämmer tillverkarna vad som krävs. Den matande ledningen ligger dock helt "under" elföreskrifterna helt oberoende av dom interna ledningarna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #41 skrivet: 30 november 2011, 10:04:26 »
Doggydoggen=> Ah järnvägsjobb, då förstår jag :)
Kabeldimensionering är en djungel, därför ska man akta sig för att gå ut med generella råd när man närmar sig maxlast på en kabel/säkring.
Kabeln är dimensionerad efter en max temeratur (ofta 70 grader på en normal installationskabel typ EKK / FK).  Interna ledningar tar tillverkaren ansvar för - CE,
Anslutningsledningar har bättre kylning och kan dimensioneras ner ett steg.
Borde inte röra till det mer ... men.. det går faktiskt vid speciella förutsättningar tex markförlagd kabel (bättre kylning än "normaltempen" 30 grader) att "räkna hem" klent kablage med hänsyn till strömvärdet, sen har man även ett max spänningsfall att ta hänsyn till... som sagt tala alltid med en behörig elinstallatör eller elkonsult om man är det minsta osäker, då en felaktig installation kan medföra personfara -en brand / säkring som inte löser ut... sen att man absolut inte får utföra denna typ av "fasta" installaioner som "lekman" kan inte nog förtydligas.
Vattenburna radiatorer, Frånlufts VP- Nibe 410P från 2002 + Luft/luft VP -Mitsubishi FD25 VABH från 2011.
1.5 plans hus 165 Kvm byggt -79 . . Mälardalen.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #42 skrivet: 30 november 2011, 17:16:09 »
Faller lite då om leverantören säger anslutning 2.5mm2 och kör med 1.5mm2 mellan inne och utedel, där det är lika stor last.

Var och kände på en 12 kv kabel idag med 270A last, var ca 50gr varm, vet inte vart gränsen går, men dessa går en direkt i vägg.

Ser man som en kamin, så får ej omgivande vägg eller genomföring bli varmare än 85 gr för att kunna självantända, då ska mycket last till på 1.5mm2.

Sugen på att testa koppla upp en 1.5mm2 och lasta på den 3kw och mäta med värmekameran, sen öka lasten och se vilken temp det blir.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #43 skrivet: 30 november 2011, 18:34:01 »
Du kan söka på forumet, någon (jag mins inte vem) labbade lite med temperaturer och ström i trådar för nått (?) år sedan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad larsostman

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Tjockleken(arean) på kabeln FD35
« Svar #44 skrivet: 10 december 2011, 08:56:10 »
Tänkte bara tillägga att jag kört med 10A till min FD35-VAH, det gick i 1 vinter, nästan, sen gick säkringen.
Efter det byttes till 13A, inte några problem sedan dess.
Den kan alltså dra så pass mycket att man behöver 13A säkring.
Så installera 2,5mm2 du & säkra upp 16A så är du säker framöver.

Nu har du visserligen den nyare VAHB som är specad 6,6kw min är specad 7,7. Vet inte vad som skiljer i verkliga livet dock.
Lycka till & grattis till en toppenpump

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!