Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor  (läst 28680 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #30 skrivet: 26 november 2011, 12:29:14 »
det finns partikelfilter som behöver bytas men enligt Hedbergs/Ford regenereras filtren och kan med tur hålla i all evighet. De nämner att de iofs kan behöva bytas men det är som med motor eller växellåda d.v.s. man kan ha otur.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #31 skrivet: 26 november 2011, 16:03:40 »
Ett typexempel på sånt som får en att hata nya bilar.  _/-
Hata, hata, hata VAG....(som av en som nog haft ett tiotal VW/Audi genom åren)

Har också varit kund på en Volkswagen verkstad, men det var länge, länge sen. Föredrar också andra bilmärken än Volkswagen.

Opel var i stor sett ok. Men nu har jag en Mitsubishi, känner till en bra Mitusbishi verkstad!


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #32 skrivet: 26 november 2011, 16:07:46 »
Vad tycks om denna förresten  :D  Thumbsup  studs

Den har egentligen alufälgar också, men nu har jag monterat vinterdäck på vanliga fälgar.

Ngn som kan tänka sig att köpa en  :)



« Senast ändrad: 26 november 2011, 16:09:32 av Ewald »

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #33 skrivet: 26 november 2011, 16:17:51 »
Kollade en på blocket, 1168:-/år, vår 2008'a 1.6 Tdci som vi sålde, låg på 1700-1800:- i årsskatt, och utan kombi lite billigare.

2.0 Tdci ligger på strax under 2800:-, värt varje öre! Körglad som få, grymt vridmoment! Bla körning 0.50-0.54liter/mil.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #34 skrivet: 26 november 2011, 17:15:23 »
Trubbnos. Jag räknade på transportstyrelsen siffror och kom fram till exakt 1168 kr om bilen släpper ut 120 gr CO2/km. En volvo som inte är miljöklassad och diesel skulle betala nästan 5000 kr i skatt.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #35 skrivet: 26 november 2011, 19:48:13 »
Ja det stämmer, men det enda dieselbil av intresse är dessa med partikelfilter, och låg förbrukning, allt annat är iskallt, helst när dieselpriset denna vecka var över 1kr dyrare än BF95, om inte dieselbränslet är gratis, men skulle ändå välja en snål dieselbil.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #36 skrivet: 26 november 2011, 20:29:34 »
Om jag tänker rätt så kostar en focus diesel som kör 3000 mil per år 18900 i bränsle (/0,45l/mil) + 200 kr i avgift (skattebefriat) mot bensinbilens ca 27000 i bränsle (0,7 l/mil) + 2000 kr i skatt. Då har jag ändå lagt på en krona på dieselpriset. Ofta är diesel t.o.m billigare per liter.

Då sparar man

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #37 skrivet: 26 november 2011, 20:31:34 »
Då spar ma allstå ca 10 000 kr per år ocg har man bilen i fem år är det något högre priset väl värt 50 000 kr. Ur miljösynpunkt vinner iofs ändå etanolvarianten men nu räknade jag bara kronor.

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #38 skrivet: 26 november 2011, 23:53:10 »
Ja drivmedelsprisiet hoppar upp och ned, sen med diesel fins alltid möjlighet att komma över bränsle billigare, och är inte kräsen på vad som finns i tanken, matolja, fotogen, tunn olja, och partikelfiltret verkar inte ta skada v det.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #39 skrivet: 27 november 2011, 10:17:31 »
Hi man skall akta sig för att exprimentera med konstiga bränslen, visserligen bryr sig inte partikelfiltrer så mycket om detta, men renbärningsfuktionen kan störas av bränlet, i personbilar sprutas bränslet in mycket sent under förbränningen för att höja avgastemperaturen til 580-620 grader i partikelfiltret när det är dags att bränna ut sotinehållet med hjälp av syre, avviker bränslet för mycket från diesel, så kan det hända att antändningen ej blir bra och man fyller katalysatorn / partikelfiltret med obränt bränsle, som sedan kan ställa till med elände tex okontrolerad kol eller HC förbränning som tex kan spräcka DPFen.

Alla partikelfilter sammlar på sig askrester från oljan och bränslet, vilket gör att de så småningom tappar funktionalitet, sen beror det på hur täta kaviteter tillverkarna valt från början och totala volymen hur mycket aska filtret tål innan det behöver bytas, vissa tillverkare designar att filtrerna håller bilens livslängd, men då bör man använda lågaskoljor och bra bränslen, annars rikerar man byten även på dessa
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #40 skrivet: 01 december 2011, 20:33:28 »
Hi man skall akta sig för att exprimentera med konstiga bränslen, visserligen bryr sig inte partikelfiltrer så mycket om detta, men renbärningsfuktionen kan störas av bränlet, i personbilar sprutas bränslet in mycket sent under förbränningen för att höja avgastemperaturen til 580-620 grader i partikelfiltret när det är dags att bränna ut sotinehållet med hjälp av syre, avviker bränslet för mycket från diesel, så kan det hända att antändningen ej blir bra och man fyller katalysatorn / partikelfiltret med obränt bränsle, som sedan kan ställa till med elände tex okontrolerad kol eller HC förbränning som tex kan spräcka DPFen.

