0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man bör nog tänka sig för en gång extra om hur bilen ska användas innan man bestämmer sig för att köpa en diesel. Snålheten kommer framför allt till sin rätt vid långa landsvägskörningar, men i stadstrafik drar förbrukningen iväg och kan vara betydligt högre än vad bränsledeklarationen säger (EU:s mätmetod lär vara anpassad för att ge bra siffror på dieslar). Detta i all synnerhet i samband med kallstarter, då extra bränsle går åt till dieselvärmaren för att få upp motor- och kupétemperatur inom dräglig tid. Värmarens förbrukning brukar dessutom inte synas på färddatorn.Rent generellt kan man säga att det nog är svårt att räkna hem en diesel som privatbil om man har kortare väg än 3-4 mil till jobbet.Om man bryr sig om miljön så bör man tänka på att som avgasbestämmelserna är utformade idag får en diesel ha många gånger större utsläpp av kväveoxider (NOx) än en motsvarande bensin- , etanol- eller biogasbil i samma miljöklass. Partikelutsläppen är också ett problem som inte bör försummas, moderna dieslar med partikelfilter släpper visserligen inte ut något grovkornigt synligt sot men de mikroskopiska partiklar som verkligen är hälsofarliga finns kvar.
Tycker du ska kika på en sån här..-> http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_Trend_1_6_Diesel_BILLIG_ATT_AGA_37059459.htm?ca=14&w=3Har haft ALLA generationer av focus och jag har varit väldigt nöjd.. mycket bil för pengarna, driftsäkra.Har en ny Focus kombi 115hk diesel (11-) sedan i sommras. Riktigt fin bil för pengarna.. Innan den hade jag en 06:a kombi flexifuel, bra bil det också men tyvärr är flexins låda lågt växlad och motorn varvar och bullrar endel tyvärr.. efter faceliften som kom -08 är de tystare, men med dieseln är de högre växlade och riktigt tysta faktiskt (i jämförelse med liknande bilar)Annars är en V50 helt ok också.. samma bil som focus fast med högre prislapp och lite mer isolering och elektronik, på bekostnad av utrymme..
För någon månad sedan provkörde jag en ny Focus med dieselmotor, det var en trevlig uppenbarelse men det tog hemskt lång tid innan den blev varm om man inte körde dieselvärmaren. Jag gillar inte instrumenteringen med djupa "strutar" med kromad kant runt hastighetsmätare och varvräknare, ögonen har svårt att bestämma sig om de ska fokusera på instrumentet eller på den där kromade kanten. Det ser lite väl mycket ut som en häftig design gjord av en 18-åring som har spelat för mycket datorspel men inte har någon erfarenhet av synergonomi i praktiken.