0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett typexempel på sånt som får en att hata nya bilar. _/-Hata, hata, hata VAG....(som av en som nog haft ett tiotal VW/Audi genom åren)
Hi man skall akta sig för att exprimentera med konstiga bränslen, visserligen bryr sig inte partikelfiltrer så mycket om detta, men renbärningsfuktionen kan störas av bränlet, i personbilar sprutas bränslet in mycket sent under förbränningen för att höja avgastemperaturen til 580-620 grader i partikelfiltret när det är dags att bränna ut sotinehållet med hjälp av syre, avviker bränslet för mycket från diesel, så kan det hända att antändningen ej blir bra och man fyller katalysatorn / partikelfiltret med obränt bränsle, som sedan kan ställa till med elände tex okontrolerad kol eller HC förbränning som tex kan spräcka DPFen.Alla partikelfilter sammlar på sig askrester från oljan och bränslet, vilket gör att de så småningom tappar funktionalitet, sen beror det på hur täta kaviteter tillverkarna valt från början och totala volymen hur mycket aska filtret tål innan det behöver bytas, vissa tillverkare designar att filtrerna håller bilens livslängd, men då bör man använda lågaskoljor och bra bränslen, annars rikerar man byten även på dessaMvh/Svante