Alla partikelfilter sammlar på sig askrester från oljan och bränslet, vilket gör att de så småningom tappar funktionalitet, sen beror det på hur täta kaviteter tillverkarna valt från början och totala volymen hur mycket aska filtret tål innan det behöver bytas, vissa tillverkare designar att filtrerna håller bilens livslängd, men då bör man använda lågaskoljor och bra bränslen, annars rikerar man byten även på dessa
Mvh
/Svante

Dessutom är flertalet av dagens högtryckspumpar och insprutare väldigt känsliga för bränsle av sämre kvalitet.

Goggla gärna dieselpest. Har bytt flertalet kompletta bränslesystem (tank, bränsleledningar, filter inkl hållare, pump, spridare, rör etc) p.g.a föroreningar. Ofta är det diesel från en tveksam farmartank som varit boven, men det händer även att mackar fått i skiten i sina tankar. Minns ett fall med 4 bilar som alla hade tankat på samma PREEM mack. Efter misstankar och provtagningar i mackens tank så bekräftades detta. Preem stod för rep på alla 4 bilar ^-^ (många tusen pengar per bil)

Problemet verkar blivit vanligare i personbilsflottan, det finns numer ett "mirakelmedel" att hälla i tanken för att döda bakterierna.. vet ej om det funkar.. Har det gått så långt att driftstörningar finns är det nog kört i.af ???

Förr verkar det som att de flesta problemen fanns inom sjöfarten

ps-> Min nya Focus kommer med dagens lagstiftning att kosta runt 1100:- i skatt om knappt 5 år, men med mitt vanliga flyt så ändrar de väl det den dagen bilkräket fyller 5.. ??? Partikefiltret skall f.öv inte bytas på någon bestämd intervall, varkens på Ford eller Volvo med den motorn. (peugout btw)

http://www.google.com/search?hl=sv&q=dieselpest&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=2dfXTuWaEbOO4gTyj-WRDg&biw=1366&bih=643&sei=8NfXTonBNMbi4QT2xozMDQ
« Senast ändrad: 01 december 2011, 20:40:09 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #41 skrivet: 02 december 2011, 08:32:15 »
Dennisson m.fl. Hur många mil tror ni man kan räkna med att en diesel som t.ex. focusen håller. Min tidigare bensinfocus räknade jag med skulle börja ha en del mindre fel vid ca 15 000 mil och vara totalt slut vid 25000 mil. Kan det vara ungefär samma på en ny/modern Focus eller volvo V50? Eller kommer en diesel som oftast går landsväg att kunna hålla mycket längre än så?

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #42 skrivet: 02 december 2011, 09:25:11 »
det hänger ju helt på hur de körs, en taxi körs utan problem 50 000mil, men det är på en relativt kort period med mycket varmkörning, 25 000 mil i 2mils sträckor med kallstart är nog värre än 50 000 mil i en taxi...
Åk och provkör känn hur det känns, får man ett dåligt intryck är det nog en dålig idé att slå till... Om allt känns bra och bilen gått 25 000 mil så betyder det inte att saker per automatik börjar gå sönder, det är inte bara mil som spelar roll också ålder har en stor påverkan.
en 15år gammal bil som gått 25 000 mil är troligen ganska sliten, medan en 3år gammal bil som gått 25 000 mil säkerligen är i mycket gott skick och är troligen problemfri en längre period...
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #43 skrivet: 02 december 2011, 17:52:37 »
Hi
vad de gäller insprutningspumpar och liknande så påverkas livslängden av kallstarterna mycket. men när de gäller igensättning av partickelfilter så är de i princip bara totala massan askbildande ämnen som passerar filtret som styr när filtret är igensatt. visserligen slits kolvringarna snabbare vid många kallstarter eller mycket höglastkörning, och när oljeskrapringarna är slut kommer askbildningen accelerera pg accelererad oljeförbrukning. Har man inte skrivit i servicboken att filtret måste bytas, så är tillverkaren av lagen tvingad till att se till att bilen klarar emissionerna minst 16 tusen mil. men några 50 tusen på samma filter skulle jag inte räkna med att det kommer fungera även om det är i taxidrift.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Trubbnos

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #44 skrivet: 02 december 2011, 21:22:14 »
Dieselbakterier är endast om man tankar miljödiesel och RME, som binder vatten och får dessa att överleva och frodas.

Har kört nyare dieselbilar i över 10 000mil, på tunnolja, 100% på sommaren, 60% på vintern, och resten antingen flygfotogen, ( Jet A1) eller diesel.

Enda ett igensatt bränslefilter, bilen kändes trött vid omkörningar, och tröttare och tröttare.

Men annars ingen annan lukt i avgaser eller anda fenomen..och förbrukar samma som med dyrköpt diesel.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!